Kirjailija, päätoimittaja Koko Hubara on Vuoden yhteiskuntatieteilijä

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi kirjailija, päätoimittaja, VTK Koko Hubaran. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta yhteiskuntatieteilijälle, joka on luonut uutta tilaa ja vapautta toimia yhteiskunnassa ja vaikuttaa siihen.

Koko Hubara on kirjoittanut merkittävän ja ansiokkaan, omiin kokemuksiin perustuvan esikoisteoksen Ruskeat Tytöt, joka ilmestyi helmikuussa. Hän myös päätoimittaa samannimistä verkkomediaa. Hubaran blogi palkittiin parhaana yhteiskunnallisena blogina kaksi vuotta sitten.

-Koko Hubara on laittanut itsensä likoon kytkiessään yksityisen yleiseen, henkilökohtaisen poliittiseen ja yksilön kokemuksen laajempaan rakenteelliseen ilmiöön. Hänen esikoisteoksensa on keskustelunavaus, joka tuo uusia käsitteitä yhteiskunnalliseen keskusteluun, YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa.

Osansa Hubaran kritiikistä saa yhteiskuntatieteellinen yliopistomaailma ja sen homogeenisuus. Hubara koki opiskeluaikanaan, että henkilökunta ja muut opiskelijat eivät osanneet suhtautua häneen yhdenvertaisena vaan olettivat valtaväestöstä poikkeavan henkilön olevan lähtökohtaisesti ulkomaalainen tai avustavaa henkilökuntaa. Yliopiston esitteissä ei ollut hänen näköisiään ihmisiä, eikä tutkimuksissakaan kuin objekteina. Juuri ulkopuolisuuden ja näkymättömyyden kokemusten takia hän ei ole lukenut itseään maisteriksi.

-Haluan, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että hänellä on oikeus mennä yliopistoon ja vaatia, että siellä opetetaan myös häntä koskevia asioita, rakenteita ja risteymiä, kaikissa aineissa, lähtökohtaisesti kaikilla kursseilla aiheesta riippumatta. Lisäksi haluan, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että on täysin ymmärrettävää väsyä opintoihin eikä aina tarvitse jaksaa vaatia ja taistella. Haluan myös, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että akateeminen maailma ei ole ainoa maailma, josta voi ammentaa teoreettisia viitekehyksiä, käsitteitä ja tietoa. Me kannamme kaikki kehoissamme vuosituhansien oraalista perintöä ja eri kieliä - ne ovat vähintään yhtä arvokkaita kuin akateeminen tieto, Koko Hubara sanoo.

Hubara on avannut keskusteluja ja raivannut julkiseen keskusteluun tilaa, jossa kaikkien äänet pääsisivät kuuluviin. Hän on nostanut esiin tärkeän poliittisen teeman: nähdyksi tulemisen.

-Nähdyksi tuleminen on entistä tärkeämpi kysymys, sillä kokemus osallisuudesta on yhteiskuntajärjestelmämme kohtalonkysymys. Vuoden yhteiskuntatieteilijä -huomionosoitus menee ihmiselle, joka on omakohtaisesti elänyt näitä ongelmia ja pyrkii nyt järjestelmällisesti vaikuttamaan niihin, toteaa Rönnholm.

Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Helsingissä perjantaina 24.11.2017. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijän jo 19 kertaa, vuodesta 1999 lähtien. Valinta tuo esiin yhteiskuntatieteilijöiden monipuolista ja laaja-alaista osaamista yhteiskunnan eri sektoreilla. Edellisen tunnustuksen sai yrittäjä, VTM Pauliina Seppälä. Vuoden yhteiskuntatieteilijät v. 1999-2016

Huom! Vuoden yhteiskuntatieteilijä Koko Hubara pitää puheen Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Sokos Hotel Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki). Seminaari alkaa perjantaina 24.11. klo 13, Vuoden yhteiskuntatieteilijän julkistaminen on noin klo 15.30. Ohjelma

Vuoden yhteiskuntatieteilijä Koko Hubara, koko@ruskeattytot.fi

Puheenjohtaja Antton Rönnholm, 040 506 7676

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Työpaikan tasa-arvo tehdään yhdessä!8.11.2017 09:12Tiedote

Keskustelussa työelämän tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta korostuu usein yhteiskunnallinen taso – esimerkiksi lainsäädäntöön, työsuojeluun, työnantajan velvollisuuksiin tai perhevapaajärjestelmään liittyvät kysymykset. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) haluaa #työpaikantasaarvo-kampanjassa sosiaalisessa mediassa korostaa työyhteisön merkitystä arjen tasa-arvon toteutumisessa. - Haluamme somekampanjassa haastaa ihmiset pohtimaan, kuinka jokainen meistä voi yksilöinä ja yhdessä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työpaikalla. Yhteiskunnallinen ja rakenteellinen keskustelu sekä keinot edistää syrjimätöntä työelämää ovat kiistattomasti elintärkeitä, mutta arjen tasa-arvokokemukset tapahtuvat työpaikalla ja osana työyhteisöä, sanoo YKAn asiantuntija Piritta Jokelainen.  YKAn julkaisemassa työkalupakissa on vinkkejä pienistä arjen huomaavaisuuksista rohkeaan puuttumiseen. - Kampanja on YKAn panos 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jossa tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa

YKA ja Specia: Nollatoleranssi seksuaaliselle häirinnälle30.10.2017 12:22Tiedote

Aihetunnisteella #MeToo on viime viikkoina tehty näkyväksi seksuaalista häirintää työpaikoilla niin maailmalla kuin Suomessa. Ammattijärjestöt Specia ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) tuomitsevat ehdottomasti kaiken häirinnän. Seksuaalinen häirintä on kaikissa muodoissaan laitonta ja aina työsuojeluasia. - #MeToo on nostanut esille, kuinka laajasta ilmiöstä on kyse ja rohkaissut häirintää kokeneita kertomaan asiasta, sanoo YKAn vt. toiminnanjohtaja Maria Teikari. Yhteiskunnassamme on paljon rakenteellista häirintää ja syrjintää, johon pitää puuttua. Mitä enemmän aiheesta keskustellaan, sitä paremmin siihen voidaan vaikuttaa. - Häirinnässä on usein kyse valta-aseman väärinkäytöstä. Jos häiritsijä on työyhteisössä valta-asemassa, hänen käytökseensä ei uskalleta puuttua. Samalla muu työyhteisö mahdollistaa häirinnän, sanoo Specian toiminnanjohtaja Saara Paavola. Euroopan unionin perusoikeusviraston mukaan 34 prosenttia suomalaisista naisista on kokenut seksuaalista häirintää. Nai