Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n hallitukseen muutoksia – Närö jatkaa puheenjohtajana viimeistä vuottaan

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia.

- KOVA juhlii 10. toimintavuottaan vuonna 2023. Tässä ajassa KOVAsta on kasvanut yleishyödyllisiä asuntotoimijoita erittäin laajasti edustava järjestö. Olen tästä valtavan tyytyväinen.Vuonna 2023 KOVAn edunvalvonnassa korostuvat eduskuntavaalit ja uuden hallituksen ohjelmaan vaikuttaminen sekä rakennuskannan ympäristövaikutusten vähentämisen edistäminen, Jaana Närö linjaa. Samalla haluan todeta, että vuosi 2023 tulee olemaan viimeinen vuoteni KOVAn hallituksessa, Närö jatkaa.

Hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa oululaisen Sivakka-yhtymä Oy:n toimitusjohtajana toimiva Raimo Hätälä.

Hallituksen muiksi jäseniksi valittiin Satu Eskelinen (Tampereen Vuokratalosäätiö sr, Tampere), Marjut Joensuu (Nurmijärven Kodit Oy, Nurmijärvi), Esa Kankainen (Asuntosäätiö sr, Espoo), Petri Kokkonen (Yrjö ja Hanna -säätiö sr, Helsinki), Esa Mustonen (TA-Asumisoikeus Oy, Espoo), Jari Mäkimattila (A-Kruunu Oy, Helsinki), Teija Ojankoski (Y-Säätiö sr, Helsinki), Taina Ruhala (Kiinteistö Oy Haapajärven Vuokratalot, Haapajärvi) ja Mirka Saarholma (VAV-yhtymä Oy, Vantaa). Kaikki hallituksen jäsenet ovat edustamiensa yhtiöiden toimitusjohtajia. Hallituksen jäsenistä Satu Eskelinen, Marjut Joensuu, Teija Ojankoski ja Mirka Saarholma ovat uusia.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry antoi syyskokouksessa julkilausuman. Sen mukaan kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuksissa. Kaikkia todellisia kustannusnousuja ei viedä mahdollisuuksien mukaan kerralla asumiskustannuksiin, vaan vuokrien ja vastikkeiden korotuksia jaksotetaan pidemmälle ajalle.

KOVAlla on 117 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVAn jäsenyhtiöt pitävät vuokrankorotukset maltillisina30.11.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannusten poikkeuksellisen voimakkaan kasvun myötä myös valtion tuella rakennettuihin vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin kohdistuu huomattavaa asumiskustannusten nousua. Tämä tarkoittaa sitä, että omakustannusperiaatteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden on tulevina vuosina siirrettävä kasvavat rahoitus- ja ylläpitokulut täysimääräisesti vuokriin ja käyttövastikkeisiin.

KOVA: Kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrankorotuksissa16.11.2022 11:15:00 EET | Tiedote

Tänään 16.11.2022 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ovat erittäin huolissaan asumiskustannusten jo tapahtuneista ja tulevista nousuista. Korkotason nousu yhdistettynä muun muassa kaukolämmön ja sähkön hintojen merkittäviin nousuihin luo merkittäviä vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuspaineita useiksi tuleviksi vuosiksi.