Jyväskylän yliopisto

Kirjan lukeminen on parasta luetun ymmärtämisen treeniä. Harry Potter päihittää sarjakuvat runsaalla sanastollaan

Jaa

Koululaisen luetun ymmärtämisen taito kehittyy, kun hän innostuu lukemaan kirjoja vapaa-ajallaan. Kirjoista saatava sanavarasto ja monipuolinen kielellinen rakenne ovat tärkeitä sisällön ymmärtämisen kehittymiselle.

Jyväskylän yliopiston normaalikoulussa luetaan. Kuvaaja Auli Dahlstöm
Jyväskylän yliopiston normaalikoulussa luetaan. Kuvaaja Auli Dahlstöm

– Pitkät, jatkuvat tekstit, joissa on monipuolista ja rikasta sanastoa, parantavat sisällön ymmärtämisen taitoa, apulaisprofessori Minna Torppa sanoo. Hän on ollut mukana laajassa Jyväskylän ja Turun yliopistojen kasvatustieteen tutkijoiden projektissa, jossa tutkittiin lasten vapaa-ajan lukemista ja sen vaikutuksia. Tulokset on julkaistu kansainvälisessä Child Development -lehdessä.

Tutkijat seurasivat 2525:n koululaisen lukutaidon kehittymistä ekaluokalta aina yhdeksänteen luokkaan asti. Vanhemmilta saatiin tieto pienempien lukemisesta ja ylempien luokkien lapset raportoivat myös itse. Tutkittavat asuivat neljän ison kunnan alueella eri puolilla Suomea. Peruslukutaitoa harjoitellaan kouluissa paljon ja Suomen kielessä kehitytään yleisesti kolmen ensimmäisen luokan aikana siinä sujuviksi. 

Tiedämme, että kirjoja lukevat lapset ovat keskimäärin parempia lukijoita. Mutta johtuuko ero siitä, että he lukevat enemmän vai onko kyse siitä, että paremmat myös lukevat enemmän? – On luonnollista ajatella, että lukemiseen harjaantuu sitä tekemällä. Toisaalta tiedämme, että lukivaikeudet ovat perinnöllisiä ja osalle lukemisen kehitys on hyvin hidasta, Torppa kertoo.

Kansainvälisissä tutkimuksissa on viime vuosina osoitettu, että lukutaito ennustaa lukemisen määrää eikä yhteyttä toiseen suuntaan ole löydetty. Varsinkin alkuluokilla tämä on ymmärrettävää. Kun lukeminen on vielä hidasta ja työlästä, kirjan lukeminen on hankalaa tai jopa mahdotonta.

Aiemmat tutkimukset ovat rajautuneet lukutaidon kehityksen varhaisiin vaiheisiin. Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella lukutaidon ja lukemisen määrän yhteyttä monipuolisemmin ja pitemmällä aikajänteellä kuin aiemmissa tutkimuksissa. – Halusimme myös tarkastella kirjojen lukemisen lisäksi myös muita tekstityyppejä: sanomalehtiä, aikakauslehtiä ja digitaalisia tekstejä, Torppa perustelee.

Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen sujuvuus että luetun ymmärtämisen taito vaikuttavat lukemisen määrään ensimmäisten neljän koululuokan aikana. Kirjojen havaittiin kuitenkin myös ennustavan ymmärtämistä. Olivatpa taidot hyvät tai heikot, taso paranee lukemalla.

Ekaluokkalainen, joka luki vapaa-ajallaan kirjallisuutta, ymmärsi tekstejä paremmin myös tulevina vuosina. Mutta, innostuupa lapsi lukemaan missä vaiheessa hyvänsä, vaikka vasta yläkoulussa, se näkyy seuraavana vuonna ymmärtämisen taidon parantumisena. Ei ole myöskään merkitystä sillä, lukeeko kirjaa perinteisenä printtinä vai tabletilta.

Sanoma- tai aikakauslehdillä ei ollut merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Luetun ymmärtämisen kannalta kirjat ovat erityisen hyvää treeniä, koska niissä on rikas kielimaailma ja monipuolinen sanasto. Esimerkiksi yhdessä Harry Potter -kirjassa on noin 250 000 sanaa. – Kun taito kehittyy, lukemisen määrä myös lisääntyy, Torppa suosittelee.

Julkaisun tiedot:
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other – A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. Child Development, 3/2019, sivut 1–25. Kirjoittajat: Minna Torppa, Kati Vasalampi, Asko Tolvanen ja Anna-Maija Poikkeus, Jyväskylän yliopisto, Marja-Kristiina Lerkkanen Jyväskylän ja Stavangerin yliopistot sekä Pekka Nurmi, Turun yliopisto.

https://doi.org/10.1111/cdev.13241

Lisätietoja:

Minna Torppa, minna.p.torppa@jyu.fi, +358408053538

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Jyväskylän yliopiston normaalikoulussa luetaan. Kuvaaja Auli Dahlstöm
Jyväskylän yliopiston normaalikoulussa luetaan. Kuvaaja Auli Dahlstöm
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 16.11.2019: Ankeus kadonnut maakuvasta – Suomi nähdään aiempaa positiivisemmassa valossa Saksassa (Sorvisto-Santoro)8.11.2019 09:15:46 EETTiedote

Suomi-kuva Saksassa on tänään monipuolisempi kuin koskaan aiemmin. Vielä menneillä vuosikymmenillä Suomi näyttäytyi saksankielisessä lehdistössä suurelle yleisölle lähes tuntemattomana ja yksitoikkoisena itänaapurin jatkeena. Väitöskirjassaan Salla Sorvisto-Santoro tutki nykyistä Suomi-kuvaa sekä Suomeen liitettyjä stereotyyppejä Saksan laatulehdistössä vuosina 2010 – 2017.

Koulutusmalli maahanmuuttaja-aikuisten opettajille ja ohjaajille. Verkkomateriaali tulossa vapaaseen käyttöön7.11.2019 11:00:27 EETTiedote

Jyväskylän yliopistossa on laadittu täydennyskoulutusmalli aikuisten maahanmuuttajien opettajille ja ohjaajille. Hankehenkilöstö esittelee mallia perjantaina 8.11. Jyväskylän yliopistolla järjestettävässä seminaarissa. Malli on avoimesti käytettävissä helmikuun loppuun mennessä, jolloin kolmivuotinen Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Perustaidot haltuun -hanke päättyy.

THE-ranking: Jyväskylän yliopiston kasvatustieteet maailman kärkeä, yhteiskuntatieteet säilyttivät sijoituksensa, taloustieteet nousussa6.11.2019 16:25:06 EETTiedote

Jyväskylän yliopiston kasvatustieteet sijoittuvat sijalle 101–125 maailman parhaimpien yliopistojen joukossa. Times Higher Education – World University Rankings laittoi tänä vuonna Education–tieteenalalistalla järjestykseen kaikkiaan 428 parasta yliopistoa. JYU:n sijoitus oli viime vuonna 95. Parhaiden joukkoon pääsi Suomesta myös Helsingin yliopisto. Kärjessä jatkoivat yhdysvaltalaiset Stanfordin ja Harvardin yliopistot. JYU:n yhteiskuntatieteet arvioitiin puolestaan Social sciences –listalla viime vuoden tapaan sijoille 201-250. Listalle pääsi kaikkiaan 720 yliopistoa. Yliopiston taloustieteiden sijoitus Business & Economics –listauksessa nousi viime vuodesta. Tänä vuonna sijoitus oli välillä 251–300, viime vuonna sijoitus arvioitiin välille 301–400. Kaikkiaan tällä alalla arvioitiin 632 maailman johtavaa yliopistoa. THE-rankingin kasvatustieteiden arvioinnissa olivat mukana yliopistot, jotka ovat maailman johtavia kasvatustieteissä ja opettajankoulutuksessa. Yhteiskuntatieteiden lis

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme