Kliinisen kokeen tulokset merkittävä saavutus Medicortexille

Viime syksynä ja alkukeväästä kerättiin suostumuksensa mukaisesti näytteitä aivovamman saaneilta potilailta, jotka olivat joutuneet sairaalahoitoon Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Kokeiden tulokset ovat sittemmin valmistuneet ja tieto on analysoitu tutkimuksen sponsoriorganisaatiossa Medicortex Finland Oy:ssä.

Medicortex Finland Oy (http://www.medicortex.fi) on bioteknologian alan yritys, joka on keskittynyt parantamaan aivovammojen (TBI) diagnostiikka ja hoitoa. Yrityksen nykyinen painopiste on kehittää biomerkkiaineisiin perustuvaa diagnostiikkaa, jolla pystytään arvioimaan aivovamman laajuutta ja vaikeusastetta.

"Medicortexille on huomattava saavutus, että on pystytty keräämään ja tutkimaan ihmisnäytteitä kliinisessä tutkimuksessa ja se edustaa merkittävää askelta eteenpäin, kun kehitetään nopea, edullinen ja luotettava pikatesti aivovamman toteamiseksi” kertoo Medicortexin toimitusjohtaja tri Adrian Harel. "Aivovamma on vakava tila, joka voi johtaa kuolleisuuteen jos sitä ei todeta ajoissa. Nyt on oikea hetki kehittää ensimmäinen kannettava, ei-invasiivinen aivovamman ja aivotärähdyksen pikatesti auttamaan potilaita ja perheitä, jotka niin kipeästi sellaista kaipaavat.”

Kliinisessä kokeessa Medicortex keräsi näytteitä 12 potilaalta, jotka olivat saaneet pään vamman. Uuden biomerkkiaineen olemassaolo tutkittiin potilailla ja terveillä koehenkilöillä. “Niitä solujen hajoamistuotteita, joita me olemme tavoitelleet, ei ole koskaan aikaisemmin käytetty aivovamman toteamiseen. Se tosiseikka, että pystymme helposti löytämään biomerkkiaineen sellaisissa kehon nesteissä, jotka ovat helposti saatavissa, kuten virtsassa ja syljessä, antaa meille mahdollisuuden kehittää käyttäjäystävällinen diagnostinen pikatesti aivovammojen toteamiseen, toteaa tri Harel.

Tri Mårten Kvist, Medicortexin lääketieteellinen johtaja, toteaa "Olemme innostuneita kliinisistä tuloksista, jotka vahvistavat ainutlaatuisen biomerkkiaineen potentiaalin ja sen takia olemme kehittämässä siitä diagnostisen apuvälineen ensihoidon henkilökunnalle. Se tulee auttamaan sairaankuljetusten priorisoinnissa ja sillä voidaan välttää vahingollisen lääkityksen antamista.”

Medicortexin keskittyy jatkossa aivovammatestin biomerkkiaineen toimivuuden toteamiseen sekä nopean ja luotettavan diagnostisen pikatestin kehittämiseen. Sellainen tulisi käyttöön sekä ensihoidon henkilökunnalle että terveydenhuollon ammattilaisille, mutta myös sellaisille henkilöille, joilla ei ole terveydenhuoltoalan koulutusta. Tekes on tukenut ja osittain rahoittanut nyt jo päättynyttä kliinistä koetta. Medicortex on tällä hetkellä keräämässä investointeja seuraavaa vaihetta varten. Suunnitellussa monikeskustutkimuksessa tulee olemaan mukana noin 160 koehenkilöä ja siinä uuden merkkiaineen soveltuvuus aivovammatestinä varmennetaan.

Jokainen voi omalta osaltaan nyt auttaa kehittämään diagnostista testiä osallistumalla joukkorahoituskampanjaan osoitteessa www.invesdor.com/medicortex . Medicortex antaa sijoituksen vastineeksi osakkeita ja tavoitteena on, että kerätty pääoma saadaan vastamaan Tekesiltä saatavaa rahoitusta.

Avainsanat: aivovamma, pään vamma, aivotärähdys, diagnostiikka, TBI, varhainen toteaminen, varhainen toteaminen, kliininen koe.

Toteamus

Tämä lehdistötiedote sisältää toteamuksia, jotka ovat "eteenpäin-katsovia" toteamuksia, ja jotka perustuvat johdon nykyisiin odotuksiin ja olettamuksiin ja niihin liittyy useita riskejä, epävarmuuksia ja muita tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa sen, että todelliset tulokset ja tapahtumat saattavat asiallisesti olla erilaisia kuin mitä tässä on selostettu.

Tri Adrian Harel - Toimitusjohtaja

Itäinen Pitkäkatu 4 B, FI-20520 Turku, Finland

Joukkorahoituksella haetaan ratkaisua aivovammojen diagnostiikkaan22.5.2017 13:30Tiedote