Kiinteistöliiton Petri Pylsy: Taloyhtiön lämpöpumppuhankinnassa riippumattoman asiantuntijan apu ratkaisevan tärkeää

Kiinteistöliiton energia-asioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy korostaa riippumattoman asiantuntijan merkitystä taloyhtiön lämpöpumppuhankkeissa. Kun taloyhtiö harkitsee lämmitystavan muutosta kaukolämmöstä maalämpöön, puolueeton asiantuntija on tärkeää ottaa mukaan heti hankkeen alkuvaiheesta lähtien.

”Puolueettoman asiantuntijan käyttäminen on tärkeää aina hankesuunnittelusta lähtien. Esimerkiksi taloudellisen kannattavuuden tarkastelua ei pidä ulkoistaa myyntimiehille, koska nämä osaavat aina esittää edustamansa tuotteen myönteisessä valossa ilman, että syyllistyisivät silti minkäänlaiseen epärehellisyyteen”, Pylsy toteaa.

Pylsy puhui lämpöpumpuista taloyhtiöiden energiasaneerauksissa Suomen lämpöpumppuyhdistyksen järjestämässä lämpöpumppualan huippuseminaarissa tiistaina Vantaalla.

Taloyhtiölle tärkeintä lämmitysratkaisun luotettavuus

Kiinteistöliiton tekemien kyselyiden perusteella taloyhtiöille lämmitysratkaisussa tärkeintä on aina luotettavuus eli se, että lämpöä ja lämmintä vettä on häiriöttä saatavilla. Luotettavuuden lisäksi taloyhtiöt painottavat ratkaisussaan kustannusten merkitystä eli sitä, kuinka lämmitystapa vaikuttaa asumiskustannuksiin verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Kerrostaloissa lämpöpumppuratkaisun hinnaksi tulee usein satoja tuhansia euroja.

Petri Pylsyn mielestä taloyhtiön kannattaa suhtautua energiasaneeraukseen samalla tavalla korjaushankkeena kuin esimerkiksi putkiremonttiin.

”Ennen projektiin ryhtymistä taloyhtiön on tärkeää selvittää, onko uudistukselle todellista tarvetta ja jos on, toteuttaa hankesuunnittelu huolellisesti. Myös hankkeen valvonta ja järjestelmän toimivuuden varmistaminen, seuranta ja optimointi ovat onnistuneen lämmitystapavaihdoksen kannalta oleellisia asioita”, Pylsy sanoo.

Kiinteistöliitto on yhdessä Retermia Oy:n ja NIBE Energy Systems Oy:n kanssa tänä syksynä julkaissut kerrostaloille ohjeen, joka käsittelee poistoilman lämmöntalteenottoa lämpöpumppujärjestelmällä. Ohje on luettavissa osoitteessa https://issuu.com/kiinteistoliitto/docs/pilp-ohje_2017_kiinteist__liitto .

Tulorekisteriin ilmoitettava taloyhtiön maksamat hallituspalkkiot ja palkat31.10.2018 08:22Tiedote

Ensi vuoden alussa käyttöön tuleva tulorekisteri tuo muutoksia myös asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden palkan- ja palkkioiden maksuun. Tammikuun 2019 alusta lähtien riittää, että ilmoitus maksetuista palkoista ja palkkioista tehdään vain yhteen paikkaan eli uuteen tulorekisteriin. Ilmoittamisen aikataulu kuitenkin nopeutuu, sillä tammikuusta lähtien ilmoitus on annettava jo viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Ilmoitus on pääsääntöisesti annettava sähköisesti.

Kiinteistöliiton Petri Pylsy: Sähkömarkkinalainsäädännön mahdollistettava aurinkosähkön hyvityslaskentamalli24.10.2018 10:30Tiedote

”Sähkömarkkinalainsäädäntöä on kehitettävä nopeasti mahdollistamaan aurinkosähkön hyvityslaskentamalli”, kommentoi Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy työ- ja elinkeinoministeriön asettaman älyverkkotyöryhmän loppuraporttia. Työryhmä luovutti raportin asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle keskiviikkona 24.10.