Kiinteistöliitto ja Vuokranantajat: Enimmäisvelkasuhde vaikeuttaisi asuntovarallisuuden kerryttämistä

Valtiovarainministeriö valmistelee niin kutsuttua enimmäisvelkasuhdetta, joka rajoittaisi kotitalouksien mahdollisuuksia saada asuntolainaa. Lainaa saisi alustavan muistion mukaan vain 450 % bruttovuosituloista. Uusi velkasuhde vaikeuttaisi kotitalouksien, erityisesti nuorten, uran alkuvaiheessa olevien asunnon hankintaa.

Asunto-osakeyhtiöitä edustava Kiinteistöliitto ja yksityisiä pienvuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat ovat huolissaan hankkeesta. ”Onkohan uutta rajoitusta harkittu riittävän tarkkaan? Asunto on perinteisesti ollut vakaa ja turvallinen vaurastumisen muoto. Uusien säädöksien valmistelussa tulisi kapean makrovakausnäkökulman lisäksi ottaa huomioon vaikutukset kansantalouteen, työmarkkinoihin, varallisuuden kertymiseen, ja asumisen eri hallintamuotojen mahdollisuuksiin saada rahoitusta” toteaa Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

”Enimmäisvelkasuhde todennäköisesti lisäisi sukupolvien välistä epäoikeudenmukaisuutta. Miksi nuorilta pitäisi kieltää sama mahdollisuus, joka vanhemmilla sukupolvilla on ollut, eli asuntovarallisuuden kerryttäminen? Tässä korjataan ongelmaa, jota ei ole. Suomen asuntomarkkinat toimivat pääsääntöisesti varsin hyvin. Hintakehitys on ollut vakaata, samoin asumismenojen suhde tuloihin on ollut matala. Vakavaa häiriötilaa ei ole havaittavissa,” kertoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Finanssikriisin jälkeen finanssialalle on tullut paljon pankkeja koskevaa makrovakauslainsäädäntöä. Suomessa on muun muassa käytössä vakuusvaade, joka on tällä hetkellä 90 % asunnon arvosta.

”Ylivelkaantumista voidaan ehkäistä muillakin keinoilla. Luottolaitoksilla tulee olla velvollisuus arvioida lainanottajien maksukyky nykyistä laajemmin ja huolellisemmin. Ns. stressitestausta tulee kehittää ottamaan huomioon mm. kotitalouden vastuulla olevien lainojen (mm. omistusasunto-, taloyhtiölaina- ja sijoitusasuntolaina) korkotason nopea nousu, lyhennysvapaiden päättyminen, sijoitusasunnon tyhjäkäyttö, vuokratonttien ehdot. Myös asunto-osakkeiden kaupan yhteydessä annettavaa informaatiota tulee laajentaa. Laaja stressitestaus edellyttää positiivisen luottorekisterin käyttöönottoa.” Hiltunen toteaa.

Sanna Hughes
toiminnanjohtaja, Suomen Vuokranantajat ry
sanna.hughes@vuokranantajat.fi
040 044 0903

Harri Hiltunen
toimitusjohtaja, Suomen Kiinteistöliitto ry
harri.hiltunen@kiinteistoliitto.fi

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.