Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.

Närpiön tuulivoimahanke nostaa Suur-Savon Sähkön tuulivoiman tuotantokapasiteetin vuonna 2023 aiempien osuuksien tasolta 14 500 MWh tasolle 24 000 MWh. Määrä vastaa kokonaisuudessaan yli tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon tai viiden tuhannen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta. Konsernin tavoitteena on saavuttaa tuotantosalkussaan 100 000 MWh vuotuinen tuulivoiman tuotanto, joka tulee vastaamaan 20 % osuutta koko yhtiön sähköntuotantosalkusta.

”Mahdollisuutemme osallistua omistusosuuden kautta EPV Energian* ammattimaisesti johdettuihin teollisiin tuulivoimahankkeisiin on Suur-Savon Sähkölle erinomainen voimavara. Näiden suurten hankkeiden rinnalla etenemme määrätietoisesti myös oman toiminta-alueemme pienempien tuulivoimainvestointien mahdollisuuksien selvittämisessä”, toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Hiilineutraalin sähköntuotannon osuus lähelle sataa prosenttia

Kuluvan vuoden lopulla Suur-Savon Sähkön tuotantokapasiteetti kasvaa merkittävästi, kun Olkiluoto 3:n sähköntuotanto käynnistyy. Vuoden 2023 aikana Närpiön tuulivoimatuotannon alkaessa, hiilidioksidineutraalin sähkön osuus Suur-Savon Sähkön tuotantokapasiteetista tulee nousemaan tasolle 97 %. Lähes kokonaan hiilidioksidineutraali tuotantokapasiteetti koostuu vesivoimasta omalla toiminta-alueella, Savonlinnan voimalaitoksen sähköntuotannosta, vesivoimaosuuksista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, osuuksista Olkiluodon kolmesta yksiköstä sekä tuulivoimaosuuksista Suomessa.

Suur-Savon Sähkö -konsernin energiantuotantoa kehitetään etupainotteisesti kansallisten ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden mukaisesti hiilidioksidineutraaliin suuntaan. Fossiilisia polttoaineita käyttävistä voimalaitososuuksista on luovuttu mahdollisuuksien mukaan, ja investoinnit sähköntuotantokapasiteettiin ovat jo yli kymmenen vuoden ajan kohdistuneet yksinomaan hiilidioksidineutraaliin tuotantoon.

*EPV Energia Oy, entinen Etelä-Pohjanmaan Voima Oy

Suur-Savon Sähkö on monialainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- ja lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian aurinkovoimapalveluita tarjoava tytäryhtiö Solarigo Systems. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa Järvi-Suomea kohti hiilineutraalia ja hyvinvoivaa tietoyhteiskuntaa.​ Konsernin ennustettu liikevaihto on noin 250 milj. euroa vuonna 2021 ja henkilöstöä meillä on noin 100. sssoy.fi

Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä19.11.2021 11:04:44 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”15.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.