Kiinteistönvälitysalan markkinakatsaus vuodelta 2021: Asuntokauppa räjähti ennätyslukemiin, alueiden eriytyminen yhä nähtävissä

Asuntokauppa takoi viime vuonna kuumempana kuin koskaan aiemmin. Samalla asuntojen hinnat nousivat ja myyntiajat laskivat. Kehityksessä oli kuitenkin selvää vaihtelua eri alueiden välillä.

Kauppamäärät kasvoivat vuonna 2021 13 % vuodesta 2020. Erityisesti alkuvuosi oli vilkas, vuoden loppua kohden kasvu hieman rauhoittui.

Vuosi 2021 jää historiankirjoihin ennätysvilkkaana asuntokauppavuotena. Koko kiinteistönvälitysalaa kattavaan KVKL Hintaseurantapalveluun rekisteröitiin vuonna 2021 yli 85 000 kauppaa, mikä on yli 10 000 kauppaa enemmän kuin toiseksi vilkkaimpana vuonna 2020. Erityisesti alkuvuodesta lähes joka kuukausi paukuteltiin uusia ennätyksiä kauppamäärien osalta.

Suurin kasvu kauppamäärissä tapahtui Lahdessa, jossa kauppoja tehtiin yli 23 % enemmän kuin edeltävänä vuonna. Lahtea seurasi Kuopio, jossa kasvua oli 17 % verran. Myös Espoossa, Vantaalla ja Oulussa kauppamäärät pompahtivat noin 15 %. Näiden kasvun taustalla oli ennätysvilkkaan (+30 %) uudisrakentamisen vauhdittama markkina.

Kolmen Suomen suurimman kasvukeskuksen, Helsingin, Tampereen ja Turun, ytimissä kauppamäärien kasvu liikkui 5–10 % välillä. “Näissä hinnat nousivat eniten edellisvuodesta, mikä viittaa siihen, että imua markkinoilla olisi ja tarjontaa odotellaan kiihkeästi”, Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson analysoi tilannetta.

Maakunnista Kainuu ja Keski-Pohjanmaa kärjessä, Kaakkois-Suomessa laskua

Myös muualla Suomessa hinnat ovat keskimäärin nousseet. Alueilla, joilla hinnat laskivat edellisvuosina, laskua oli joko vähemmän tai ei ollenkaan ja alueilla, joilla hinnat olivat nousussa, tämä kehitys vahvistui. Kovimpia kirijöitä maakunnista olivat hieman yllättäen Kainuu ja Keski-Pohjanmaa, joissa hätyyteltiin kaksinumeroisia kasvulukuja vanhojen kerrostaloasuntojen keskihinnoissa. Heti perässä seurasivat Pirkanmaa, Uusimaa ja Varsinais-Suomi, joissa etenkin kasvukeskusten ytimet vetivät hintakehityksen reippaasti plussalle viimekin vuonna.

”Eriarvoisuutta on kuitenkin markkinoilla yhä havaittavissa. Erityisesti nousee esiin Kaakkois-Suomi, jossa hinnat laskivat poikkeuksellisen hyvästä vuodesta huolimatta”, Mickelsson kommentoi.

Asuntokaupan arvo pomppasi 18,1 miljardiin

Kasvaneet kauppamäärät ja nousseet hinnat johtivat yhdessä siihen, että koko asuntokaupan arvo KVKL Hintaseurantapalvelussa rikkoi sekin ennätyslukemia. Vuonna 2020 koko kaupan arvo oli noin 15,4 miljardia euroa. Viime vuonna arvo nousi lähes 18 % noin 18,1 miljardiin euroon. Sekä vanhojen että uusien asuntojen markkinat kasvoivat suhteessa saman verran.

Asuntojen myyntiajoissa nähtiin mielenkiintoisia käänteitä. Omakotitalojen myyntiajat taittuivat niin pääkaupunkiseudulla kuin muuallakin Suomessa. Pääkaupunkiseudun omakotitalojen myyntiajat tulivat alas lähes kuukaudella edellisvuodesta, jonka aikana keskimääräinen myyntiaika muutenkin jo hieman lyheni.

Muualla Suomessa nähtiin samanlaista kehitystä, joskin hieman lievempänä. Omakotitalojen myyntiajat laskivat noin 15 päivällä vuodesta 2020, mihin asti myyntiajat olivat tasaisesti kasvaneet. ”Erityisesti omakotitalojen myyntiaikojen lyhentyminen onkin näkynyt vilkkautena välitysalalla. Kerrostaloasuntojen osalta kehitys on ollut jo vuosia melko vakaata. Pientä nopeutumista on havaittavissa niidenkin myyntiajoissa, mutta silloin puhutaan lähinnä yksittäisistä päivistä”, toteaa Mickelsson.

Kerrostaloasuntojen keskimääräisissä neliöhinnoissa on yhä havaittavissa eriytymistä. Etelä-Karjala laahaa muuta maata jäljessä 5 prosentin hintojen laskulla. Suuressa osin maata hintakehitys oli kuitenkin positiivista.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää asiantuntevaa ja turvallista kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää Hyvän välitystavan ohjetta. Liiton tehtäviin kuuluvat alan tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittäminen. Liiton toteutuneiden asuntokauppojen Hintaseurantapalvelu on maan laajin toteutuneiden kiinteistökauppojen tietovaranto. www.kiinteistonvalitysala.fi

Kesäkuun 2022 markkinakatsaus: asuntokauppa tasautumassa lähelle pitkän aikavälin tasoa huippuvuoden 2021 jälkeen12.7.2022 16:07:45 EEST | Tiedote

Vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat huhti–kesäkuussa palautuneet lähemmäs viiden vuoden pitkäaikaista keskiarvoa, kertoo juuri julkaistu KVKL Hintaseurantapalvelun markkinakatsaus. Uudiskohteiden kauppa on edelleen hidastunut viimeisten vuosien huipputasoista, mikä näkyykin nyt puolet pienempinä kauppamäärinä pitkäaikaiseen keskiarvoon nähden. Hinnat vanhoissa kerrostaloissa ovat kakkoskvartaalilla olleet hieman nousussa alkuvuoteen verrattuna sekä pk-seudulla että muissa isoissa kaupungeissa.

Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vanhojen asuntojen kauppa yhä vilkasta, uudiskohteista pulaa13.4.2022 09:05:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämään Hintaseurantapalveluun kirjautui ensimmäisellä kvartaalilla 18 179 myytyä asuntoa. Luku on yhä 13 prosenttia korkeampi kuin pandemiaa edeltänyt taso vuonna 2019, vaikka jääkin viime vuoden huippuluvuista. Erityisesti suurissa kaupungeissa asuntokauppaluvut ovat palanneet viime vuotta edeltäneille tasoille. Vanhoja asuntoja myydään suhteessa paljon, koska uudisasuntoja on valmistunut vuoden alussa myyntiin aiempaa vähemmän. Loma-asuntojen hinnannousu jatkuu.