Kiinteistöalan neljä arvostettua toimijaa perustivat Helsinki Research Forumin toimitilamarkkinan läpinäkyvyyden ja markkinatiedon laadun parantamiseksi

Neljä arvostettua kiinteistöalan yritystä CBRE, JLL, Cushman & Wakefield ja KTI Kiinteistötieto ovat perustaneet Helsinki Research Forum -tutkimusryhmän, jonka tavoitteena on parantaa pääkaupunkiseudun toimitilamarkkinoista julkaistavan markkinatiedon laatua.

”Parempi markkinadata auttaa kiinteistösijoittajia ja kiinteistönomistajia tekemään laadukkaampia päätöksiä, mikä osaltaan tukee pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoiden kasvua ja edistää yleisesti markkinoiden läpinäkyvyyttä. Helsinki Research Forum toimii yhteistyössä kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn kanssa, joka tarjoaa puitteet sekä teknistä apua yhteistyölle”, toteaa kiinteistösijoittamisen johtaja Miika Kotaniemi RAKLIsta.

Tutkimusryhmän tarkoitus on tuottaa jäsentensä liiketoiminnan kautta syntyneestä ei-luottamuksellisesta datasta yhteenvetoja, joita julkaistaan säännöllisesti. Toiminnan alkuvaiheessa on keskitytty teknisiin määrittelyihin toimistomarkkinoiden tilakannasta ja osamarkkinoiden maantieteellisistä rajauksista. Myöhemmin yhteistyötä on tarkoitus laajentaa käsittämään muun muassa tilojen käyttöönoton ja kiinteistöjen vajaakäyttöasteet.

“Vaikka kiinteistömarkkinoiden läpinäkyvyys Suomessa on hyvällä tasolla, parantamisen varaa löytyy edelleen. Muun muassa ristiriidat osamarkkinakohtaisissa vajaakäyttöluvuissa ovat aika ajoin herättäneet ihmetystä kansainvälisten sijoittajien keskuudessa”, toteaa JLL:n Suomen-toimitusjohtaja Tero Lehtonen.

”Pyrimme tällä avoimuudella ja läpinäkyvyydellä parantamaan kiinteistöalan palveluita ja tarjoamaan todenmukaista markkinatietoa asiakkaille ja sijoittajille ratkaisujen tueksi sekä kiinteistömarkkinaan yleisesti. Tämänkaltaisista jaetun markkinatiedon tutkimusfoorumeista on saatu hyviä kokemuksia muista Euroopan maista ja haluamme tuoda näitä hyviksi todettuja käytäntöjä myös Suomeen”, jatkaa CBRE:n tutkimusjohtaja Jussi Niemistö.

”Yhteiset määrittelyt markkinoiden perustiedoille kuten osamarkkinarajauksille ja tilakantatiedoille luovat luotettavan pohjan entistä tarkemmille ja paremmille kiinteistömarkkina-analyyseille ja -tunnusluvuille. Niiden avulla voimme yhdessä edelleen kehittää Suomen kiinteistömarkkinoiden läpinäkyvyyttä ja markkinatietojen luotettavuutta”, toteaa KTI:n asiakkuuksista ja palvelukonsepteista vastaava johtaja Markus Steinby.

Yhteistyön tulokset julkaistaan RAKLIn nettisivuilla Helsinki Research Forum -osiossa ja ne ovat kaikkien käytettävissä ilmaiseksi. Sivulla on julkaistu tässä vaiheessa osamarkkinoiden rajaukset. RAKLI suosittaa jäseniään jatkossa käyttämään kyseisiä osamarkkinarajauksia kiinteistömarkkinaa koskevan tiedon julkaisussa.

Miika Kotaniemi, RAKLI ry

Tero Lehtonen, JLL Suomi

Jussi Niemistö, CBRE Finland

Markus Steinby, KTI Kiinteistötieto

Ville Suominen, Cushman & Wakefield Finland

RAKLIn suhdannetiedote 1/2020: Hankkeita vireillä, mutta käynnistyminen epävarmaa27.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömarkkinoilla koronakriisin vaikutukset ovat näkyneet välittömästi, kun monien toimitilojen vuokralaisten liiketoiminta on vaikeutunut ja tuonut vaikeuksia vuokranmaksuun. Vaikutukset rakennusmarkkinoille jäävät hyvän tilauskannan takia kuluvana vuonna vähäisiksi useimpiin muihin elinkeinoihin verrattuna. Jos rajoituksia joudutaan kiristämään uudelleen ja talouden ja työttömyyden uhkaskenaariot alkavat toteutua, vaikutukset kiinteistö- ja rakentamismarkkinoihin ovat suuret.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri, kevät 2020: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät heikentyneet viime syksystä, pääkaupunkiseudulla muuta maata positiivisempi tilanne17.4.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suurten kaupunkien vahva asuntokysyntä tukee edelleen vuokra-asuntojen rakentamista ja vuokrien nousua. Vuokra-asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden kasvuodotukset ovat kuitenkin nyt monilta osin heikentyneet viime syksyyn verrattuna. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, joskin osin loivempana kuin muutamana viime vuonna.

Vuoden rakennuttaja 2019 on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen24.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Vuoden 2019 rakennuttajaksi on valittu Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Ilmarinen on kiinteistö- ja rakentamisalan vastuullisuuden edelläkävijä yhdistäen aktiivisen alan kehittämisen tehokkaaseen rakennuttamisen prosessiin. Lisäksi Ilmarinen luo uusia elinympäristöjä rakennuttamalla monipuolisesti erilaisia kiinteistökohteita. Vuoden rakennuttajan rakennuttamistoiminnasta vastaa kokenut ja kehitysmyönteisesti alan eteenpäin viemiseen suhtautuva henkilöstö, joka myös viestii tekemisistään.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.

Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista19.11.2019 09:00:00 EETTiedote

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.