Kodin jätelajittelu ulos allaskaapista: HSY:n vinkit näppärään ja tyylikkääseen lajitteluun

HSY:n asukaskyselyn mukaan kotitalouksien lajittelumotivaatiota vähentää tilanpuute ja se, että kotona ei ole riittävästi lajitteluastioita. Erilaisiin koteihin ja elämäntilanteisiin on tarjolla paljon lajittelua helpottavia ratkaisuja. HSY keräsi asukkailta vinkkejä avoimen ideakilpailun avulla ja kokosi vinkit käteväksi listaksi.
Kuva: HSY.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseudun kotitalousjätteen kierrätysastetta. Tähän asti yli puolet pääkaupunkiseudun kotitalouksien jätteestä on ollut sekajätettä. Jätteiden lajittelu on tärkeää, sillä vain lajitellut jätteet voidaan hyödyntää uusioraaka-aineena.

Lajittelu helpottui monessa kotitaloudessa pääkaupunkiseudulla keväällä 2021, kun kerättävien jätelajien määrä lisääntyi tuhansissa taloyhtiöissä. Jotta jäte voisi päätyä roskakatoksella oikeaan jäteastiaan, pitää lajittelupisteen olla kunnossa jo kotona.

Tilan ja tiedon puute haittaa lajittelua kotona

Kotitalouksien lajitteluhaasteet vaihtelevat esimerkiksi kodin koon ja asukkaiden kierrätysosaamisen mukaan. HSY:n vuonna 2020 toteuttaman asukaskyselyn mukaan suurin haaste kodeissa on tilanpuute: riittävän monelle jäteastialle ei ole tilaa varsinkaan keittiön allaskaapissa.

Jätteiden lajittelu tyssää toisinaan myös tiedon puutteeseen, lajittelu koetaan vaikeana tai hankalana. Välillä myös jätteen pieni määrä vähentää lajitteluintoa.

-Vähäinenkin jätemäärä kannattaa lajitella, sillä pienistä puroista kasvaa iso virta. Ei haittaa, vaikka tila on pieni, jos mielikuvitus on avara! Ratkaisuja löytyy joka lähtöön, vakuuttaa HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti.

Luovuutta lajitteluratkaisuihin

HSY kannustaa kotitalouksia lajittelemaan ja tarjoaa ideoita lajittelun helpottamiseen. HSY on osallistanut myös pääkaupunkiseudun asukkaat jakamaan omia vinkkejään ja luovia lajitteluratkaisujaan, ideoita on kerätty avoimella ideakilpailulla vuoden 2020 lopulla.

-Lajittelu kotona helpottuu usein yksinkertaisillakin asioilla, ja sen huomasi myös kilpailuumme lähetetyistä ideoista. Tehokkainta on ottaa koko allaskaapin tila hyötykäyttöön tai etsiä sopivia tiloja sen ulkopuolelta. Monenlaiset ratkaisut toimivat esimerkiksi eteisessä tai kodinhoitohuoneessa, vinkkaa ideakilpailun järjestäneen 6Aika: CircularHoodFood-hankkeen projektipäällikkö Roosa Halonen HSY:ltä.

Esillä olevien jäteastioiden ulkonäköön kannattaa panostaa. Tarjolla on monenlaisia tyylikkäitä astioita sekä monikäyttöisiä jätepisteitä, jotka toimivat samalla vaikkapa eteisen penkkinä. Myös jäteastioiden sijoittelussa voi käyttää mielikuvitusta, esimerkiksi eteisen naulakko tai kenkäkaappi voivat muuntua lajittelukeskukseksi.

Saimme kilpailusta myös uudenlaisia ideoita itse rakennettaviksi lajittelukalusteiksi.

-Työstämme parhaillaan nikkarointitaitoisille ohjeita itse rakennettaviin lajittelukalusteisiin. Esimerkiksi Lajittelukuutio, yksi kisan voittajista, on tyylikäs ratkaisu, joka taipuu vaakatasossa penkiksi ja pystytasossa senkiksi tai vaikkapa tv-tasoksi. Lajittelu sopii mainiosti myös vaativalle sisustajalle, uskoo HSY:n Roosa Halonen.

Apua jätteiden oikeaoppiseen lajitteluun tuo HSY:n jäteopas osoitteessa hsy.fi/jateopas. Suositusta palvelusta on tämän vuoden aikana tehty jo puoli miljoonaa lajitteluohjehakua.

HSY:n vinkit lajittelun järjestämiseen kotona

1. Joka jätteelle oma paikka. Helpoin tapa laittaa lajittelu ruotuun on ratsata roskakaapin sisältö ja varmistaa, että jokaiselle jätelajille on oma paikkansa. Kaiken ei tarvitse olla samassa tilassa, lajittele keittiössä osa ja muualla loput.
  2. Sisusta jätekaappi uusiksi. Roskia voi lajitella kerroksiin. Kiinnitä oveen jätevaunun yläpuolelle koukku pienelle jäteastialle tai kerää samaan astiaan roskia kerroksiin.
  3. Katse ulos allaskaapista. Hyödynnä kekseliäästi kodin kaikkia tiloja ja kalusteita. Löytyisikö tila lajittelulle kylppäristä tai eteisestä, tai vaikkapa seinältä? Kävisikö eteiseen penkin ja lajittelupisteen yhdistäminen? Tai kurkkaa lajitteluseinän tuunausesimerkki kiitoskunlajittelet.fi -sivulta.
  4. Katso kalusteita uusin silmin. Muuta kenkäkaappi lajittelulipastoksi tai vanha pyykkikori kartongin tai muovipakkausten keräyspisteeksi.
  5. Kierrätä kauniisti. Tarjolla on nykyisin paljon erilaisia valmiita, tyylikkäitä ja monikäyttöisiä kierrätysratkaisuja. Käytä luovuutta, esimerkiksi kauniit kestokassit toimivat mainiosti jäteastioina.
  6. Anna kauniille astialle uusi elämä biojäteastiana. Sopivana biojäteastiana toimii vaikkapa mummon vanha emalikattila tai saviruukku.
  7. Persoonallinen biojäteastia sopii tiskipöydälle. Siinä sitä on myös helppo täyttää ruuanlaiton yhteydessä. Aterimien kuivausteline on näppärä vaihtoehto biojäteastiaksi pieneen keittiöön.
  8. Jäteopas auttaa lajittelupulmissa. HSY:n sähköinen jäteopas on hakukone, joka kertoo mitä jätettä roskasi on ja mikä on sille oikea paikka. Hsy.fi/jateopas

Lisää vinkkejä, kuvia ja videoita kodin lajitteluratkaisuihin löydät osoitteesta hsy.fi/kiitoskunlajittelet.

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, HSY, minna.partti@hsy.fi, p. 040 59363 48

(Vuoden 2020 ideakilpailusta tarvittaessa: projektipäällikkö Roosa Halonen, roosa.halonen@hsy.fi, p. 050 5347200, HUOM. 22.10 alkaen)

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, HSY, minna.partti@hsy.fi, p. 040 59363 48

Ilmalantori 1

09 1561 2110 (palvelee klo 8:30-15:30)

Katupölyä on nyt runsaasti ilmassa – terveetkin voivat saada ärsytysoireita9.4.2024 12:15:26 EEST | Tiedote

Katupölykausi on nyt käynnissä, ja ilmanlaatu on monin paikoin välttävä tai huono pääkaupunkiseudulla, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. THL muistuttaa, että katupölylle altistuminen esimerkiksi työ- tai koulumatkalla tai ulkoillessa aiheuttaa monelle oireita, kuten nuhaa ja silmien kirvelyä. Etenkin pienet lapset, vanhukset ja kroonisia hengityselin- ja sydänsairauksia sairastavat ovat herkkiä hiukkasten aiheuttamille haitoille.

HSY saavutti kuntien energiansäästötavoitteen etuajassa – typpioksiduulipäästö kasvatti kasvihuonekaasupäästöjä22.3.2024 10:52:16 EET | Tiedote

Päästövähennysten toimenpiteet Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmastotyössä ovat edistyneet suunnitelmallisesti. Kuntien energiatehokkuussopimuksen (KETS) yhteydessä asetettu 7,5 % energiansäästötavoite saavutettiin selvästi ennen määräaikaa, vaikka toiminnasta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt kasvoivatkin vuonna 2023 yli kymmenen prosenttia (13 %). Päästökertymä oli yhteensä 109 000 tonnia hiilidioksidisiksi muutettuna. Edellisvuotta suurempi päästö johtui poikkeuksellisten sääolosuhteiden aiheuttamasta typpioksiduulin päästöpiikistä Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla.

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http