KiMuRa - komposiittien kiertotalousratkaisu seminaari 4.4.2023 Hämeenlinnassa

Tervetuloa kuulemaan komposiittien kierrätyksen nykytilasta ja tulevaisuudesta Muoviteollisuus ry:n seminaariin Hämeenlinnan Verkatehtaalle tiistaina 4.4.2023 kello 11.00-16.00.

Seminaarissa kuullaan laajasti KiMuRa-pioneerien kokemuksia reitin toimivuudesta ja sen kehityssuunnitelmista. Tänä päivänä KiMuRa on toimiva reitti, joka mahdollistaa, että voidaan tähdätä laajamittaiseen komposiittimateriaalien kiertotalousratkaisuun.
Tyypillisesti komposiitissa on keskimäärin 50 % kuitua, joka tarkoittaa, että sementtireitillä tämä materiaali aidosti kierrätetään. Iso etu on myös, että kaikki sementtiklinkkerin valmistusprosessiin syötettävä materiaali tulee käytettyä hyödyksi, eli yhtään tuhkaa ei jää jäljelle. Lujitemuovinen kierrätysraaka-aine tuo mukanaan prosessin tarvitsemaa toisioenergiaa.

KiMuRa (Kierrätetty Murskattu Raaka-aine sementtiteollisuuden rinnakkaisprosessointiin) on kiertotalousratkaisu komposiittimateriaaleille. Suomessa komposiittijätteen ohjaaminen hyötykäyttöön KiMuRa-reitille on mahdollista koko maan laajuisesti. KiMuRassa komposiittijäte kerätään yhteen ja murskataan sementtiteollisuuden vaatimusten mukaiseen palakokoon. Sementtiteollisuus käyttää näin saatua raaka-ainetta sementtiraaka-aineklinkkerin valmistamiseen rinnakkaisprosessoinnissa.

KiMuRa-reitti saatiin toimintakuntoon vuosina 2021–2022 ympäristöministeriön tukemassa hankkeessa, johon osallistui seitsemän komposiittituotteita valmistavaa yritystä, Kuusakoski Oy kiertotaloustoimijana ja Finnsementti Oy komposiittimurskan hyötykäyttäjänä. Komposiiteille ollaan kehittämässä monia kierrätysmenetelmiä, mutta sementtiteollisuuden rinnakkaisprosessointi on tällä hetkellä ainoa, joka on teknistaloudellisesti toteutettavissa.

Kesällä 2022 päästiin KiMuRa:ssa kierrättämään myös tuulivoimaloiden lapoja. Hyötytuuli Oy uusi kolmen voimalansa siivet ja nämä saatiin Kuusakosken kautta KiMuRa-reitille. Lapojen murskaaminen onnistui hyvin ja niiden materiaalit sopivat hyvin Finnsementin prosessiin. Aiemmin Suomessa uusittavana olleet lavat jouduttiin toimittamaan Eurooppaan käsiteltäviksi. Tuulivoimaloiden lapojen onnistunut kierrättäminen toi Kimura-reitille loppuvuodesta vuoden 2022 Tuulivoimateko-palkinnon.

Ohjelma Muoviteollisuus ry:n verkkosivuilta www.plastics.fi/komponyt

Ilmoittautumiset viimeistään 23.3.2023 https://forms.office.com/e/E4Wv4RpPUp

PL 4 (Eteläranta 10)

Muoviteollisuus ry on suomalainen muoviteollisuuden, muoveja raaka-aineenaan käyttävien ja niitä jalostavien sekä kierrättävien yritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö.

Vuonna 1961 perustettu Muoviteollisuus ry osallistuu alansa kansainväliseen yhteistyöhön muun muassa PlasticsEuropen ja monen muun alan yhteistyöjärjestön kautta.

Muovituotteita valmistavat yritykset työllistävät Suomessa noin 10 000 ihmistä.

www.plastics.fi  ja @muoviteollisuus

Komposiittien kiertotalousratkaisu KiMuRaan kaivataan lisää yrityksiä17.4.2023 08:17:59 EEST | Tiedote

Komposiittijätteen reitti komposiittituotteita valmistavasta teollisuudesta hyötykäyttöön toteutuu jo Suomessa. Nyt noin 10 % alan yrityksistä toimittaa tuotantojätteensä hyötykäyttöön (KiMuRa), ja mukaan kaivataan runsaasti uusia yrityksiä. Teollisuuden jätteiden lisäksi KiMuRaan on tullut elinkaarensa lopussa olevia tuotteita, kuten veneitä ja tuulivoimaloiden lapoja. Muoviteollisuus ry:n KiMuRa -seminaarissa 4.4.2023 Hämeenlinnassa osallistujina oli laaja joukko komposiittien kiertotalousratkaisuista kiinnostuneita. Keskustelu oli vilkasta.