Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotispäiväänsä uudella It’s So Easy -singlellä ja -videolla

Knucklebone Oscar täyttää tänään maanantaina 14.11. 50 vuotta ja juhlistaa merkkipäiväänsä uuden It’s So Easy -singlen ja videon julkaisulla. Teemallisesti kappale enteilee ensi vuonna ilmestyvää juhla-albumia, jolla vierailee nimekäs kotimainen artistijoukko Jesse Markinista Edu Kehäkettuseen. Materiaali koostuu Knucklebone Oscarin ja vierailijoiden versioimista vanhoista suosikkibiiseistä sekä originaaleista. Albumi kulkee työnimellä “Knucklebone With Friends”/“Rhythm Box”.

Knucklebone Oscar. Kuva: Otso Kähönen
Knucklebone Oscar kertoo uudesta singlestään seuraavaa:

– It’s So Easy on vanha rock ’n’ roll obscurity -styke jota olen pitkään dikkaillut. Mahtavaa tehdä oma törkyinen versio tästä. Tyylillisesti It’s So Easy on rouheampaa garageräminää ja Hurriganesin Roadrunner-botnea kuin mitä olen ihan viime vuosina tehnyt. Viimeaikaiset tuotokset on olleet hyvin paljon “bluesimpaa”, gospelia Tuomari Nurmion kanssa, bluesia White Knuckles Triossa, vanhan liiton rokkenrollia Eero Raittisen kanssa jne. Veri kuitenkin vetää jyystörokin pariin! Tää on tietynlainen paluu tai vierailu 2000-luvun alkupuolen ja puolenvälin tunnelmiin, jolloin kierrettiin paljon keski-Euroopassa ja rouhittiin ikenet syyhyten ylitempoista adhd-bluesia hikisissä klubeissa.

Tänään Soundin ensinäytössä oleva It’s So Easy -video on iloisen vauhdikas actionpala ja eräänlainen sisarvideo Knucklebone Oscarin aiemmalle Sex Sex And Sun -teokselle. Hurtilla huumorilla höystetyn videon kuvasto naureskelee lempeästi klassiselle rock ’n’ roll -tematiikalle ja kliseille – tuloksena on Knucklebonen näköinen hybridi garagerockia, Super Mario Brosia ja Benny Hilliä!

Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotissyntymäpäiväänsä 25. marraskuuta juhlakeikalla On the Rocksissa, värikkään vierailijajoukon kera. Lavalla Oscarin kanssa tullaan näkemään ainakin Marjo Leinonen, Eero Raittinen, Tuomari Nurmio ja Tuure Kilpeläinen. Liput ovat myynnissä Tiketissä

Knucklebone Oscar. Kuva: Otso Kähönen

Säveltäjä Cecilia Damströmin uutuusteoksilla keväällä 2023 jopa neljä maailmankantaesitystä1.2.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäisenä taidemusiikkia edustavana naisena Teosto-palkinnon voittaneen Cecilia Damströmin kevät 2023 on kiireisen tuottelias: luvassa on jopa neljän teoksen maailmankantaesitykset. Lisäksi Damströmin Teosto-palkittu sävellys ICE saa Saksan ensiesityksensä 17. toukokuuta Bambergin Sinfoniaorkesterin esittämänä, kapellimestari Ruth Reinhardtin johdolla.

Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg19.1.2023 11:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään13.1.2023 10:03:05 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.

Helsinki Lit 2023 järjestetään jälleen toukokuussa – Early Bird -liput myynnissä nyt19.12.2022 13:20:34 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Ensimmäiset ohjelmajulkistukset ajoittuvat tammikuulle, ja luvassa on jälleen kaksi intensiivistä päivää ainutkertaisia keskusteluja, puheenvuoroja, vierailevien kirjailijoiden ja kirjallisuuden ystävien kohtaamisia – Helsinki Litin hengessä. Festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.