Kirjailija, päätoimittaja Koko Hubara on Vuoden yhteiskuntatieteilijä

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi kirjailija, päätoimittaja, VTK Koko Hubaran. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta yhteiskuntatieteilijälle, joka on luonut uutta tilaa ja vapautta toimia yhteiskunnassa ja vaikuttaa siihen.

Koko Hubara on kirjoittanut merkittävän ja ansiokkaan, omiin kokemuksiin perustuvan esikoisteoksen Ruskeat Tytöt, joka ilmestyi helmikuussa. Hän myös päätoimittaa samannimistä verkkomediaa. Hubaran blogi palkittiin parhaana yhteiskunnallisena blogina kaksi vuotta sitten.

-Koko Hubara on laittanut itsensä likoon kytkiessään yksityisen yleiseen, henkilökohtaisen poliittiseen ja yksilön kokemuksen laajempaan rakenteelliseen ilmiöön. Hänen esikoisteoksensa on keskustelunavaus, joka tuo uusia käsitteitä yhteiskunnalliseen keskusteluun, YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa.

Osansa Hubaran kritiikistä saa yhteiskuntatieteellinen yliopistomaailma ja sen homogeenisuus. Hubara koki opiskeluaikanaan, että henkilökunta ja muut opiskelijat eivät osanneet suhtautua häneen yhdenvertaisena vaan olettivat valtaväestöstä poikkeavan henkilön olevan lähtökohtaisesti ulkomaalainen tai avustavaa henkilökuntaa. Yliopiston esitteissä ei ollut hänen näköisiään ihmisiä, eikä tutkimuksissakaan kuin objekteina. Juuri ulkopuolisuuden ja näkymättömyyden kokemusten takia hän ei ole lukenut itseään maisteriksi.

-Haluan, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että hänellä on oikeus mennä yliopistoon ja vaatia, että siellä opetetaan myös häntä koskevia asioita, rakenteita ja risteymiä, kaikissa aineissa, lähtökohtaisesti kaikilla kursseilla aiheesta riippumatta. Lisäksi haluan, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että on täysin ymmärrettävää väsyä opintoihin eikä aina tarvitse jaksaa vaatia ja taistella. Haluan myös, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että akateeminen maailma ei ole ainoa maailma, josta voi ammentaa teoreettisia viitekehyksiä, käsitteitä ja tietoa. Me kannamme kaikki kehoissamme vuosituhansien oraalista perintöä ja eri kieliä - ne ovat vähintään yhtä arvokkaita kuin akateeminen tieto, Koko Hubara sanoo.

Hubara on avannut keskusteluja ja raivannut julkiseen keskusteluun tilaa, jossa kaikkien äänet pääsisivät kuuluviin. Hän on nostanut esiin tärkeän poliittisen teeman: nähdyksi tulemisen.

-Nähdyksi tuleminen on entistä tärkeämpi kysymys, sillä kokemus osallisuudesta on yhteiskuntajärjestelmämme kohtalonkysymys. Vuoden yhteiskuntatieteilijä -huomionosoitus menee ihmiselle, joka on omakohtaisesti elänyt näitä ongelmia ja pyrkii nyt järjestelmällisesti vaikuttamaan niihin, toteaa Rönnholm.

Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Helsingissä perjantaina 24.11.2017. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijän jo 19 kertaa, vuodesta 1999 lähtien. Valinta tuo esiin yhteiskuntatieteilijöiden monipuolista ja laaja-alaista osaamista yhteiskunnan eri sektoreilla. Edellisen tunnustuksen sai yrittäjä, VTM Pauliina Seppälä. Vuoden yhteiskuntatieteilijät v. 1999-2016

Huom! Vuoden yhteiskuntatieteilijä Koko Hubara pitää puheen Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Sokos Hotel Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki). Seminaari alkaa perjantaina 24.11. klo 13, Vuoden yhteiskuntatieteilijän julkistaminen on noin klo 15.30. Ohjelma

Vuoden yhteiskuntatieteilijä Koko Hubara, koko@ruskeattytot.fi

Puheenjohtaja Antton Rönnholm, 040 506 7676

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijä on taloustieteen tohtori, komission kansainvälisen ilmastopolitiikan vetäjä Elina Bardram8.11.2019 16:45:00 EETTiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijäksi Euroopan unionin komission ilmastopääosaston kansainvälisen yksikön päällikön, taloustieteen tohtorin (Doktorin der Sozial und Wirtschaftswissenschaften) Elina Bardramin. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivässä Helsingissä perjantaina 8.11.2019. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta kansainvälisesti merkittävässä asemassa olevalle yhteiskuntatieteilijälle, joka tekee merkityksellistä työtä ilmastokriisin ratkaisemiseksi. - Rajat ylittäviä visaisia pulmia voidaan ratkoa vain kansainvälisellä yhteistyöllä. Siihen tarvitaan niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla osaavia yhteiskunta-alan ammattilaisia, joilla on kansainvälisiä verkostoja ja vahva oma kipinä toimia, YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa. Bardramilla on pitkä kokemus työskentelystä EU:n komissiossa. Hän aloitti siellä vuonna 2003 politiikkakoordinaattorina ulkosuhteiden pääosas

Kutsu medialle Yhteiskuntatieteilijäpäivään: Muutos ja merkitys - työ ja ilmasto7.11.2019 08:52:55 EETKutsu

Yhdessä yhteiskuntaa rakentamassa: Muutos ja merkitys – työ ja ilmasto Tervetuloa Yhteiskuntatieteilijäpäivään huomenna! Yhteiskunta-alan vuotuinen päätapahtuma kokoaa yli 200 yhteiskuntaosaajaa yhteen Tiedekulmassa. Päivän teemoina ovat työn merkityksellisyys ja ilmastonmuutos. Mikä tekee yhteiskunta-alalla työskentelystä merkityksellistä? Mikä tekee ylipäänsä työstä merkityksellistä? Miten me yhteiskuntaosaajat voimme hillitä ilmastokriisiä? Mikä on roolimme yhteiskunnallisten ratkaisujen löytämisessä? Päivän lopuksi on Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijän julkistaminen. Hän on paikalla julkistamisessa klo 16.15. Ohjelma 8.11. Tiedekulmassa: 12.30 Aloituskahvit 13.00 Puheenjohtaja Antton Rönnholmin tervehdys 13.15 Filosofi Frank Martela: Itsensä toteuttaminen ja toisten auttaminen - Mikä tekee työstä merkityksellistä? 13.45 Jaloitellaan ja verkostoidutaan 14.15 Mindfulness-kouluttaja Aleksi Litovaara: Mindfulness työssä 14.45 Jaloitellaan ja verkostoidutaan 15.30 Paneelikeskustelu: Yhd