Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.

Närpiön tuulivoimahanke nostaa Suur-Savon Sähkön tuulivoiman tuotantokapasiteetin vuonna 2023 aiempien osuuksien tasolta 14 500 MWh tasolle 24 000 MWh. Määrä vastaa kokonaisuudessaan yli tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon tai viiden tuhannen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta. Konsernin tavoitteena on saavuttaa tuotantosalkussaan 100 000 MWh vuotuinen tuulivoiman tuotanto, joka tulee vastaamaan 20 % osuutta koko yhtiön sähköntuotantosalkusta.

”Mahdollisuutemme osallistua omistusosuuden kautta EPV Energian* ammattimaisesti johdettuihin teollisiin tuulivoimahankkeisiin on Suur-Savon Sähkölle erinomainen voimavara. Näiden suurten hankkeiden rinnalla etenemme määrätietoisesti myös oman toiminta-alueemme pienempien tuulivoimainvestointien mahdollisuuksien selvittämisessä”, toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Hiilineutraalin sähköntuotannon osuus lähelle sataa prosenttia

Kuluvan vuoden lopulla Suur-Savon Sähkön tuotantokapasiteetti kasvaa merkittävästi, kun Olkiluoto 3:n sähköntuotanto käynnistyy. Vuoden 2023 aikana Närpiön tuulivoimatuotannon alkaessa, hiilidioksidineutraalin sähkön osuus Suur-Savon Sähkön tuotantokapasiteetista tulee nousemaan tasolle 97 %. Lähes kokonaan hiilidioksidineutraali tuotantokapasiteetti koostuu vesivoimasta omalla toiminta-alueella, Savonlinnan voimalaitoksen sähköntuotannosta, vesivoimaosuuksista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, osuuksista Olkiluodon kolmesta yksiköstä sekä tuulivoimaosuuksista Suomessa.

Suur-Savon Sähkö -konsernin energiantuotantoa kehitetään etupainotteisesti kansallisten ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden mukaisesti hiilidioksidineutraaliin suuntaan. Fossiilisia polttoaineita käyttävistä voimalaitososuuksista on luovuttu mahdollisuuksien mukaan, ja investoinnit sähköntuotantokapasiteettiin ovat jo yli kymmenen vuoden ajan kohdistuneet yksinomaan hiilidioksidineutraaliin tuotantoon.

*EPV Energia Oy, entinen Etelä-Pohjanmaan Voima Oy