Kitkarenkaiden osuus on kääntynyt kasvuun Helsingissä

Lönnrotinkadulla kiellettiin läpiajo nastarenkailla ensimmäisenä Suomessa viime vuoden syyskuussa. Läpiajon kieltävän liikennemerkin ansiosta nastarenkaiden määrä Lönnrotinkadulla on vähentynyt ja keskustelu nastarenkaiden aiheuttamista ympäristö- ja terveyshaitoista on käynyt vilkkaana.
Nastarenkaiden määrä vähentyi talvikuukausina Lönnrotinkadulla ja koko Helsingissä
Nastarengaskieltokokeilun ansiosta nastarenkaiden osuus Lönnrotinkadulla vähentyi ensimmäisen talven aikana aiemmasta noin 70 prosentista 50 prosenttiin. Nastarenkaiden osuutta seurataan asfaltin alle asennetuilla antureilla. Tuloksessa on vielä parantamisen varaa, mutta suunta on oikea.
Koko Helsingin tasolla kitkarenkaiden osuus on noussut 35 prosenttiin aikaisempien vuosien noin 30 prosentista. Kitkarenkaiden osuutta kaupungissa seurataan kyselytutkimuksilla ja mittauslaitteistolla Tapaninvainiossa.
Tuoreen keväällä 2023 tehdyn kyselytutkimuksen mukaan helsinkiläisten kitkarengasvalintaan vaikutti erityisesti renkaiden soveltuminen kaupunkiympäristöön sekä ajomukavuus ja rengasmelun vähyys. Kitkarenkailla ajavat arvostavat myös ympäristö- ja terveysnäkökulmia rengasvalinnassaan huomattavasti enemmän kuin nastarengasautoilijat. Kitkarenkaiden käyttäjät ovat selvästi myös tyytyväisiä valitsemiinsa talvirenkaisiin, sillä heistä 80 prosenttia aikoo jatkossakin valita kitkat. Moni vastaajista uskoo nastarengaskielloilla olevan mahdollisesti vaikutusta talvirengasvalintaansa tulevaisuudessa.
Nastarengaskieltokokeilu Lönnrotinkadulla jatkuu
Poliisi valvoo liikennemerkin noudattamista, mutta valvonta on ollut haasteellista.
Tukholmassa nastarengaskielto on tiukempi kuin Helsingissä ja kielto koskee kolmea katuosuutta. Tukholmassa nastarenkaiden osuus onkin pudonnut tuntuvasti koko kaupungin tasolla, noin 70 prosentista nykyiseen 30–40 prosenttiin koko kaupungissa ja 20–30 prosenttiin rajoituskaduilla.
Lönnrotinkadun nastarengaskielto on odotetusti vaikuttanut autoliikenteen määriin kieltokadulla sekä vaihtoehtoisilla reiteillä. Lönnrotinkadulla autoliikenteen määrät ovat laskeneet kiellon vaikutuksesta keskimäärin noin 1500 autolla vuorokaudessa (22 prosenttia), vastaavasti autoliikenteen määrät ovat kasvaneet Bulevardilla noin 700 autolla (38 prosenttia) ja Pohjoisella rautatiekadulla noin 500 autolla (12 prosenttia) vuorokaudessa.
”Tällä hetkellä kaupungilla ei ole muita keinoja vaikuttaa kaupunkilaisten talvirengasvalintoihin kuin viestintä ja nastarenkaat kieltävän liikennemerkin käyttö yksittäisillä kaduilla. Suomen lainsäädäntö ei mahdollista esimerkiksi Norjassa hyväksi todettua nastarengasmaksua. Oslossa on maksun ansiosta saatu kitkarenkaiden osuus kasvamaan jopa 90 prosenttiin. Myös Tukholmassa halutaan edistää nastarengasmaksun käyttöönottoa kieltokatujen sijaan. Nastarengasmaksun etuna olisi muun muassa se, ettei autoliikennettä siirry vaihtoehtoisille reiteille ja nastarenkaita käyttävät autoilijat voivat valita reittinsä vapaasti. Maksut olisivat myös niin sanotun ’aiheuttaja maksaa’ -periaatteen mukaisia”, kertoo liikenneinsinööri Henna Hovi Helsingin kaupungilta.
Lönnrotinkadun kokeilun vaikutuksia ilmanlaatuun seurataan HSY:n ilmanlaatumittauksin. Ilmanlaatu ja etenkin katupölyn määrä voivat vaihdella vuosittain paljonkin muun muassa sään vaikutuksesta. Lönnrotinkadun osalta ilmanlaatumittausten tuloksista raportoidaan kun niitä on saatu riittävän kattavasti. Mittausten lisäksi ilmanlaatuvaikutuksia myös mallinnetaan.
Tavoitteena parantaa kaupungin ilmanlaatua ja ääniympäristöä sekä laskea katujen kunnossapitokustannuksia
Helsingin vilkasliikenteisillä kaduilla katupölypitoisuudet nousevat etenkin keväällä ihmisten terveydelle haitalliselle tasolle. Erityisen herkkiä pölyn terveysvaikutuksille ovat lapset, astmaatikot sekä sydän- ja hengityssairauksista kärsivät. Selvitysten perusteella keskimäärin jopa puolet katupölystä on peräisin tien päällysteestä, jota pääosin nastarenkaat irrottavat. Hiukkaspitoisuuksia voidaan pienentää vähentämällä nastarenkaiden osuutta käytettävistä talvirenkaista.
Nastarenkaiden käytöllä on myös merkittävä vaikutus katujen kunnossapitokustannuksiin, sillä nastarenkaat aiheuttavat ison osan kaupungin katujen ja tiemerkintöjen kulumisesta.
Nykyisin nastarenkaiden käyttöosuus Helsingissä on noin 65 prosenttia. Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa asetettu tavoite on vähentää nastarenkaiden osuus 30 prosenttiin ja lisätä kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä.
Helsingin kaupunki haluaa edistää kitkarenkaiden käyttöä talvirenkaina ja on viestinyt aktiivisesti kitkarenkaiden monista eduista vuodesta 2020 alkaen. Kaupunki myös hankkii omiin ajoneuvoihinsa talvirenkaiksi pääasiassa vain kitkarenkaita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala:
Henna Hovi (Nastarengaskieltokokeilu)
liikenneinsinööri
p. 09 310 21337
henna.hovi@hel.fi
Marek Salermo (Nastarengaskieltokokeilu)
liikenneinsinööri
p. 09 310 37106
marek.salermo@hel.fi
Suvi Haaparanta (Ilmanlaatu ja katupöly)
ympäristötarkastaja
p. 09 310 23835
Suvihaaparanta@hel.fi
Kirsikka Nevalainen (Talvirengaskyselytutkimus)
ympäristöasiantuntija
p. 09 310 23835
kirsikka.nevalainen@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Teollisuuskadun tunneli sekä Veturitie Triplan kohdalla suljettu autoliikenteeltä yöaikaan 13.–16.5.9.5.2025 14:56:30 EEST | Tiedote
Sulku on voimassa päivittäin kello 22–6, ja se johtuu huoltotöistä ja pesuista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme