”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

Pohjois-Karjalan hanke tarjoaa esimerkin kaikkialle Suomeen siitä, miten EU-rahoitus avaa portit naisten koodaamiselle. Kuva Mimmit koodaa -ohjelman workshopista.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 30.7.2021 klo 00.01

Mimmit koodaa -ohjelma on tempaissut ohjelmistoalan imuun jo 7000 naista. Vain kolmessa vuodessa tyhjästä suureksi muutosvoimaksi kasvanut ohjelma kehittyy kansallisesti koko ajan entistä tärkeämpään rooliin. Uusi EU-rahoitteinen hanke Pohjois-Karjalassa kumpuaa yhtä lailla innostuksesta kuin kovasta työstä, jolla tähdätään suuren kansallisen muutoksen vipuvarreksi. Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi pitää yhtälöä yksinkertaisena ja juuri siksi niin toimivana.

”Mimmit koodaa on kolmessa vuodessa rakentanut rautaisen osaamisen, miten naiset saadaan mukaan, miten yritykset saadaan mukaan ja koko yhtälö rullaamaan niin, että tulosta tulee. Me saatamme yhteen uuden osaamisen kysynnän ja tarjonnan. EU on nostanut meidät jo eurooppalaiseen benchmark-asemaan naisten tuomisessa ohjelmistojen maailmaan, ja siitä nyt saamamme EU-rahoitus tietysti myös kertoo”, kuvailee Köpsi uutta asetelmaa.

Köpsi katsoo hanketta vielä paljon Pohjois-Karjalaa laajemmin.

”Olemme nyt saaneet tuoda osaamisemme ja Mimmit koodaa -konseptin Pohjois-Karjalaan, ja vastaanotto on ollut ensivalmisteluista alkaen loistavaa. Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa. Se mikä toimii Pohjois-Karjalassa, voi mainiosti toimia missä tahansa Suomessa. EU on jo avannut portit rahoitukseen omalta osaltaan, nyt kannattaa siis aktivoitua kaikkialla Suomessa”, kehottaa Köpsi.

Suomalaisen politiikan, talouden ja teknologian parhaisiin osaajiin lukeutuva Elina Valtonen piirtää mahdollisuuksien janan Pohjois-Karjalasta koko maan talouskasvuun ja menestykseen.

”Tulevaisuuden talouskasvu syntyy tuottavuudesta: tehdään älykkäämmin, räätälöidymmin ja resurssitehokkaammin uutta ja vanhaa. Monimuotoiset digikyvyt ja koodaustaito mahdollistavat mullistuksia niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Pohjois-Karjala voi olla vaikuttava domino kansallisen ja kansainvälisen menestyksen ketjussa. Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä”, visioi Valtonen.

Kansallinen ratkaisu, kansainvälinen vetovoima

Mimmit koodaa -ohjelmaa johtava Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Valtosen analyysia oikeana. Toimitusjohtaja Rasmus Roiha muistuttaa Suomea riivaavasta vakavasta osaajapulasta, johon ohjelmistoalalla pahasti aliedustettuina olevat naiset ovat elintärkeä ratkaisu.

”Mielestäni on erittäin perusteltua puhua kansallista kokoluokkaa olevasta päänavauksesta. Pohjois-Karjala tarjoaa esimerkin kaikkialle Suomeen siitä, miten EU-rahoitus avaa portit naisten koodaamiselle hienolla alueellisella yhteistyöllä. Kun ohjelmistoalalla on välitön tarve reippaasti yli 10 000 digiosaajalle, niin tämänhän pitäisi olla ihan itsestään selvä resepti koko Suomeen”, perustelee Roiha.

”Mimmit koodaa -ohjelman EU:lta saama asema ja rahoitus alleviivaavat myös ohjelman kansainvälistä merkitystä. Kun koko Euroopassa nyt kiinnostaa, miten Suomessa on osattu rakentaa tällainen väylä naisten osaamisen laajentamiseen niin Pohjois-Karjalassa kuin missä tahansa muuallakin maassa, niin ei meillä pitäisi olla kansallisesti varaa jättää poikkeuksellisen hyvin toimivaa reseptiä käyttämättä”, lähettää Roiha terveisiä ympäri maata.

Mahdollisuuksien aarreaitta

Monipuolisen uran myös ohjelmistoyrittäjänä ja sijoittajana tehnyt Elina Valtonen kannustaa niin naisia, yrityksiä kuin alueellisia organisaatioitakin tarttumaan Mimmit koodaa -ohjelman tarjoamiin mahdollisuuksiin. Valtonen näkee koodaamiseen mahdollisuuksien aarreaittana.

”Koodaamalla voi muuttaa maailmaa – ilman että itse joutuu muuttamaan yhtään mihinkään. Koodaaminen sujuu yhtä lailla Pohjois-Karjalassa kuin kaikkialla muuallakin Suomessa, työpaikkoja voi mainiosti syntyä siis myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Ohjelmointi on ongelmanratkaisua, jota voi halutessaan tehdä loppuelämänsä. Aina oppii uutta ja mahdollisuuksia on rajattomasti!”, kannustaa Valtonen.

Monille naisille Mimmit koodaa on myös ratkaisevan tärkeä mahdollisuus henkilökohtaiseen muutokseen ja kokonaan uusien polkujen löytämiseen. Valtonen antaa tälle täyden tukensa.

”Minulle on aivan ratkaisevan tärkeää, että ihmiset saavat itse määrittää oman tiensä. Ei saa olla merkitystä, millaisista lähtökohdista ihminen tulee tai mikä on hänen sukupuolensa. Siksi Mimmit koodaa on minulle myös henkilökohtaisesti tärkeä muutosvoima Suomessa – naiset määrittävät itse tiensä uudelleen ilman, että keneltäkään tarvitsee lupia kysellä.”

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.