Kiinteistönvälitysalan liikevaihto nousi 7,7 % vuonna 2019 – toimiala kasvanut yhtäjaksoisesti viimeiset viisi vuotta

Kiinteistönvälityksen toimialan liikevaihto kasvoi Tilastokeskuksen suhdannepalvelun perusteella 7,7 prosenttia vuodesta 2018. Viime vuonna alan kokonaisliikevaihto ylitti 610 miljoonan euron rajan. Alan kasvun moottoreina ovat toimineet Suomen talouden hyvä tilanne ja kuluttajien luottamus omaan talouteen.

Ala on suhdanneherkkä, ja sen kehitykseen vaikuttavat niin yleinen talouskehitys ja työllisyystilanne kuin kotitalouksien usko omaan talouteen. Alan liikevaihto supistui 14 % taantuman aikaan vuosina 2013-2014. Vuoden 2008 finanssikriisin aikoihin alan liikevaihto supistui 8 %.

Vuoden 2014 taantuman jälkeen välitysalan liikevaihto on kasvanut reippaasti henkilöstömäärää nopeammin. Kymmenen vuoden aikana henkilöstömäärä on kasvanut 8 %, kun taas liikevaihto on kasvanut yli 30 %.

–      Tämä kertoo, että välitysala on selkeästi tehostanut toimintaansa. Viime vuosina alalla on tapahtunut myös digitaalista kehitystä, joka osaltaan tehostaa asuntokaupan prosesseja”, toteaa Keskusliiton toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth.

Vuonna 2019 välitysalalla toimi noin 4700 ammattilaista, ja yrityksiä reilut 1400. Viime vuonna alan henkilöstömäärä kasvoi 3,1 %.  Vuoden 2020 tammikuun ennakkotietojen perusteella henkilöstömäärä jatkoi kasvuaan alkuvuodesta. Henkilöstömäärän kasvu kulki käsi kädessä markkinan kasvun kanssa: Keskusliiton asuntokauppatilaston mukaan tammi-maaliskuussa 2020 myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Keskusliitolle tuottamaan suhdannepalveluun ja Tilastokeskuksen rakennetilastoon sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hintaseurantapalvelun tilastoon. Hintaseurantapalvelun tilastoissa on mukana noin 80 % suomalaisista kiinteistönvälitysyrityksistä ja noin 30 % rakennusalan toimijoista.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto julkaisee huhtikuun asuntokauppatiedot toukokuun puolessavälissä. Niistä käy ilmi, miten korona-ajan rajoitustoimet ovat heijastuneet asuntokauppaan.

Lisätietoja:

Maria-Elena Ehrnrooth

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan vaikuttaja ja edunvalvoja, jonka tavoitteina on vauhdittaa asuntokauppaa ja edistää sen turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen. Liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää ja sen keräämä asuntokauppadata palvelee välittäjiä ja tutkimuslaitoksia.

Huolimattomuus yleisin syy asuntokauppariitoihin2.11.2020 14:55:48 EETTiedote

Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.

Hyvän välitystavan lähettiläät nimetty – Linda ja Sofia edistämään välitysalan osaamista17.6.2020 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2020-2021. Alan korkean osaamisen ja Hyvän välitystavan tunnettuuden edistäjinä seuraavan vuoden ajan toimivat Linda Leino Sp-Koti Raumalta ja Sofia Ruokanen Huoneistokeskuksesta Helsingistä. ”On suuri kunnia toimia Hyvän välitystavan lähettiläänä ja välitysalan edustajana”, Leino ja Ruokanen iloitsevat.