Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.

Närpiön tuulivoimahanke nostaa Suur-Savon Sähkön tuulivoiman tuotantokapasiteetin vuonna 2023 aiempien osuuksien tasolta 14 500 MWh tasolle 24 000 MWh. Määrä vastaa kokonaisuudessaan yli tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon tai viiden tuhannen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta. Konsernin tavoitteena on saavuttaa tuotantosalkussaan 100 000 MWh vuotuinen tuulivoiman tuotanto, joka tulee vastaamaan 20 % osuutta koko yhtiön sähköntuotantosalkusta.

”Mahdollisuutemme osallistua omistusosuuden kautta EPV Energian* ammattimaisesti johdettuihin teollisiin tuulivoimahankkeisiin on Suur-Savon Sähkölle erinomainen voimavara. Näiden suurten hankkeiden rinnalla etenemme määrätietoisesti myös oman toiminta-alueemme pienempien tuulivoimainvestointien mahdollisuuksien selvittämisessä”, toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Hiilineutraalin sähköntuotannon osuus lähelle sataa prosenttia

Kuluvan vuoden lopulla Suur-Savon Sähkön tuotantokapasiteetti kasvaa merkittävästi, kun Olkiluoto 3:n sähköntuotanto käynnistyy. Vuoden 2023 aikana Närpiön tuulivoimatuotannon alkaessa, hiilidioksidineutraalin sähkön osuus Suur-Savon Sähkön tuotantokapasiteetista tulee nousemaan tasolle 97 %. Lähes kokonaan hiilidioksidineutraali tuotantokapasiteetti koostuu vesivoimasta omalla toiminta-alueella, Savonlinnan voimalaitoksen sähköntuotannosta, vesivoimaosuuksista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, osuuksista Olkiluodon kolmesta yksiköstä sekä tuulivoimaosuuksista Suomessa.

Suur-Savon Sähkö -konsernin energiantuotantoa kehitetään etupainotteisesti kansallisten ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden mukaisesti hiilidioksidineutraaliin suuntaan. Fossiilisia polttoaineita käyttävistä voimalaitososuuksista on luovuttu mahdollisuuksien mukaan, ja investoinnit sähköntuotantokapasiteettiin ovat jo yli kymmenen vuoden ajan kohdistuneet yksinomaan hiilidioksidineutraaliin tuotantoon.

*EPV Energia Oy, entinen Etelä-Pohjanmaan Voima Oy

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana26.2.2021 09:02:40 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun21.12.2020 11:56:45 EET | Tiedote

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.