Kiinteistönvälitysalan liikevaihto kasvoi ensimmäisellä puolivuotiskaudella

Tilastokeskuksen toimialakatsaus vahvistaa alan tunnelmia erikoisen kevään jäljiltä. Vahvat toimijat kantoivat toimialan kasvua kevään romahduksen yli. Alan toimijoiden yhteenlaskettu liikevaihto jatkoi alkukeväällä 2020 voimakasta kasvuaan edellisvuoden lopun viitoittaman suunnan mukaisesti.

Kiinteistönvälitysalan liikevaihto ylsi alkuvuodesta lähes 14 prosentin nousuun vuotta aiemmasta vastaavasta ajanjaksosta. Huhti-kesäkuussa liikevaihto lähti muiden mukana laskuun asettuen 9 prosenttia vuodentakaista vastaavaa ajanjaksoa matalammaksi.

Alan suuret toimijat pystyivät kasvattamaan liikevaihtoaan kevään molemmilla kvartaaleilla, vaikka toukokuu olikin kylmää kyytiä kaikille. Pahimmin korona iski pienempiin toimijoihin. Rajusta pudotuksesta huolimatta ensimmäisen puolivuotiskauden liikevaihto alalla oli 1,5 prosenttia kasvun puolella verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon.

Kaikkiaan alalla on pystytty sopeutumaan nopeasti markkinan muutoksiin. ”Asiakkaan palvelemiseksi on tehty isoja loikkia toiminnan joustavuuden ja turvallisuuden lisäämiseksi”, toteaa Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta.

Henkilöstömäärissä heilahtelut olivat maltillisempia. Tammi-maaliskuussa alan henkilöstömäärä oli vielä lähes 8 prosentin nousussa, kun taas huhti-kesäkuussa henkilöstömäärä väheni asettuen noin kolme prosenttia vuotta aiempaa ajanjaksoa matalammaksi. Ensimmäisellä puolivuotiskaudella alan henkilöstömäärä kuitenkin nousi yli 2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon. Kesän hyvä vire on näkynyt heinäkuussa 4 prosentin lisärekrytointeina.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Keskusliitolle tuottamaan suhdannepalveluun ja Tilastokeskuksen rakennetilastoon.

toimitusjohtaja Annukka Mickelsson
annukka.mickelsson@kvkl.fi

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää hyvää kiinteistönvälitystapaa, turvallisen ja luotettavan asuntokaupan osaamista sekä asuntomarkkinan tutkimusta ja kehittämistä.

Asuntomarkkinat ovat muutakin kuin korkeita hintoja18.2.2021 17:00:00 EETTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto kantaa huolta toimivan ja turvallisen asuntokaupan uhista samaan aikaan, kun eduskunta valmistautuu linjaamaan asuntopolitiikkaa yli kahden vaalikauden ajaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle. Asunnot rakennetaan vuosikymmeniksi ja noin 70 % niihin kertyvästä varallisuudesta on yksityistä, kuluttajien omistusta. Sääntelyn vaikutukset näkyvät suomalaisten asumisessa yli sukupolvien ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä päätöksiä ei tulisi tehdä ilman perusteellista ymmärrystä sääntelyn vaikutuksista asuntojen vaihdantaan.

Huolimattomuus yleisin syy asuntokauppariitoihin2.11.2020 14:55:48 EETTiedote

Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.