Kiinteistönvälitysalan liikevaihto kasvoi ensimmäisellä puolivuotiskaudella

Tilastokeskuksen toimialakatsaus vahvistaa alan tunnelmia erikoisen kevään jäljiltä. Vahvat toimijat kantoivat toimialan kasvua kevään romahduksen yli. Alan toimijoiden yhteenlaskettu liikevaihto jatkoi alkukeväällä 2020 voimakasta kasvuaan edellisvuoden lopun viitoittaman suunnan mukaisesti.

Kiinteistönvälitysalan liikevaihto ylsi alkuvuodesta lähes 14 prosentin nousuun vuotta aiemmasta vastaavasta ajanjaksosta. Huhti-kesäkuussa liikevaihto lähti muiden mukana laskuun asettuen 9 prosenttia vuodentakaista vastaavaa ajanjaksoa matalammaksi.

Alan suuret toimijat pystyivät kasvattamaan liikevaihtoaan kevään molemmilla kvartaaleilla, vaikka toukokuu olikin kylmää kyytiä kaikille. Pahimmin korona iski pienempiin toimijoihin. Rajusta pudotuksesta huolimatta ensimmäisen puolivuotiskauden liikevaihto alalla oli 1,5 prosenttia kasvun puolella verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon.

Kaikkiaan alalla on pystytty sopeutumaan nopeasti markkinan muutoksiin. ”Asiakkaan palvelemiseksi on tehty isoja loikkia toiminnan joustavuuden ja turvallisuuden lisäämiseksi”, toteaa Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta.

Henkilöstömäärissä heilahtelut olivat maltillisempia. Tammi-maaliskuussa alan henkilöstömäärä oli vielä lähes 8 prosentin nousussa, kun taas huhti-kesäkuussa henkilöstömäärä väheni asettuen noin kolme prosenttia vuotta aiempaa ajanjaksoa matalammaksi. Ensimmäisellä puolivuotiskaudella alan henkilöstömäärä kuitenkin nousi yli 2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon. Kesän hyvä vire on näkynyt heinäkuussa 4 prosentin lisärekrytointeina.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Keskusliitolle tuottamaan suhdannepalveluun ja Tilastokeskuksen rakennetilastoon.

toimitusjohtaja Annukka Mickelsson
annukka.mickelsson@kvkl.fi

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan vaikuttaja ja edunvalvoja, jonka tavoitteina on vauhdittaa asuntokauppaa ja edistää sen turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen. Liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää ja sen keräämä asuntokauppadata palvelee välittäjiä ja tutkimuslaitoksia.

Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.

Hyvän välitystavan lähettiläät nimetty – Linda ja Sofia edistämään välitysalan osaamista17.6.2020 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2020-2021. Alan korkean osaamisen ja Hyvän välitystavan tunnettuuden edistäjinä seuraavan vuoden ajan toimivat Linda Leino Sp-Koti Raumalta ja Sofia Ruokanen Huoneistokeskuksesta Helsingistä. ”On suuri kunnia toimia Hyvän välitystavan lähettiläänä ja välitysalan edustajana”, Leino ja Ruokanen iloitsevat.

KORJAUS TILASTOON: Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa22.4.2020 14:39:57 EESTTiedote

Teknisen virheen vuoksi asuntokauppatilasto maaliskuulta oli vajaa ja tilastot osoittavat nyt kasvua käytettyjen asuntojen kauppamäärissä myös maaliskuun osalta. Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto pahoittelee virhettä. Tiedote on alun perin julkaistu 15.4.2020. Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.