Kiinteistöliiton Petri Pylsy: Taloyhtiön lämpöpumppuhankinnassa riippumattoman asiantuntijan apu ratkaisevan tärkeää

Kiinteistöliiton energia-asioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy korostaa riippumattoman asiantuntijan merkitystä taloyhtiön lämpöpumppuhankkeissa. Kun taloyhtiö harkitsee lämmitystavan muutosta kaukolämmöstä maalämpöön, puolueeton asiantuntija on tärkeää ottaa mukaan heti hankkeen alkuvaiheesta lähtien.

”Puolueettoman asiantuntijan käyttäminen on tärkeää aina hankesuunnittelusta lähtien. Esimerkiksi taloudellisen kannattavuuden tarkastelua ei pidä ulkoistaa myyntimiehille, koska nämä osaavat aina esittää edustamansa tuotteen myönteisessä valossa ilman, että syyllistyisivät silti minkäänlaiseen epärehellisyyteen”, Pylsy toteaa.

Pylsy puhui lämpöpumpuista taloyhtiöiden energiasaneerauksissa Suomen lämpöpumppuyhdistyksen järjestämässä lämpöpumppualan huippuseminaarissa tiistaina Vantaalla.

Taloyhtiölle tärkeintä lämmitysratkaisun luotettavuus

Kiinteistöliiton tekemien kyselyiden perusteella taloyhtiöille lämmitysratkaisussa tärkeintä on aina luotettavuus eli se, että lämpöä ja lämmintä vettä on häiriöttä saatavilla. Luotettavuuden lisäksi taloyhtiöt painottavat ratkaisussaan kustannusten merkitystä eli sitä, kuinka lämmitystapa vaikuttaa asumiskustannuksiin verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Kerrostaloissa lämpöpumppuratkaisun hinnaksi tulee usein satoja tuhansia euroja.

Petri Pylsyn mielestä taloyhtiön kannattaa suhtautua energiasaneeraukseen samalla tavalla korjaushankkeena kuin esimerkiksi putkiremonttiin.

”Ennen projektiin ryhtymistä taloyhtiön on tärkeää selvittää, onko uudistukselle todellista tarvetta ja jos on, toteuttaa hankesuunnittelu huolellisesti. Myös hankkeen valvonta ja järjestelmän toimivuuden varmistaminen, seuranta ja optimointi ovat onnistuneen lämmitystapavaihdoksen kannalta oleellisia asioita”, Pylsy sanoo.

Kiinteistöliitto on yhdessä Retermia Oy:n ja NIBE Energy Systems Oy:n kanssa tänä syksynä julkaissut kerrostaloille ohjeen, joka käsittelee poistoilman lämmöntalteenottoa lämpöpumppujärjestelmällä. Ohje on luettavissa osoitteessa https://issuu.com/kiinteistoliitto/docs/pilp-ohje_2017_kiinteist__liitto .

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Korjausrakentamisessa odotettavissa kasvua ensi vuonna15.11.2017 08:50Tiedote

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri ennakoi korjausrakentamiseen kasvua ensi vuodelle. Tänä vuonna hienoista kasvua on näkynyt lähinnä pääkaupunkiseudulla, mutta ensi vuodelle odotettavissa on barometrin perusteella kasvua muuallakin maassa. Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa toteuttamaan korjausrakentamisbarometriin vastasi noin 2000 taloyhtiönsä edustajaa, joista lähes joka kolmannella on kuluvana vuonna käynnissä korjaushanke taloyhtiössään.