Kivijalkakauppiaat ja muut ahdinkoon joutuneet yritykset pääsevät siirtymään verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja lähtee liikkeelle

Verkkokauppa voi olla pelastusrengas koronan kurittamille kivijalkakauppiaille ja monille muille yrittäjille. Suomen johtava verkkokauppatoimittaja Vilkas Group tarjoaa nyt nopeaa apua: Vilkas lupaa, että verkkokaupan voi avata jopa yhdessä päivässä, täysin ilmaiseksi. Ohjelmisto- ja e-business ry kiittää aloitetta ja kannustaa verkkobisneksen muitakin toimijoita kauppaa pelastamaan. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kehottaa hädässä olevia yrittäjiä kokeilemaan kaikkia keinoja: ”Verkkokauppa on monelle hyvä mahdollisuus”.
Verkkokauppaan siirtyminen voi nyt pelastaa monta kivijalkakauppaa ja muuta yritystä.

Lehdistötiedote 24.3.2020 klo 05.00

Korona on romahduttanut kivijalkakauppaa ympäri maata. Tuhannet kauppiaat tarvitsevat apua, jota tulee nyt tarjolle – mutta jota tarvitaan lisää. Kymmenet tuhannet muut yrittäjät ovat yhtä lailla vaikeuksissa ja verkkokauppa voisi tuoda osalle helpotusta ahdinkoon.

”Suomen Yrittäjät on eturintamassa auttamassa yrityksiä. Kaikki keinot kannattaa kokeilla, jotta pystyy jatkamaan liiketoimintaa kriisin aikana ja myös sen jälkeen. Verkkokauppa on monelle hyvä mahdollisuus”, kehottaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Vilkas Group on ryhtynyt päättäväisiin toimiin korona-ahdingon helpottamiseksi. Suomen johtava verkkokauppatoimittaja on kerännyt hädässä olevien kivijalkakauppiaiden avuksi ja muiden yrittäjien avuksi ison joukon vapaaehtoisia ja alan ammattilaisia, jotka auttavat pitämän kaupat auki koronasta huolimatta – verkossa. Apu on nopeaa.

”Verkkokauppaan siirtyminen onnistuu avullamme jopa päivässä, kun kauppias itse tietää mitä tahtoo – me tietysti autamme kaikin tavoin. Palvelu on kauppiaille täysin ilmainen kuuden kuukauden ajan, eli toivottavasti pahimman yli”, lupaa Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Yrityksen osaaminen on huippuluokkaa, siihen luottaa jo 1700 asiakasta.

”Olemme työskennelleet käytännössä vuorokaudet ympäri tarjotaksemme riittävät resurssit suurellekin joukolle uusia verkkokauppoja. Kattava pakettimme sisältää verkkokauppa-alustan, kauppiastuen, liitynnän maksamiseen ja logistiikkaan, markkinointityökalut ja kaiken muun, jota kauppias tarvitsee menestyäkseen verkossa. Tarjolla on monipuolista neuvontaa eikä kauppiaiden tosiaankaan tarvitse olla IT-spesialisteja”, listaa Korkiakoski. Esimerkiksi webinaareja tullaan järjestämään päivittäin.

Mm. Pakettikauppa, Klarna, Avarda ja Checkout Finland tarjoavat kuljetus- ja maksupalvelut Vilkkaan kokoamaan ratkaisuun. Kauppiaat saavat näin kuuden kuukauden ilmaisen sillan verkkokauppaan, yli pahimpien korona-aikojen.

Kaikki mukaan kauppaa ja yrittäjiä auttamaan!

”Juuri tällaisia kädenojennuksia Suomi nyt tarvitsee. Digitaaliset ratkaisut ovat pelastus, kun fyysinen kanssakäyminen kutistuu minimiinsä. Kaiken kamaluuden keskellä voi myös toivoa, että loikka digitaalisuuteen on pidemmällä tähtäimellä merkittävä tuottavuusloikka koko suomalaiselle kaupalle, jossa verkkokauppaa ja perinteistä kauppaa ei ole mitään syytä asettaa toisiaan vasten”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Aloite on todella kiitettävä ja kannustamme verkkobisneksen muitakin toimijoita kauppaa ja yrityksiä pelastamaan”, vauhdittaa Roiha.

Vilkkaan verkkokauppa-alusta on viritetty vastaanottamaan huomattava määrä avun tarvitsijoita.

”Haluamme todella kantaa kortemme kekoon näinä vaikeina aikoina. Siksi olemme varautuneet auttamaan tuhansia uusia kauppiaita verkkoon ilman kuluja”, kertoo toimitusjohtaja Korkiakoski.

Hanketta varten on perustettu sivusto, jonne kaikki kotimaiset uudet ja vanhemmat verkkokauppiaat toivotetaan tervetulleiksi.

”Uusi sivustomme on käytössä koko suomalaisen kaupan hyväksi. Tervetuloa siis kaikki, jotka haluatte olla auttamassa tai tarvitsette apua itse! Ja nyt myös meidän kuluttajien tulee tukea kaikin voimin kotimaista kauppaa. #pelastetaankauppa yhdessä!”, julistaa Korkiakoski.

Sivusto löytyy osoitteesta www.pelastetaankauppa.fi ja somessa kauppiaita tuetaan hashtagilla #pelastetaankauppa.

Lisätietoa:

Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät ry, 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.