Kiinteistönvälitysalan liikevaihto nousi 7,7 % vuonna 2019 – toimiala kasvanut yhtäjaksoisesti viimeiset viisi vuotta

Kiinteistönvälityksen toimialan liikevaihto kasvoi Tilastokeskuksen suhdannepalvelun perusteella 7,7 prosenttia vuodesta 2018. Viime vuonna alan kokonaisliikevaihto ylitti 610 miljoonan euron rajan. Alan kasvun moottoreina ovat toimineet Suomen talouden hyvä tilanne ja kuluttajien luottamus omaan talouteen.

Ala on suhdanneherkkä, ja sen kehitykseen vaikuttavat niin yleinen talouskehitys ja työllisyystilanne kuin kotitalouksien usko omaan talouteen. Alan liikevaihto supistui 14 % taantuman aikaan vuosina 2013-2014. Vuoden 2008 finanssikriisin aikoihin alan liikevaihto supistui 8 %.

Vuoden 2014 taantuman jälkeen välitysalan liikevaihto on kasvanut reippaasti henkilöstömäärää nopeammin. Kymmenen vuoden aikana henkilöstömäärä on kasvanut 8 %, kun taas liikevaihto on kasvanut yli 30 %.

–      Tämä kertoo, että välitysala on selkeästi tehostanut toimintaansa. Viime vuosina alalla on tapahtunut myös digitaalista kehitystä, joka osaltaan tehostaa asuntokaupan prosesseja”, toteaa Keskusliiton toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth.

Vuonna 2019 välitysalalla toimi noin 4700 ammattilaista, ja yrityksiä reilut 1400. Viime vuonna alan henkilöstömäärä kasvoi 3,1 %.  Vuoden 2020 tammikuun ennakkotietojen perusteella henkilöstömäärä jatkoi kasvuaan alkuvuodesta. Henkilöstömäärän kasvu kulki käsi kädessä markkinan kasvun kanssa: Keskusliiton asuntokauppatilaston mukaan tammi-maaliskuussa 2020 myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Keskusliitolle tuottamaan suhdannepalveluun ja Tilastokeskuksen rakennetilastoon sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hintaseurantapalvelun tilastoon. Hintaseurantapalvelun tilastoissa on mukana noin 80 % suomalaisista kiinteistönvälitysyrityksistä ja noin 30 % rakennusalan toimijoista.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto julkaisee huhtikuun asuntokauppatiedot toukokuun puolessavälissä. Niistä käy ilmi, miten korona-ajan rajoitustoimet ovat heijastuneet asuntokauppaan.

Lisätietoja:

Maria-Elena Ehrnrooth

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan vaikuttaja ja edunvalvoja, jonka tavoitteina on vauhdittaa asuntokauppaa ja edistää sen turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen. Liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää ja sen keräämä asuntokauppadata palvelee välittäjiä ja tutkimuslaitoksia.

KORJAUS TILASTOON: Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa22.4.2020 14:39:57 EESTTiedote

Teknisen virheen vuoksi asuntokauppatilasto maaliskuulta oli vajaa ja tilastot osoittavat nyt kasvua käytettyjen asuntojen kauppamäärissä myös maaliskuun osalta. Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto pahoittelee virhettä. Tiedote on alun perin julkaistu 15.4.2020. Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.

/// Korjattu uudiskohteiden myyntiluku po. 10 571. Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019 – joulun alla vauhti vain kiihtyi16.1.2020 09:15:32 EETTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tilastojen mukaan vuosi 2019 oli yllättävän vilkas asuntokaupassa: kaikkiaan 62 318 vanhaa asuntoa vaihtoi omistajaa, mikä merkitsi 4,5 % kasvua verrattuna 2018 myyntiin. Asuntokauppa piristyi vuoden lopussa ja erityisen vauhdikas joulukuu kiritti kauppaa; vanhoja asuntoja myytiin joulukuussa 8 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Kasvu on huomattava – 8,2 % – myös viiden vuoden keskiarvoon verrattuna. Uusien asuntojen myynti tasaantui tarjontapiikissä.

Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019 – joulun alla vauhti vain kiihtyi16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

/Korjattu julkaisija/ Heinäkuu kuumensi asuntomarkkinat - käytetyn asunnon kauppa pyörii hyvin19.8.2019 10:26:33 EESTTiedote

Vanhat asunnot käyvät nyt kaupaksi ja niiden imussa koko asuntokaupan määrä on tänä vuonna ollut kaksi prosenttia edellisvuotta edellä, kertovat Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tuoreet tilastot. Omakotitalojen suosio on ollut kasvussa vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Etelän suurten kaupunkien ohella kauppa on kasvanut Porvoossa, Kuopiossa, Seinäjoella ja Joensuussa, ja mökkikauppa on ollut kasvu-uralla jo neljättä vuotta.