Kirjahyrrä pyörittää taas marraskuun Naantalia

Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä järjestetään neljännen kerran Naantalissa 14.–16.11. Kolmen päivän ajan kirjallisuuden, kirjojen ja tarinoiden maailma on taas avoinna, kun kymmenet kirjailijat, sanataideohjaajat ja lukijat kohtaavat toisensa eri puolilla kaupunkia. Festivaali huipentuu lauantain perhepäivään, jolloin Naantalin Urheilutalolla esiintyy Red Nose Company hulvattomalla, pienille ja hieman suuremmillekin suunnatulla tulkinnallaan H. C. Andersenin satuklassikosta Keisarin uudet vaatteet.

Kirjahyrrän torstain ja perjantain ilmaisohjelmasta löytyy lähemmäs 20 esitystä, joissa sukelletaan kirjailijoiden työhön, elämään ja tarinoiden kertomisen taitoon ja taikaan. Päivien aikana ratkotaan kummitusmysteerejä, kisaillaan Herra Karhun talossa, tutustutaan lepakkotietäjän arkeen, käväistään pikapikaa ja musiikin tahdissa keskiajalla ja arvuutellaan, mitä tapahtuu, jos lähtee oikein kauaksi pois, vaikkapa ihan avaruuteen asti.

Suositut lasten- ja nuortenkirjailijat – Marjut Brunila, Tuula Sandström, Marisha Rasi-Koskinen, Roope Lipasti, Jukka-Pekka Palviainen, Jyri Paretskoi, Inka Nousiainen, Elina Pitkäkangas – ja monet muut heittävät festivaalivieraat villien tapahtumien pyörteeseen. Aleksis Salusjärvi kertoo keskuudessamme elävistä sankareista ja Turun kaupunginkirjastossa järjestetään paneelikeskustelu aiheesta ”Elämäni lastenkirjat”, jossa kirjailijat palaavat hetkeksi muistelemaan lapsuutensa vaikuttavia lukukokemuksia.

Kirjahyrrän järjestää Naantalin Kirjahyrrä ry lukuisten yhteistyökumppaneiden tuella.

Lisätietoa festivaalista ja tarkempi ohjelmakuvaus: www.kirjahyrra.fi.

Tiedustelut:

Pekka Vartiainen, toiminnanjohtaja

info@kirjahyrra.fi

Kuka heitetään mereen tänä vuonna ja saa kylmän kylvyn?19.7.2019 13:38:34 EESTKutsu

Naantali valmistautuu jälleen Valtakunnan Virallisen Unikeonpäivän ™ viettoon. Suomen ja Valtakunnan Virallinen Unikeko ™ 2019 heitetään mereen perinteitä noudattaen lauantaina 27.7.2019 klo 7.00 Naantalin vanhassa kaupungissa. Tervetuloa seuraamaan tuoreen Unikeon mereen heittämistä sekä sen jälkeen nauttimaan aamiaista Wanhan Kaivohuoneen terassille. Tuore Unikeko 2019 liittyy aamiaiselle noin klo 7.30. Unikeonpäivän vietto aloitetaan jo pe 26.7. jolloin markkinat avautuvat klo 15 ja klo 17 alkaen tanssitaan Kirkkopuistossa Sekahaku ry:n ja Semitesin johdolla. Kirkkopuistossa on tuttuun tapaan ohjelmaa non-stop la 27.7. ja päivä huipentuu Unikekokonserttiin, jossa Kimmo Blomin ja Miracle Bandin Queen Show. Liitteenä päivän ohjelma, Unikeon perinne ja Unikeot kautta aikojen Naantalissa. Unikeonpäivän lisätiedot, ilmoittautuminen aamiaiselle sekä Unikeon yksittäiset haastatteluajat: Tarja Rautiainen, p. 040 747 8847 Ystävällisin Unikekoterveisin Tarja Rautiainen