Knauf Oy

Knauf Oy:n ja Vatajankosken Sähkön 5 miljoonan euron investointihanke pienentää sekä kaukolämmön tuotannon että tuotteiden hiilijalanjälkeä

Rakentamisen ratkaisuja toimittava Knauf Oy ja energiayhtiö Vatajankosken Sähkö Oy aloittavat yhteistyön, jonka tuloksena syntyy kaukolämpöä uudella tavalla. Viiden miljoonan euron investointihanke pienentää oleellisesti kaukolämmön tuotannon hiilidioksidipäästöjä, Knaufin Kankaanpään tehtaan vedenkulutusta ja tuotteiden hiilijalanjälkeä.
Knauf tehdasalue Kankaanpäässä

Knauf-konserni on yksi maailman suurimmista rakennusmateriaalien toimittajista. Konsernilla on yli 250 tuotantolaitosta ympäri maailmaa. Edellä mainituista syistä Suomessa toteutettava hanke voi edesauttaa mittavien positiivisten ympäristövaikutusten saavuttamista jopa maailmanlaajuisesti.

–  Tämä hanke on osa luonnollista jatkumoa. Kun tekniikka on kehittynyt, olemme olleet eturintamassa hyödyntämässä sitä. Eikä tämä tähän jää, sillä Knauf-konserni tutkii teknologian hyödyntämistä laajemmin suurella mielenkiinnolla, Knauf Oy:n kehitysprojektista vastaava johtaja Juha Raitio vakuuttaa.

Knauf on sitoutunut kiertotalouden edistämiseen. Kankaanpään kipsilevytehtaalla hukkalämpöä alettiin ottaa talteen jo lähes parikymmentä vuotta sitten. Toinen merkittävä askel oli oman kierrätyslaitoksen rakentaminen vuonna 2006. Siitä lähtien kipsilevyistä leikatut hukkapalat on otettu talteen ja käytetty uudelleen raaka-aineena. Levyissä käytetyt kartongit valmistetaan kierrätyspaperista.

–  Vuoden 2016 jälkeen levyjätettä ei ole lähtenyt meidän tehtaaltamme kaatopaikalle lainkaan. Myös talotehtaat hyödyntävät kierrätyspalveluamme. Palvelua kehitetään jatkuvasti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, Knauf Oy:n tehtaanjohtaja Olli Santahuhta kertoo.

Uuden yhteistyöprojektin ansiosta sekä vedenkulutus että tuotteiden hiilijalanjälki pienenevät.

–  Tulevaisuudessa pystymme entistäkin paremmin tukemaan asiakkaitamme heidän omien ympäristötavoitteidensa saavuttamisessa, Santahuhta iloitsee.

–  Hanke vahvistaa kotimaista osaamista ja edut ovat rakentaville asiakkaillemme erittäin merkittävät, Raitio lisää.

Todella älykästä ja ekologista kaukolämmön tuotantoa

Kun Knaufin Kankaanpään tehtaassa valmistetaan kipsilevyjä, syntyy lämmintä vesihöyryä. Jatkossa lämpö otetaan talteen ja syötetään kaukolämpöverkkoon. Tällä tavalla voidaan tuottaa kolmasosa Vatajankosken Sähkön myymästä kaukolämmöstä. Uudella tuotantotavalla pystytään merkittävästi korvaamaan kaikkea polttamista, muun muassa turpeen polttoa, ja vähentämään energiantuotannon ilmastohaittoja.

Sen lisäksi, että höyryä hyödynnetään kaukolämmön tuotannossa, höyrystä saadaan vuodessa tiivistettyä yli 30 000 kuutiota vettä, joka voidaan käyttää prosessissa uudelleen. Prosessiin palaava vesi on valmiiksi lämmintä, joten sen lämmittämiseen tarvitaan vähemmän energiaa. Puhdasta vettä säästyy karkeasti arvioiden noin 600 ihmisen vuosikulutuksen verran. Vaikka Suomessa puhtaasta vedestä ei vielä ole puutetta, niin maailmanlaajuisesti vedenkäytön pienentämispotentiaali on erittäin merkittävä.

Kipsilevytehtaassa lämmön talteenotossa hyödynnetään märkäpesuria, johon on liitetty kaksi teollisuuslämpöpumppua. Tehtaan yhteyteen rakennetaan kaksi 1500-kuutioista kaukolämpöakkua, joilla tasataan lämmön talteenoton ja kulutuksen vaihteluita. Teknologia itsessään ei ole uutta, vaan tapa, jolla sitä käytetään.

– Märkäpesuriteknologiaa ei ole aiemmin sovellettu tällä tavalla, tuottamaan kaukolämpöä ilman muuta lisälämmönlähdettä. Olemme luoneet teknologialle uuden käyttösovellutuksen, Vatajankosken Sähkön tuotantopäällikkö Lauri Hölttä selittää.

Huomattava pudotus päästöihin

Vatajankosken Sähkö on jo aiemmin saanut pudotettua kaukolämmön tuotannon hiilidioksidipäästöt neljässä vuodessa noin puoleen. Vuonna 2015 päästöt olivat noin 35 000 tonnia; viime vuonna enää alle 20 000 tonnia. Suurinvestointi pienentää Kankaanpään seudun energiantuotannon hiilijalanjälkeä entisestään.

– Missään muualla Suomessa ei tietääksemme ole näin laajasti otettu talteen teollisuudessa syntyvää hukkalämpöä. Prosentuaalisesti vaikutus kaukolämmön tuotantoomme on niin suuri, että vastaavaa muutosta ei ole aiemmin toteutettu. Nyt alkava hanke on todella älykästä kaukolämmön tuotantoa, Hölttä toteaa.

– Hukkalämmön talteenottolaitteistolla saamme laskettua päästöjä alle 10 000 tonniin vuonna 2021. Samalla voimalaitos, joka tuottaa nykyään lähes kaiken lämpöenergian kaukolämpöverkkoon, jää reserviin 5–6 kuukaudeksi vuodessa, Hölttä sanoo.

Vuoden kuluttua valmista

Rakennusprojekti käynnistyy kesällä 2020, ja teollisuuden ylijäämälämmön hyödyntäminen kaukolämpönä alkaa keväällä 2021. Investoinnin arvo on 5 miljoonaa euroa, ja sen toteuttaa pääosin Vatajankosken Sähkö. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt hankkeelle energiatukea 25 % kokonaisinvestoinnista.

Knauf Oy on vuodesta 1991 Suomessa toiminut, rakentamisen ratkaisujen valmistukseen ja myyntiin keskittynyt yritys. Kankaanpäässä sijaitsevan kipsilevytehtaamme tuotteille on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki. Olemme osa Knauf-konsernia, joka on yksi maailman suurimmista kipsilevytoimittajista ja kaikki toiminnot mukaan lukien yksi Euroopan johtavista rakennusmateriaalien valmistajista.

Vatajankosken Sähkö on itsenäinen, pohjoissatakuntalainen energiayhtiö, jonka sähköverkko palvelee noin 24 000 asukasta Kankaanpäässä ja sen naapurikunnissa. Lisäksi kaukolämpömme lämmittää 400:aa kiinteistöä Kankaanpään alueella. Yhtiömme historia ulottuu vuoteen 1926, ja nykyään liikevaihtomme on 30,3 miljoonaa euroa (2019). Meillä on kykyä uudistua, ja menemme rohkeasti ja innovatiivisesti eteenpäin kehittääksemme energia-alan tuotteita sekä palveluja. Haluamme olla Suomen älykkäin energiayhtiö.

Juha Raitio, Operations Director
www.knauf.fi

Vatajankosken Sähkö Oy
Lauri Hölttä, tuotantopäällikkö
www.vatajankoski.fi

Knauf tehdasalue Kankaanpäässä

Bertel Jungin aukio 1

+358 9 476 400http://www.knauf.fi

Olemme osa Knauf-konsernia ja perheyhtiötä, joka on yksi maailman johtavista rakennusmateriaalien valmistajista. Konserni kehittää, valmistaa ja markkinoi kipsipohjaisia tuotteita sekä ratkaisuja. Konsernin yli 300 tuotantolaitosta, myyntiorganisaatiot 90 maassa, 41 500 työntekijää ja 15,4 miljardin euron liikevaihto (2022) tekevät Knaufista maailman suurimman kipsilevyvalmistajan.

Knauf Oy:n tavoitteena on tuottaa rakentamisen ja suunnittelun ammattilaisille alan paras asiakaskokemus. Yhteistyö Knaufin kanssa on helppoa ja mutkatonta. Ratkaisumme ovat luotettavia, testattuja ja sertifioituja, turvallisia sekä ympäristöystävällisiä. Kehitämme, valmistamme sekä myymme laadukkaita ja asiakastarpeisiin sopivia rakennusmateriaaleja, järjestelmiä ja palveluita.

Ratkaisuvalikoimaamme kuuluvat kipsipohjaiset kevytrakentamisen tuotteet, eristeet, akustiset alakattoratkaisut, kipsilattiamassat sekä kipsilaastit ja valmistasoitteet. Kipsilevytehtaamme sijaitsee Kankaanpäässä ja yrityksen hallinto toimii Espoossa. Kipsilevyillemme on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki. Knauf Oy;n toiminnalla on laatu-, ympäristö- ja turvallisuussertifikaatti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Knauf Oy

Knauf Oy investoi 15 miljoonaa euroa vähäpäästöisempään kipsilevytuotantoon19.12.2022 09:11:47 EET | Tiedote

Knauf Oy:n tavoitteena on parantaa energiatehokkuutta ja pienentää tuotantoprosessien hiilijalanjälkeä. Yli 15 miljoonan euron investointihankkeessa Kankaanpään kipsilevytehtaan kuivausuunin nestekaasupolttimet korvataan sähkövastuksilla. Samassa yhteydessä koko uunin rakenne uudistetaan energian käytön kannalta tehokkaammaksi. Hankkeen on määrä valmistua vuoden 2025 loppuun mennessä.

Knauf DANOLINE tuo kolmannen ulottuvuuden alakattojen suunnitteluun1.10.2021 09:00:00 EEST | Uutinen

Avattavat alakatot tarjoavat helpon pääsyn alakaton yläpuolisiin asennuksiin ja talotekniikkaan. Toisinaan suorakulmionmuotoisten levyjen ruudukkomaisuus voi visuaalisesti häiritä muutoin harmonista sisustusta. Knauf DANOLINE palauttaa arkkitehdeille suunnittelun vapauden uudella akustisella Rold12-alakattojärjestelmällä. Irrottaudu rajoitteista ja luo kolmiulotteisia pintoja, jotka elävöittävät ja rytmittävät niin suuria kuin pienempiäkin tiloja.