Kintulammi on vuoden retkikohde 2020

Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualue on valittu Vuoden Retkikohteeksi. Alue keräsi 38 % yleisöäänestyksessä annetuista äänistä.

Kuva: Magomed Shapiev

Julkaisuvapaa 28.2. klo 12:00

Teiskossa sijaitseva, vuonna 2018 käyttöön vihitty Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualue on valittu Vuoden Retkikohteeksi. Kilpailun ratkaisseen yleisöäänestyksen tulos julkistettiin perjantaina GoExpo-messuilla. Kintulammi sai kuuden finalistin keräämistä, yhteensä noin 5 000 äänestä peräti 38 prosenttia. Kilpailun teemana oli tänä vuonna ympäristömyönteisyys. Kintulammin alueen kehittämisestä ja ylläpidosta vastaava Petri Mäkelä Ekokumppanit Oy:sta oli tuloksen kuultuaan ratketa riemusta.

– Äänestystulos on ennen kaikkea suuri kiitos ja upeaa palautetta Kintulammin eteen viime vuosina tehdystä työstä, Mäkelä iloitsee. – Vuoden Retkikohde on tunnettu kilpailu ja sillä on varmasti positiivinen vaikutus myös Kintulammin kansalliseen tunnettuuteen ja sitä kautta alueen kävijämääriin, Mäkelä jatkaa.

Myös Noora Heino, kumppanuuksien ja markkinoinnin johtaja Visit Tampereesta iloitsee Kintulammin valinnasta Vuoden Retkikohteeksi.

– Yksi markkinointimme tärkeimmistä painopisteistä on Tampereen seudun luonto. Kintulammi on monella tapaa houkutteleva kohde sekä kotimaisille että kansainvälisille matkailijoille ja valinta lisää sen mielenkiintoa entisestään. Valinnan vaikutukset näkyvät varmasti koko Tampereen seudulla.

Palkintorahoilla alueen polut kuntoon

Kilpailun tuoman maineen ja kunnian lisäksi Kintulammi palkittiin Suomen Messusäätiön 5 000 euron stipendillä, joka tulee käyttää alueen kehittämiseen. Mäkelällä on jo suunnitelma valmiina palkintorahojen käytöstä.

– Stipendillä tullaan hankkimaan puuhaketta, jolla saadaan vahvistettua alueen polkujen pohjia, jotta ne kestävät kasvavat vierailijamäärät. Oikein käytettynä hake takaa poluille pitkospuihin verrattavan kestävyyden vuosien ajaksi, Mäkelä kertoo.

Kintulammin alue on valmistuttuaan vuonna 2018 ollut yksi Tampereen alueen lähimatkailun vetonauloista. Alueella on vuosittain vieraillut noin 40 000 retkeilijää. – Alueen suuri kävijämäärä on asettanut ylläpidolle kovan haasteen, mutta olemme mielestäni onnistuneet paitsi perustoimintojen turvaamisessa, myös alueen kehittämisessä, mistä toki yleisöäänetkin kertovat, Mäkelä iloitsee. – Tänä vuonna kehitys jatkuu muun muassa uusien käymälöiden rakentamisella sekä tietysti stipendirahoilla tehtävien reittiparannusten myötä.

Lisätietoja:

Petri Mäkelä, projektiasiantuntija, Ekokumppanit Oy, p. 040 806 4082

Noora Heino, johtaja, kumppanuudet ja markkinointi, Visit Tampere noora.heino@visittampere.fi, p. 044 537 8337

Petri Mäkelä, projektiasiantuntija, Ekokumppanit Oy, p. 040 806 4082

Kuva: Magomed Shapiev
Kuva: Julia Kivelä

Vuonna 2019 Tampereella tehtiin kaikkien aikojen majoitusennätys!21.2.2020 09:40:28 EETTiedote

Tampere pitää pintansa suosittuna matkailukohteena. Vuonna 2019 majoitusliikkeissä kirjattiin ennätykselliset 1,18 miljoonaa yöpymistä. Eniten kasvua oli kotimaisten yöpyjien määrässä. Matkailijoiden kasvu näkyy myös majoitusmyynnissä: rekisteröityjen majoitusliikkeiden myynti Tampereella oli viime vuonna 77,4 miljoonaa euroa, mikä on peräti neljä miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän.

Tampereen kaupunkiseudun globaalin tunnettuuden kasvuun vauhtia organisaatiouudistuksella17.1.2020 11:13:19 EETTiedote

Tampereen kaupunkiseutu on pitkään ollut yksi kotimaan kiinnostavimpia kohteita matkailijoille, yritystoiminnalle sekä monenlaisille investoinneille. Seudun uusi matkailustrategia ”Kestävin askelin” ja elinkeinostrategia ”Tehrääs numeroo!” edellyttävät yhtenäisen Tampereen tarinan kokoamista, tehokkaampia ja luovempia markkinointiviestinnän keinoja sen kertomiseksi sekä digitaalisuuden yhä vaikuttavampaa hyödyntämistä.