Koillismaan joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelma on valmistunut (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu, Lappi)

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen teettämä Koillismaan joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelma 2023 on valmistunut. Työssä on määritelty kuntien välisen joukkoliikenteen palvelutaso yhteysväleille Oulu–Pudasjärvi–Taivalkoski–Kuusamo, Kajaani–Kuusamo, Kemijärvi–Kuusamo, Posio–Kuusamo ja Salla–Kuusamo. Samalla on laadittu joukkoliikenteen linjasto tulevaa sopimuskautta varten. Osa suunnitelman mukaan kilpailutetusta liikenteestä käynnistyy kesäkuussa 2023.

Oulun ja Kuusamon välistä nykyistä linja-autoliikennettä pyritään täydentämään uusilla vuoroilla. Uusien vuorojen tavoitteena on parantaa mm. Oulun ja Pudasjärven välistä työmatkaliikennettä molempiin suuntiin sekä asiointiliikennettä Kuusamon suunnasta Ouluun. Useimmilla uusista vuoroista on liityntäyhteys junaliikenteeseen Oulun rautatieasemalla.

Posion ja Kuusamon sekä Sallan ja Kuusamon välillä tavoitteena on lisätä erityisesti matkailua palvelevaa linja-autoliikennettä. Osalta vuoroista pyritään järjestämään vaihtoyhteyksiä Oulun ja Kuusamon tai Kemijärven ja Kuusamon väliseen liikenteeseen.

Kajaanin ja Kuusamon sekä Kemijärven ja Kuusamon välillä jatketaan nykyistä linja-autoliikennettä. Nykyisillä vuoroilla on liityntäyhteys junaliikenteeseen Kajaanin tai Kemijärven rautatieasemalla.

ELY-keskus pyrkii kilpailuttamaan palvelutaso- ja linjastosuunnitelman mukaisen liikenteen vaiheittain. Ensimmäisenä on kilpailutettu arkipäivien aamuyhteys Kuusamosta Ouluun sekä iltayhteys Oulusta Kuusamoon. Näiden vuorojen liikennöinti käynnistyy kesäkuussa 2023. Suunnitelman mukaisten muiden vuorojen kilpailuttamista harkitaan tuonnempana määrärahatilanteen salliessa.

Suunnittelua on ohjannut Koillismaan alueellinen joukkoliikennetyöryhmä, johon kuuluvat edustajat suunnittelualueen kunnista, ammatillisista oppilaitoksista, maakunnan liitosta sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskuksista. Lapin ja Kainuun maakuntien sisäinen linja-autoliikenne on rajattu työn ulkopuolelle.

Lisätietoja: joukkoliikennevastaava Samuli Kallio, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, 0295 038 252.

Investeringar i den gröna omställningen påskyndas genom prioritetsförfarande7.2.2023 13:37:38 EET | Tiedote

I början av 2023 trädde den lag i kraft som prioriterar tillståndsansökningar för investeringsprojekt som är viktiga med tanke på den gröna omställningen 2023–2026 enligt miljöskyddslagen och vattenlagen för tillståndsbehandlingen vid regionförvaltningsverken. Miljöministeriets anvisning om tillämpningen av lagändringen har färdigställts. NTM-centralerna strävar efter att genom sina egna åtgärder främja och påskynda smidigheten i tillståndsförfarandena för projekten.

Vihreän siirtymän investointeja vauhditetaan etusijamenettelyllä7.2.2023 13:09:44 EET | Tiedote

Vuoden 2023 alusta tuli voimaan laki, joka antaa etusijan vihreän siirtymän kannalta tärkeiden investointihankkeiden lupahakemuksille vuosina 2023–2026 ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisessa lupakäsittelyssä aluehallintovirastoissa. Ympäristöministeriön ohje lainmuutoksen soveltamiseen on valmistunut. ELY-keskukset pyrkivät omilla toimillaan edistämään ja nopeuttamaan hankkeiden lupamenettelyjen sujuvuutta.

Vipuvoimaa EU:lta Pohjois-Suomeen – Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 332,5 miljoonalla eurolla ohjelmakauden 2014–2020 aikana (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)7.2.2023 09:00:00 EET | Tiedote

EU-ohjelmakauden 2014–2020 viimeiset yrityksen kehittämisavustuspäätökset tehtiin joulukuussa 2022. Ohjelmakauden aikana Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoittamia avustuksia myönnettiin yhteensä 258 miljoonaa euroa 1 579 pohjoissuomalaisten yritysten toteuttamaan investointi- ja kehittämishankkeeseen. Yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusta myönnettiin yhteensä 11,6 miljoonaa euroa 80 hankkeeseen.

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.