Kokemäenjokilaakson vedenhankinnan alueellinen kehittämissuunnitelma on valmistunut (Satakunta)

Kehittämissuunnitelman tavoitteena on turvata alueen vedensaanti pitkälle tulevaisuuteen ja löytää yhteistyömahdollisuudet. Tällä hetkellä Eurajoen, Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan, Porin ja Ulvilan vesihuoltolaitosten vedenhankinta perustuu Porin Veden tekopohjavesilaitosta lukuun ottamatta pohjaveden hyödyntämiseen. Suunnitelmaratkaisun vedenhankinta perustuu tekopohjaveteen.

Eurajoen, Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan, Porin ja Ulvilan vesihuoltolaitosten vedenhankinta perustuu Porin Veden tekopohjavesilaitosta lukuun ottamatta pohjaveden hyödyntämiseen. Vedenhankinta on viime vuosina osoittautunut haasteelliseksi muun muassa pidentyneiden kuivakausien ja pohjavesiin vaikuttavan toiminnan, kuten ojituksen, soranoton ja riskitoimintojen vuoksi. Vedenhankintayhteistyön lisäämiseksi ja vedenhankinnan turvaamiseksi päätettiin laatia Varsinais-Suomen ELY-keskuksen koordinoimana yhteinen kehittämissuunnitelma. Suunnittelijaksi valikoitui Sweco Oy.

Nykyiset vedenottoratkaisut riittämättömiä varmistamaan vedenhankintaa tulevaisuudessa

Suunnittelun aikana todettiin, että omien ottamoiden kehittämisellä, nykyisten pohjavesialueiden tehokkaammalla hyödyntämisellä ja uusia yhdysvesijohtoja kehittämällä ei pystytä varmistamaan raakaveden riittävyyttä. Eurajoen ja Ulvilan omat pohjavesivarat ovat jo kokonaisuudessaan käytössä. Harjavallassa ja Kokemäellä ennustetun pohjaveden pinnan laskun ja kaivojen tukkeutumisen myötä pohjavettä ei välttämättä pystytä ottamaan tulevaisuudessa yhtä paljon kuin nykyään. Porin Harjakankaan tekopohjavesilaitoksen kapasiteetti ei mahdollista veden jakelua koko suunnittelualueelle.

Tavoitteena on siirtyä koko alueella vaiheittain tekopohjaveden käyttöön

Suunnitelmaratkaisun vedenhankinta perustuu tekopohjaveteen. Porin Harjakankaalla jo olevan tekopohjavesilaitoksen lisäksi rakennetaan uusi Järilänvuoren tekopohjavesilaitos. Veden jakelua parannetaan toteuttamalla siirtoyhteydet Eurajoelle ja Kokemäki-Pori välille. Suunnitelmaratkaisu toteutetaan vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa keskitytään hankkeisiin, joiden toteutuksesta on jo päätökset olemassa. Lisäksi parannetaan toimintavarmuutta sekä kartoitetaan käyttöön jäävien saneerausikäisten vedenottamoiden kunto ja tehdään tarvittavat kunnostustyöt. Vaiheessa 2 toteutetaan varavesiyhteyksiä, joita tullaan hyödyntämään myös tekopohjaveden jakelussa. Vaiheessa 3 toteutetaan loput vedenjakeluun liittyvät yhdysvesijohdot ja rakennetaan Järilänvuoren tekopohjavesilaitos.

Valitulla suunnitelmaratkaisulla vastataan parhaiten suunnitelmalle asetettuihin tavoitteisiin
ja sen avulla voidaan parantaa suunnittelualueen vedenhankinnan toimintavarmuutta lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Rakentamiskustannukset ovat yhteensä noin 52 miljoonaa euroa.

Kuntien päätöksillä ratkaistaan vesihuollon tulevaisuus alueella

Suunnitelma valmistui tammikuun lopussa ja se on toimitettu vaikutusalueen kuntiin lausunnolle. Saatavien lausuntojen perusteella päätetään toteutettavista jatkotoimenpiteistä ja aikatauluista.

Vedenhankinnan jatkokehittämistä varten esitetään perustettavaksi koko suunnittelualueen kattava ohjausryhmä, joka arvioi ja kehittää alueellista vedenhankintaa kohti yhteistä tekopohjavesilaitosta. Tekopohjavesilaitosta varten esitetään myös perustettavaksi kuntien omistama tukkuvesiyhtiö, joka vastaa tekopohjavesilaitoshankkeen toteuttamisesta.

Suunnitelma julkaistiin keskiviikkona 3.3.2021.

Julkistamistilaisuus (YouTube)

Lisätietoja:

Johtava vesitalousasiantuntija Jyrki Lammila
Varsinais-Suomen ELY-keskus

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista viivästyy – Saimaannorppaa suojelee nyt vastuulliset kalastajat ja osakaskuntien tekemät kalastusrajoitukset16.4.2021 13:31:16 EEST | Tiedote

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista on viivästynyt, koska asetuksen valmistelu on kesken valtioneuvostossa. Valtioneuvostossa on keskusteltu kalastusrajoituksista, mutta asetuksen lopullisesta sisällöstä ei ole löytynyt yhteisymmärrystä. Lausunnoilla olleessa asetusluonnoksessa rajoitusaika säilyi ennallaan ja rajoitusalueeseen ehdotettiin 243 neliökilometrin lisäystä. Asetusluonnosta kannatti noin 80 prosenttia lausunnon antajista, siitäkin huolimatta asetuksen käsittely on viivästynyt.

Arbetet på en strategi för vattenförsörjningen i Östra och Södra Finland går framåt (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)14.4.2021 13:12:55 EEST | Tiedote

I samarbetsområdet Östra och Södra har strategiarbetet fått en fartfylld start. En beskrivning av vattenförsörjningens nuläge och en utvärdering av verksamhetsmiljön har redan färdigställts. Härnäst ska aktörer inom landskapens intressentgrupper inbjudas till samarbetsträffar. Dessa arrangeras på distans i maj.

Itäisen ja Eteläisen Suomen vesihuoltostrategiatyö etenee (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)14.4.2021 13:12:54 EEST | Tiedote

Itäisen ja Eteläisen yhteistyöalueen strategiatyö on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Vesihuollon nykytilan kuvaus ja toimintaympäristön arviointi ovat valmistuneet. Seuraavaksi maakuntien sidosryhmätoimijat kutsutaan ELY-keskuksen organisoimiin yhteistyötilaisuuksiin, jotka järjestetään etäyhteyksin toukokuussa.

Restaureringar av fågelvattnen i Bredviksfjärden och Kumo älvs delta planeras i samarbete (Egentliga Finland, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Forststyrelsen och NTM-centralen i Egentliga Finland inleder planeringen av restaureringen av fågelvattnen i Bredviksfjärden och i Kumo älvs delta. Området är ett nationellt värdefullt häcknings- och rastområde för fåglar. Planeringen av restaureringen är en del av livsmiljöprogrammet Helmi, vars mål är att trygga, skydda och förstärka den naturen i Finland och dess mångfald.

Preiviikinlahdella ja Kokemäenjoen suistossa suunnitellaan lintuvesien kunnostuksia yhteistyönä (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Metsähallitus ja Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittavat lintuvesien kunnostamisen suunnittelun Preiviikinlahdella ja Kokemänjoen suistossa. Alue on valtakunnallisesti arvokas lintujen pesimä- ja levähdysalue. Kunnostusten suunnittelu on osa Helmi-elinympäristöohjelmaa, jonka tavoitteena on turvata, suojella ja vahvistaa suomalaista luontoa ja sen monimuotoisuutta.