Kirjailija, päätoimittaja Koko Hubara on Vuoden yhteiskuntatieteilijä

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi kirjailija, päätoimittaja, VTK Koko Hubaran. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta yhteiskuntatieteilijälle, joka on luonut uutta tilaa ja vapautta toimia yhteiskunnassa ja vaikuttaa siihen.

Koko Hubara on kirjoittanut merkittävän ja ansiokkaan, omiin kokemuksiin perustuvan esikoisteoksen Ruskeat Tytöt, joka ilmestyi helmikuussa. Hän myös päätoimittaa samannimistä verkkomediaa. Hubaran blogi palkittiin parhaana yhteiskunnallisena blogina kaksi vuotta sitten.

-Koko Hubara on laittanut itsensä likoon kytkiessään yksityisen yleiseen, henkilökohtaisen poliittiseen ja yksilön kokemuksen laajempaan rakenteelliseen ilmiöön. Hänen esikoisteoksensa on keskustelunavaus, joka tuo uusia käsitteitä yhteiskunnalliseen keskusteluun, YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa.

Osansa Hubaran kritiikistä saa yhteiskuntatieteellinen yliopistomaailma ja sen homogeenisuus. Hubara koki opiskeluaikanaan, että henkilökunta ja muut opiskelijat eivät osanneet suhtautua häneen yhdenvertaisena vaan olettivat valtaväestöstä poikkeavan henkilön olevan lähtökohtaisesti ulkomaalainen tai avustavaa henkilökuntaa. Yliopiston esitteissä ei ollut hänen näköisiään ihmisiä, eikä tutkimuksissakaan kuin objekteina. Juuri ulkopuolisuuden ja näkymättömyyden kokemusten takia hän ei ole lukenut itseään maisteriksi.

-Haluan, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että hänellä on oikeus mennä yliopistoon ja vaatia, että siellä opetetaan myös häntä koskevia asioita, rakenteita ja risteymiä, kaikissa aineissa, lähtökohtaisesti kaikilla kursseilla aiheesta riippumatta. Lisäksi haluan, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että on täysin ymmärrettävää väsyä opintoihin eikä aina tarvitse jaksaa vaatia ja taistella. Haluan myös, että jokainen ruskea tyttö Suomessa tietää, että akateeminen maailma ei ole ainoa maailma, josta voi ammentaa teoreettisia viitekehyksiä, käsitteitä ja tietoa. Me kannamme kaikki kehoissamme vuosituhansien oraalista perintöä ja eri kieliä - ne ovat vähintään yhtä arvokkaita kuin akateeminen tieto, Koko Hubara sanoo.

Hubara on avannut keskusteluja ja raivannut julkiseen keskusteluun tilaa, jossa kaikkien äänet pääsisivät kuuluviin. Hän on nostanut esiin tärkeän poliittisen teeman: nähdyksi tulemisen.

-Nähdyksi tuleminen on entistä tärkeämpi kysymys, sillä kokemus osallisuudesta on yhteiskuntajärjestelmämme kohtalonkysymys. Vuoden yhteiskuntatieteilijä -huomionosoitus menee ihmiselle, joka on omakohtaisesti elänyt näitä ongelmia ja pyrkii nyt järjestelmällisesti vaikuttamaan niihin, toteaa Rönnholm.

Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Helsingissä perjantaina 24.11.2017. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijän jo 19 kertaa, vuodesta 1999 lähtien. Valinta tuo esiin yhteiskuntatieteilijöiden monipuolista ja laaja-alaista osaamista yhteiskunnan eri sektoreilla. Edellisen tunnustuksen sai yrittäjä, VTM Pauliina Seppälä. Vuoden yhteiskuntatieteilijät v. 1999-2016

Huom! Vuoden yhteiskuntatieteilijä Koko Hubara pitää puheen Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Sokos Hotel Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki). Seminaari alkaa perjantaina 24.11. klo 13, Vuoden yhteiskuntatieteilijän julkistaminen on noin klo 15.30. Ohjelma

Vuoden yhteiskuntatieteilijä Koko Hubara, koko@ruskeattytot.fi

Puheenjohtaja Antton Rönnholm, 040 506 7676

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Vuoden yhteiskuntatieteilijä on hallitusammattilainen, VTM Mikki Inkeroinen23.11.2018 16:45:00 EETTiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi digitaalisen liiketoiminnan johtajan ja hallitusammattilaisen, VTM Mikki Inkeroisen. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivässä Helsingissä perjantaina 23.11.2018. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta diginatiivisukupolvea edustavalle yhteiskuntatieteilijälle, joka on omilla ansioillaan ja näytöillään edennyt jo varhain hallitusammattilaiseksi. Inkeroisella on pitkä kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja verkkokaupasta kuluttajaliiketoiminnassa. Hän työskentelee tällä hetkellä Kamuxissa CDO:na ja on tätä ennen toiminut Powerilla verkkoliiketoiminnan johdossa sekä Expertillä markkinointi- ja verkkoliiketoimintapäällikkönä. Inkeroisen urasta tekee erityisen mielenkiintoisen se, että hänet valittiin alle 30-vuotiaana Marimekon hallituksen jäseneksi ilman kytköksiä yritykseen. Valinnan huomioi myös suorahakuyritys Stanton Chase, joka palkitsi Marimekon vuoden parhaasta

Akavan puheenjohtajan luottamus arvioitava liittokokouksessa30.10.2018 16:14:21 EETTiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) hallitus vaatii Akavan ylimääräisen liittokokouksen järjestämistä puheenjohtaja Sture Fjäderin luottamuksen mittaamiseksi. - Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen keskeisiä arvoja ovat avoimuus ja oikeudenmukaisuus. On tärkeää koko Akava-yhteisön kannalta, että puheenjohtajan luottamus saatetaan nimenomaan liittokokouksen käsiteltäväksi. Tällöin jokaisen jäsenliiton on osallistuttava keskusteluun ja kerrottava oma kantansa Fjäderin luottamukseen. Olemme pettyneitä siihen, ettei Akavan hallitus katsonut asiaa sellaiseksi, että se tulisi käsitellä osana syysliittokokouksen asialistaa, kertoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n puheenjohtaja Antton Rönnholm. Fjäderin julkiset ulostulot ovat herättäneet kohuja jo usean vuoden ajan ja jakaneet akavalaista kenttää tavalla, joka on vahingollinen Akavalle ja sen jäsenistölle. Fjäderin lausunto maahanmuuttajille tarjottavista heikommista työehdoista oli täydellisessä ristiriidassa Yhteiskunta-alan