Kokonaisulkoistukset: mustia aukkoja maakuntakartalla vai oppia kaikille?

Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset -selvityksen julkistamistilaisuus 28.11. Mukana kommentoimassa selvitystä kolmen kunnan kunnanjohtajat ja palveluntuottajat. Ilmoittautumisaikaa jäljellä vielä 23.11. asti. Lämpimästi tervetuloa!

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta on toteuttanut selvityksen kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistuksista. Selvitys pureutuu siihen, miten kokonaisulkoistukset ovat vaikuttaneet sote-palvelujen kustannuksiin ja saatavuuteen? Selvitys on toteutettu Tampereen yliopiston, Hyvinvinvointiala HALI ry:n ja Norjalaisen tiederahaston (The research council of Norway) rahoittamana.

Tervetuloa kuulemaan selvityksen keskeisimmät tulokset aamupalan merkeissä. Aamiaisella selvityksen tuloksia esittelee Tampereen yliopiston tutkijatohtori Esa Jokinen. Oman kuntansa kokonaisulkoistuskokemuksista kertovat Parkanon kunnanjohtaja Jari Heiniluoma, Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen sekä Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila. Mukana kommentoimassa myös Pihlajalinnan aluejohtaja Timo Hokkanen ja Attendon terveyspalveluiden johtaja Matias Pälve. Tilaisuutta emännöi Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Tilaisuus pidetään ravintola Sunnin tiloissa, osoitteessa Aleksanterinkatu 26. Varmista paikkasi ilmoittautumalla tästä

Toimittajien ja kuvaajien ilmoittautumiset: vaikuttajaviestinnän asiantuntija Lauri Koponen (lauri.koponen@hyvinvonitiala.fi, p. 0405233563)

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

08.30 Ilmoittautuminen ja aamiainen

9:00 Tervetuloa - Miksi selvitys toteutettiin

Ulla-Maija Rajakangas – toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry

9:10 Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset -selvityksen tulokset Esa Jokinen – tutkijatohtori, Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta

9:30 Parkano - Kokemukset sote-palveluiden kokonaisulkoistuksesta

• Parkanon kunnanjohtaja Jari Heiniluoma
  • Kommentoimassa Timo Hokkanen - toimitusjohtaja, Kolmostien Terveys / aluejohtaja, Pihlajalinna

09:50 Tohmajärvi - Kokemukset sote-palveluiden kokonaisulkoistuksesta

• Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen

10:00 Pyhtää – Kokemukset sote-palveluiden kokonaisulkoistuksesta

• Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila

Tohmajärven ja Pyhtään kokonaisulkoistuksia kommentoimassa Matias Pälve – johtaja, terveyspalvelut Attendo

10:15 Yhteenveto

Kuntien sote-palveluiden kokonaisulkoistukset vahvistavat kuntien taloutta ja mahdollistavat palveluiden säilymisen28.11.2018 08:00Tutkimus

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisulkoistukset ovat tuoneet kunnille säästöjä ja hillinneet kustannusten nousua. Säästö näkyi useimmiten perusterveydenhuollon kustannuksissa, mutta euromääräisesti myös erikoissairaanhoidossa. Tulokset selviävät Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset - Sopimukset, kustannuskehitys ja saatavuus -selvityksestä, jonka toteutti Tampereen yliopiston tutkijatohtori Esa Jokinen. Tutkimuksen teetti Hyvinvointiala HALI ry.

Hallitus uhkaa sekoittaa eläkejärjestelmän13.11.2018 14:24Tiedote

Hallitus on aikeissa esittää työkyvyttömyysriskin vähentämiseen liittyvän toiminnan lisättäväksi Kevan lakisääteisiin tehtäviin. Asia ilmenee lausuntokierroksella olleesta hallituksen esitysluonnoksesta. Esitys uhkaa monimutkaistaa eläkejärjestelmää, lisätä sen kustannuksia ja aiheuttaa kilpailuhäiriöitä työhyvinvointisektorille. Myös Fiva oudoksuu Kevan toimivallan hallitsematonta kasvattamista työhyvinvointitoiminnassa. Hyvinvointiala HALI ry:n mukaan työhyvinvointitoimintaa pitäisi rajata esityksessä tiukemmin.