Kiinteistöillä on tärkeä rooli jätevesiylivuotojen torjunnassa

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen eteen on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2012, ja pitkäjänteisen työn tuloksena jätevesiylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi. Laitosten yhteisessä VIPPA-hankkeessa on valmistunut kiinteistönomistajille suunnattuja videoita, jotta kiinteistöjen toimenpiteillä pystyttäisiin vähentämään jätevesiylivuotoja entisestään.

Tonttiviemäri kannattaa saneerata yhtä aikaa vesilaitoksen runkoviemärin saneerauksen kanssa. Näin saadaan kaikki hyöty irti uudesta, ehjästä verkostosta.

Jätevesiylivuotojen syynä on entistä harvemmin pumppaamoiden tekninen vika. Sen sijaan huonokuntoisten viemäriputkien ja kiinteistöiltä suoraan jätevesiviemäriin johdettujen hulevesien aiheuttamat järjestelmän ylikuormitustilanteet ovat tavallisia esimerkiksi rankkasateiden yhteydessä.

1950-1970-luvuilla Suomi kaupungistui voimakkaasti, ja vesihuoltoverkostoa rakennettiin suuria määriä. Viimeistään nyt noiden alueiden vesihuoltoinfra on tullut korjausikään. Korjaustarve koskee sekä vesilaitosten että kiinteistöjen viemäreitä. Tehokkainta ja taloudellisinta olisi uusia kiinteistön tonttijohdot ja -viemärit yhtä aikaa vesilaitoksen runkoverkoston saneerauksen kanssa. Samassa yhteydessä tulee eriyttää kiinteistön hulevedet eli sade- ja sulamisvedet sekä perustusten kuivatusvedet jätevesiviemäristä.

Videoiden avulla tonttiviemärien saneerauksen tärkeys esiin

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitosten yhteisessä, ympäristöministeriön rahoittamassa VIPPA-hankkeessa on yhtenä tavoitteena kannustaa kiinteistönomistajia saneeraamaan viemärinsä ja ohjaamaan kiinteistön hulevedet pois jätevesiviemäristä. Tavoitteen toteuttamiseksi on tuotettu kaksi videota, joissa kerrotaan kiinteistönomistajille ja taloyhtiöiden päättäjille tonttiviemäreiden saneerauksen tärkeydestä.

Toinen videoista kuvaa, kuinka kiinteistönomistaja vastaa tonttijohtojen ja -viemäreiden kunnosta vesihuoltolaitoksen runkoviemäriin asti. Kun pitää putket kunnossa, välttyy vahingoilta ja kalliilta korjaustöiltä. Toinen video käsittelee huleveden hallintaa tontilla. Hulevettä ja perustusten kuivatusvettä ei saa johtaa jätevesiviemäriin, vaan se tulee johtaa erilliseen hulevesijärjestelmään. Jos kiinteistöllä on vanhastaan virheellisiä liitoksia, ne on poistettava viimeistään kiinteistön putkiremontin yhteydessä.

Videot on suunnattu erityisesti vesihuoltolaitosten aluesaneerausurakoiden tueksi. Videot ovat vapaasti hyödynnettävissä.

VIPPA-hanketta tehdään laajassa yhteistyössä

Vantaanjoen jätevesipäästöjen hallintahanketta (VIPPA) rahoittaa ympäristöministeriö. Hankkeessa pienennetään Vantaanjoen vesistön jätevesiin liittyvää riskiä mm. kehittämällä vesilaitosten toimintatapoja ja pilotoimalla uutta teknologiaa pumppaamoilla. Hanke toteuttaa osaltaan Suomen vesienhoidon ja merenhoidon toimenpideohjelmia vesien hyvän tilan saavuttamiseksi.

Hankkeen vastuullinen vetäjä on HSY ja projektissa ovat mukana vesihuoltolaitokset Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Nurmijärveltä, Tuusulasta, Keravalta ja Järvenpäästä. Lisäksi hankkeessa ovat mukana Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä sekä Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry.

VIPPA-videot:
Saneeraamalla ajoissa säästät rahaa ja luontoa
Näin ohjaat huleveden oikein

projektipäällikkö, ympäristöasiantuntija Aninka Urho
aninka.urho(a)hsy.fi p. 050 4123 177

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.