Kiinteistöliitto Uusimaan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin 6.10.2021 DI eMBA Juhani Aalto

Kiinteistöliitto Uusimaa järjesti jo kolmesti koronan vuoksi siirretyn sääntömääräisen vuosikokouksensa 28.9.2021. Kokoukseen osallistui jäsentalojen edustajia niin hotelli Presidentin auditoriossa kuin etäyhteydellä, molempiin reilut 60 osallistujaa. Kokous oli yhdistyksen historian pisin, lähes kahdeksan tuntia, viisi äänestystä sekä lukuisia puheenvuoroja. Kokous pidettiin kehittävässä hengessä ja jäsenet saivat äänensä kuuluviin, niin puheenvuoroissa kuin tehdyissä päätöksissä.

Vuosikokous valitsi äänestyksessä hallitukseen seuraavat uudet jäsenet; Jussi Aikala, Tuula Jurmu, Olli-Veikko Kurvinen ja Tarja Teräväinen. Yhdistyksen edellinen puheenjohtaja Olavi Merikanto ja varapuheenjohtaja Pentti Vähäkuopus eivät enää asettuneet ehdolle hallitukseen. Erovuorossa olleista jatkokauden saivat Katariina Haigh, Paul Nouro ja Martti Suomela. Hallituksessa jatkavat Juhani Aalto, Juhana Heikonen, Olavi Kailari, Saku Lehtinen, Anssi Ticklén, Hannu Sjöblom ja Mika Vesterinen.

Hallitus piti järjestäytymiskokouksen 6.10.2021, jossa uudeksi puheenjohtajaksi nousi diplomi-insinööri, executive MBA Juhani Aalto, 59 ja uudeksi varapuheenjohtajaksi maa- ja metsätieteiden kandidaatti Paul Nouro, 56.

Uuden puheenjohtajan tavoitteena on muun muassa taloyhtiöille suunnatun koulutuksen kehittäminen ja hyvän asiakastyytyväisyyden ylläpito jäsenpalveluissa.

”Toivotan myös kaikki tänä vuonna Kiinteistöliitto Uusimaahan liittyneet taloyhtiöt lämpimästi tervetulleiksi! Asunto-osakeyhtiöiden edunvalvonnassa olemme jäsenmäärältämme suuri ja merkittävä tekijä. Historiallisen pitkä ja keskusteleva vuosikokous evästi uutta hallitusta tarttumaan reippaasti isännöintialan vääriin toimintamalleihin. Sain johdettavakseni erinomaisen laaja-alaisen ja ammattitaitoisen hallituksen. Lähden johtamaan hallitustyöskentelyä nöyrällä mielellä ja järjestäydymme uusiin toimikuntiin lokakuun aikana. Taloyhtiöiden edunvalvonnassa tulemme tekemään ensimmäiset ulostulot syksyn ja talven aikana.

Esitän samalla parhaimmat kiitokset ekonomi Olavi Merikannolle! Olet luotsannut Kiinteistöliitto Uusimaata erinomaisesti. Siitä kertovat hyvä asiakastyytyväisyys ja yhdistyksen vahva taloudellinen asema. Tästä on hyvä jatkaa!”

Yhdistystä viimeiset kuusi vuotta luotsannut Olavi Merikanto toivoo, että toiminnassa jatkaville luottamushenkilöille kelpaisi hänen itselleen asettama ohjenuora: kaiken tekemisen tulee olla jäsenten etujen mukaista. Merikanto myös kannustaa jäseniä hyödyntämään jäsenpalveluita ja aktiivisesti ehdottamaan yhdistykselle, kuinka parantaa niitä.

– Toivon toki myös olleeni saamani luottamuksen arvoinen. Ja toivotan kaikille onnea, menestystä ja intomielisyyttä taloyhtiöiden asioiden edistämisessä!

Olavi Merikannon läksiäishaastattelu on julkaistu 1.10. ilmestyneessä Kiinteistölehti Uusimaassa. Lehti löytyy kokonaisuudessaan nettiversiona yhdistyksen kotisivuilta.

Kiinteistöliitto Uusimaa ry:n puheenjohtaja Juhani Aalto, gsm 050 69655 ja
toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, 050 591 0995.

Kiinteistöverouudistus on myrkkyä pääkaupunkiseudulle31.8.2023 16:04:36 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseutu on Suomen kallein asuinalue. Vuoden 2022 kiinteistöverosta yli kolmannes kertyi pääkaupunkiseudun kiinteistöistä, vaikka asuinkiinteistöjen veroprosentti Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on lain määrittämällä alarajalla. Nyt tuore hallitusohjelma sekä 29.8. julkistettu ehdotus hallituksen esitykseksi kiinteistöveron muuttamisesta nostaisi tätä alarajaa lähes 40 prosenttia. Korotus kiristää kiinteistöverotusta 245 kunnassa.