Kokoomuksen Heikki Vestman vaatii sähköpörssiin muutosta — ”Näin leikataan sähkön kiskurihinnoista yli puolet pois”

Kokoomus leikkaisi sähkön huippuhintoja sähköpörssin hinnanmuodostusta siten, ettei kallein tuotantomuoto enää yksin määrää kaiken sähkön hintaa. Konsulttiyritys AFRY on Suomen Sähkönkäyttäjien ja Teknologiateollisuuden toimeksiannosta laskenut, että Kokoomuksen mallia vastaava malli laskisi sähkön huippuhintoja jopa puoleen.
Heikki Vestman. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen energia-asiantuntija ja kansanedustaja, energiajuristi Heikki Vestman vaatii alentamaan sähkön kohtuutonta hintaa muuttamalla sähköpörssin hinnanmuodotusta. Kokoomuksen esittämässä mallissa kallein tuotantomuoto ei määrää enää yksin kaiken sähkön hintaa. Teknologiateollisuuden ja Suomen Sähkönkäyttäjien konsulttiyritys AFRYltä tilaaman laskelman mukaan huippuhinnat putoaisivat muutoksen johdosta jopa alle puoleen nykyisestä.

”Sähkön kiskurihinnat kurjistavat suomalaisia perheitä ja yrityksiä. Sähkökriisi ruokkii lisäksi tuhoisaa inflaatiota. Suomen sähköntuotannon kustannukset eivät ole muuttuneet juuri mihinkään. Tuuli-, vesi- ja ydinvoima kustantaa yhtä vähän kuin pari vuotta sitten. Sähkön hinta on silti kymmenkertainen. Tämä yhtälö on syvästi väärin”, Vestman sanoo.

Sähkön pörssihinta määrittyy nykyään kalleimman kulloisenkin kulutuksen kattavan tuotantomuodon mukaan. Kokoomus esitti jo syyskuussa sähköpörssin hinnanmuodostusmalliin muutosta, jossa esimerkiksi 10 prosenttia kalleimmista sähkötarjouksista saa korvauksen tekemänsä tarjouksen mukaan ja loput 90 prosenttia läpimenneistä tarjouksista saisi tämän perusjoukon korkeimman tarjouksen mukaisen hinnan. Sähkön pörssihinnaksi sähkön ostajille muodostuu näin korkeimpien 10 prosentin tarjousten keskihinta summattuna loppujen 90 prosentin tarjouksista korkeimpaan hintaan. Muutos laskisi pörssihintoja.

”Nykyinen sähköpörssin hinnoittelutapa, jossa kaikki sähköntuottajat saavat kalleimman tuotantomuodon hinnan, ei ole mikään luonnon tai markkinoiden laki. Hinnanmuodostusmalli on viime kädessä poliittinen päätös. Hinnoittelutapa pitääkin muuttaa sähkönkäyttäjille reilummaksi. Sähkön huippuhintoja on yksinkertaisesti leikattava”, Vestman linjaa.

”Vanha hintamalli on toiminut ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja markkinatilanteen muutosta. Tilanne on nyt kuitenkin erilainen. Uusien asiantuntijaselvitysten mukaan Kokoomuksen esittämä sähköpörssin laskentatavan muutos laskisi sähkön huippuhintoja radikaalisti, Euroopassa jopa alle puoleen. Vastaava vaikutus nähtäisiin Suomessa. Siis yli puolet piikkihinnoista pois vain sähköpörssin laskentatapaa muuttamalla”, Vestman kertoo.

Kokoomuksen mallissa ei kuitenkaan oleellisesti heikennetä kannustimia investoida uuteen sähköntuotantoon, koska malli laskisi radikaaleimmin syksyn ja talven piikkihintoja. EU:n komissio on laatimassa parhaillaan esitystään sähkömarkkinamallin muuttamiseksi.

”Juuri nyt olisi Suomen kriittistä vaikuttaa EU:ssa, jotta sähkön hintaa saadaan laskettua. Valitettavasti hallitus ja hallituspuolueet eivät tunnu hahmottaneen sähkökriisin vakavuutta ja kriisin ratkaisemiseksi tarvittavia konkreettisia keinoja. Siksi Kokoomus on valmistellut valmiit ratkaisut. Hallituksen pitää viedä kiireesti eteenpäin niin kotimaassa kuin EU:ssa ratkaisumme, joilla sähkön hinta laskee”, Vestman päättää.

Vestmanin johdolla valmisteltu Kokoomuksen sähköpaperi 27.9.2022, esitys hintamalliksi kohdassa ”1. Päivitetään sähkön hinnoittelumalli reilummaksi”: https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-eduskuntaryhma-helpotusta-sahkolaskuun-suomesta-puhtaan-energian-suurvalta/#21

Teknologiateollisuus ja Suomen Sähkökäyttäjät ovat julkaisseet 9.12.2022 selvityksen vastaavan hinnanmuodostuksen muutoksen vaikutuksesta sähkön hintaan: https://teknologiateollisuus.fi/sites/default/files/inline-files/AFRY_TIF_modelling_of_proposed_market_design_report_100.pdf

Heikki Vestman. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.