Kiinteistönvälitysalan liikevaihto kasvoi ensimmäisellä puolivuotiskaudella

Tilastokeskuksen toimialakatsaus vahvistaa alan tunnelmia erikoisen kevään jäljiltä. Vahvat toimijat kantoivat toimialan kasvua kevään romahduksen yli. Alan toimijoiden yhteenlaskettu liikevaihto jatkoi alkukeväällä 2020 voimakasta kasvuaan edellisvuoden lopun viitoittaman suunnan mukaisesti.

Kiinteistönvälitysalan liikevaihto ylsi alkuvuodesta lähes 14 prosentin nousuun vuotta aiemmasta vastaavasta ajanjaksosta. Huhti-kesäkuussa liikevaihto lähti muiden mukana laskuun asettuen 9 prosenttia vuodentakaista vastaavaa ajanjaksoa matalammaksi.

Alan suuret toimijat pystyivät kasvattamaan liikevaihtoaan kevään molemmilla kvartaaleilla, vaikka toukokuu olikin kylmää kyytiä kaikille. Pahimmin korona iski pienempiin toimijoihin. Rajusta pudotuksesta huolimatta ensimmäisen puolivuotiskauden liikevaihto alalla oli 1,5 prosenttia kasvun puolella verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon.

Kaikkiaan alalla on pystytty sopeutumaan nopeasti markkinan muutoksiin. ”Asiakkaan palvelemiseksi on tehty isoja loikkia toiminnan joustavuuden ja turvallisuuden lisäämiseksi”, toteaa Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta.

Henkilöstömäärissä heilahtelut olivat maltillisempia. Tammi-maaliskuussa alan henkilöstömäärä oli vielä lähes 8 prosentin nousussa, kun taas huhti-kesäkuussa henkilöstömäärä väheni asettuen noin kolme prosenttia vuotta aiempaa ajanjaksoa matalammaksi. Ensimmäisellä puolivuotiskaudella alan henkilöstömäärä kuitenkin nousi yli 2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon. Kesän hyvä vire on näkynyt heinäkuussa 4 prosentin lisärekrytointeina.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Keskusliitolle tuottamaan suhdannepalveluun ja Tilastokeskuksen rakennetilastoon.

toimitusjohtaja Annukka Mickelsson
annukka.mickelsson@kvkl.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa 3 500 suomalaista kiinteistönvälitysalan toimijaa. Liitto edistää asiantuntevaa ja luotettavaa kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää alalle keskeistä huolellisen toiminnan ohjetta Hyvästä välitystavasta. Liiton jäseniä ovat Aktia Kiinteistönvälitys, Huoneistokeskus, Kiinteistömaailma, RE/MAX Suomi, OP Koti, Sp-Koti ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL).