Kirjastojen asiakkaita koeteltiin poikkeusoloissa

Koronarajoitukset vähensivät kirjastossa käymistä. Puolet suomalaisista koki, että kirjastojen rajoituksilla oli kielteisiä vaikutuksia ihmisten elämään.

Tuoreen tutkimuksen mukaan koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi kirjastojen toimintaan.

Peräti kolmannes tutkimukseen osallistuneista kertoi, etteivät he olleet käyneet kirjastossa vuoden 2021 aikana. Edellisenä vuonna vastaava luku oli vain 13 prosenttia.

Tulokset selviävät Kantar TNS:n tekemästä tutkimuksesta, johon osallistui noin tuhat suomalaista. Tutkimuksen tilaaja oli Suomen kirjastoseura.

Linkki tutkimukseen

Syynä kirjastojen käytön vähenemiseen ovat kirjastojen sulut ja koronarajoitukset. Kirjastot eivät voineet palvella asiakkaitaan normaalisti, eivätkä monet asiakkaat uskaltaneet käydä kirjaston tiloissa.

Nyt on ryhdyttävä toimiin kirjastojen käytön palauttamiseksi ennalleen.

”Suomalaisten kirjastosuhde pitää rakentaa koronan jälkeen uudelleen”, kertoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Mannisen mukaan ainoastaan hyvin toimivien kirjastojen avulla voidaan varmistaa lukutaidon kehittyminen.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ymmärtävät kirjastojen vaikutuksen omaan hyvinvointiinsa. Puolet koki, että kirjastojen rajoituksilla oli kielteisiä vaikutuksia ihmisten elämään.

Tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista pitää kirjaston vaikutusta omaan hyvinvointiinsa myönteisenä. Joka neljäs piti kirjaston vaikutusta erittäin myönteisenä ja vajaa kolmasosa melko myönteisenä.

Merkkejä paremmasta

Kirjastojen käytön vähenemisestä huolimatta on merkkejä siitä, että kirjasto on käyttäjilleen arvokas palvelu. Kaksi kolmesta suomalaisesta kävi viime vuonna kirjastossa, vaikka joka kolmas heistä kertoi vähentäneensä käyntejään.

Joka toinen suomalainen kertoi, että suhde kirjastoon on säilynyt ennallaan. Moni myös uskoi lisäävänsä tulevaisuudessa kirjastossa käymistään.

Luottamus kirjastoon ja sen työntekijöihin on korkealla tasolla.

Tutkimuksessa 44 prosenttia kertoo luottavansa kirjastoon erittäin paljon. Yhtä suuri osa suomalaisista luottaa kirjastoon melko paljon. Näin ollen lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta luottaa kirjastoon.

Myös kirjaston digitaalisten sisältöjen käyttö on hyvällä tasolla. Nyt hieman yli puolet suomalaista on kokeillut kirjaston käyttämistä netissä.

”Tutkimuksen avoimissa vastauksissa näkyi se, että suomalaiset kaipaavat takaisin kirjastoon. Siellä käyminen on monelle tärkeä hyvinvoinnin peruspilari”, sanoo Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Lisätiedot: Juha Manninen, toiminnanjohtaja, Suomen kirjastoseura

juha.manninen@fla.fi 0444934166