Kiinteistöverouudistuksen vaikutuksia selvitettävä lisää

Valtionvarainministeriöllä on päättymässä lausuntokierros kiinteistöverotuksen uudistamisesta. Kiinteistöliiton mielestä esitys on vielä raakile, eivätkä kiinteistönomistajien kiinteistöveron määrät olisi selvillä päätöstä tehtäessä. Lisäksi keskeiset hallitusohjelman periaatteet eivät luonnoksessa täyty. Myös odotettavissa oleva oikaisuvaatimusten vyöry johtaisi vuosikausien odotukseen verovelvollisten oikeusturvan kannalta.

”Mielestämme esitys voidaan antaa eduskunnalle vasta, kun esille tulleet ongelmat ja puutteet sekä puuttuvat tarkemmat vaikutusarviot on tehty ja käytettävissä. Nyt lausunnolla olevissa aineistoissa näin ei ole”, sanoo Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero.

Vaikka keskimääräiset kiinteistöverovelvollisten muutosarviot asettuvat luonnoksen mukaan lähelle nollaa, muutosten ennakointi kiinteistötasolla on hämärän peitossa.

Uudistuksen toteutusmalli verovelvollisille kohtuuton

Ministeriön ehdottama aikataulu, jossa arvostusuudistus päätettäisiin syksyllä 2022, uudet verotusarvot määriteltäisiin syksyllä 2023 ja verovelvollisten verotusarvot kävisivät ilmi vasta alkuvuonna 2024, on verovelvollisen ja päätöksentekijöiden kannalta kohtuuton.

”On päivänselvää, että vain harvat verovelvolliset pystyvät arvioimaan oman kiinteistöveronsa muutoksen esitysluonnoksen perusteella. Verovelvollisten kannalta veroprosenttien kohtalo pysyy epävarmana, sillä kukin kunta päättää kiinteistöveroprosentista itsenäisesti muutosvuosinakin”, Kero toteaa

Asunto-osakeyhtiöiden on pystyttävä suunnittelemaan talouttaan etukäteen. Yhtiöiden tulisi voida budjetoida mahdollinen kiinteistöveron korotus vastikkeisiinsa aiemmin kuin muutamaa kuukautta ennen veron eräpäivää. Luonnoksessa ehdotettu aikataulu ei edistä suunnitelmallisen taloudenpidon toteuttamista asunto-osakeyhtiöissä.

Tarkemmat perustelut löytyvät Kiinteistöliiton lausunnosta.

Kuopion torille vetovoimaa ja ympärivuotista toimintaa - Pohjois-Savon Kiinteistöyhdistys palkitsi toria kehittäneitä opinnäytetöitä6.6.2022 14:06:07 EEST | Tiedote

Kiinteistöliitto Itä-Suomeen kuuluva Pohjois-Savon Kiinteistöyhdistys on palkinnut kahden Savonia AMK rakennusarkkitehtiopiskelijan opinnäytetyöt 2500 euron rahapalkkioilla. Opinnäytetöissä opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella monikäyttöinen ja muunneltava moduulikalusto, jota voitaisiin hyödyntää eri tavoin torin asiakas- ja myyntitiloina sekä erilaisissa tapahtumissa. Suunnittelutyö liittyy Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen torin kehittämishankkeeseen, jossa pyritään kehittämään toritoiminnan ympärivuotisuutta ja alueen viihtyisyyttä.