Kiusaamista voidaan ehkäistä tunne- ja vuorovaikutustaitoja kehittämällä – hanke vahvistaa tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa

Yksi varhaiskasvatuksen ydintehtävistä on lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä sosiaalisten taitojen tukeminen. Varhaiskasvatuksen arjessa nämä taidot näkyvät esimerkiksi siinä, miten lapsi pystyy tunnistamaan omat ja toisten tunteet erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja kuinka he muodostavat vertaissuhteita. Lapset tarvitsevat runsaasti tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä, joten varhaiskasvatuksen rooli on keskeinen niin taitojen vahvistamisessa kuin mahdollisten käyttäytymisen pulmien varhaisessa ennaltaehkäisyssä.
– Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstö kokee tarvitsevansa tietoa aiheesta sekä konkreettisia, toimivia menetelmiä varhaiskasvatuksen arkeen. Pian alkavassa hankkeessa tulemme toteuttamaan toimintamallin vastaamaan tähän tarpeeseen, yliopistonlehtori Merja Koivula Jyväskylän yliopistosta toteaa.
Toimintamalli ja koulutuskokonaisuus kehittävät ja tukevat lasten tunnetaitoja
Jyväskylän yliopiston johtama Tuikku – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hanke pyrkii pilotoimaan ja kehittämään vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvan toimintamallin ja koulutuskokonaisuuden lasten tunne-, sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen ja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu on mukana pilotin toteutuksessa yhteistyökumppanina ja alihankkijana. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Toimintamallin kehittämistyö pohjaa tuoreeseen kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisestä, osallisuudesta sekä henkilökunnan tärkeästä merkityksestä näiden edistämisessä ja tukemisessa. Hankkeen aikana luodaan varhaiskasvatuksen henkilöstölle aiheeseen kohdentuva koulutuskokonaisuus, jolla tuetaan toimintamallin käytännön toteutusta sekä vahvistetaan henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa. Jotta toimintamalli ja koulutuskokonaisuus saadaan tulevaisuudessa laajemmin osaksi varhaiskasvatusta, seurataan pilotointivaihetta tutkimuksellisesti.
Myös lasten ja vanhempien osallisuuden vahvistaminen keskiössä
– Lasten osallisuus tulee nähdä pedagogisen toiminnan yhtenä keskeisenä tavoitteena varhaiskasvatuksessa, ja tähän liittyvät kiinteästi lasten ja aikuisten väliset suhteet. Toimintamallin kautta pyritään edistämään myös vanhempien osallisuutta, varhaiskasvatuksen työilmapiiriä ja yhteistyötä ammattilaisten kesken ja vanhempien kanssa, yliopistotutkija Eija Sevón kertoo.
– Toimintamalli ja koulutuskokonaisuus tulevat tarkastelemaan laadukkaan kasvatusvuorovaikutuksen ja lasten osallisuuden vahvistamista. Osallisuudessa on kyse lasten toimijuuden ja kuulluksi tulemisen korostamisesta päivittäisissä toiminnoissa ja päätöksissä, jotka vaikuttavat lasten arkeen päiväkodissa oloaikana, Sevón jatkaa.
Toimintamallia tullaan pilotoimaan valtakunnallisesti 12 kunnassa vuoden 2022 aikana. Pilottiin valitaan osallistujia sekä suurista kaupungeista että keskisuurista ja pienistä kunnista eri puolilta Suomea siten, että huomioidaan sosioekonominen vaihtelu ja mukana on suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä varhaiskasvatusyksiköitä.
– Toimintamallimme sopii erinomaisesti varhaiskasvatuksen arkeen, sisältää tutkitusti keskeisiä ja tehokkaita osallisuuden, tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisen toimintatapoja, mutta mallin toteuttaminen ei kuormita tai vie kohtuuttomasti aikaa, eikä myöskään edellytä merkittäviä taloudellisia resursseja, tutkijat toteavat.
Lisätietoja:
Eija Sevón, yliopistotutkija, lapsi- ja perhetutkimuksen dosentti
eija.sevon@jyu.fi, puh. 040 805 3650
Merja Koivula, yliopistonlehtori
merja.e.koivula@jyu.fi, puh. 040 805 4657
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke Hassinen
Viestinnän asiantuntija
kirke.m.hassinen@jyu.fi, puh. 050 462 6920
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Hakijamäärä Jyväskylän yliopistoon nousi – luokanopettajan aikuiskoulutus ja tietojenkäsittelytiede kiinnostivat syksyn 2025 yhteishaussa12.9.2025 08:56:40 EEST | Tiedote
Syksyn yhteishaku korkeakouluihin päättyi torstaina 11.9.2025. Jyväskylän yliopistossa tänä syksynä viidessä hakukohteessa tarjolla olleisiin 115 opiskelupaikkaan pyrki 679 hakijaa, joilta kertyi hakukohdekohtaisia hakemuksia 765 kappaletta.
Maailmankaikkeuden aikajanasta pienen raakun elämään - Tutkijoiden yön ohjelmatarjonta on nyt julkaistu12.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yö palaa Jyväskylään jo kymmenettä kertaa perjantaina 26.9.2025. Tänä vuonna mukana on ensimmäistä kertaa myös Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamk.
Perhekeskusten matalan kynnyksen verkostotyö yllättää: perheitä tuetaan innostamalla ja siltoja rakentamalla11.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Lapsiperheiden hyvinvointi on viimeaikaisten tutkimusten valossa polarisoitunut ja ongelmat vaikeutuneet. Kuinka perheitä tuetaan silloin, kun arki painaa? KM Kaija Rautaparta-Pennanen selvitti väitöstutkimuksessaan perheiden tukemisen monialaisia käytänteitä. Rautaparta-Pennanen tarkasteli tutkimuksessaan työtä perhekeskuksissa ja niiden verkostoissa, erityisesti matalan kynnyksen palveluissa.
Strategisen tutkimuksen rahoitusta Jyväskylän yliopistoon noin 2,4 miljoonaa euroa11.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) myönsi yhteensä 29 miljoonaa euroa talouskasvua sekä tulevaisuuden työelämää tukevaan tutkimukseen. Kymmenessä rahoitettavassa konsortiossa eli hankekokonaisuudessa tehdään pitkäjänteistä tutkimusta, jolla pyritään löytämään ratkaisuja keskeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Psykoterapian voima löytyy vuorovaikutuksesta ja oman suunnan selkiytymisestä (Lilja)10.9.2025 12:07:57 EEST | Tiedote
PsL Jaana Lilja tarkasteli väitöskirjassaan psykoterapiaa aineistolähtöisesti psykoterapiakontekstissa oman työnsä ja asiakkaidensa psykoterapiakokemusten kautta. Tutkimuksen tutkimusaineistona olivat yhden psykoterapeutin ja hänen asiakkaidensa vapaamuotoiset kirjoitelmat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme