Kokoomuksen ja Ruotsin moderaattien Nato-työryhmä kokoontui Helsingissä

Kokoomuksen ja sen ruotsalaisen sisarpuolueen moderaattien turvallisuuspoliittisen työryhmän kokous järjestettiin Helsingissä tiistaina 24. toukokuuta. Työryhmä käsitteli Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyteen liittyviä kysymyksiä. Puolueet perustivat ryhmän huhtikuussa.

Kokoukseen osallistuvat Ruotsin ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Hans Wallmark, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Pål Jonson ja moderaattien ulkopolitiikan neuvonantaja Diana Janse sekä kokoomuksen varapuheenjohtaja Elina Valtonen, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen ja kansanedustaja Wille Rydman

“Suomen ja Ruotsin kuuluminen Natoon ei poissulje pohjoismaista ja eurooppalaista puolustusyhteistyötä, vaan luo mahdollisuuksia yhteistyön syventämiselle. Pohjoismaiden ja Baltian kuuluminen samaan puolustusliittoon antaa erinomaiset edellytykset Itämeren alueen vakautta ja turvallisuutta vahvistavalle yhteistyölle”, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen sanoo.

“Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyys vahvistaa Itämeren alueen turvallisuutta ja yhteistä pidäkettä. Maidemme välinen tiivis puolustusyhteistyö tulee nyt koko liittokunnan käyttöön. Toivomme, että jäsenyysprosessi etenisi mahdollisimman nopeasti Naton sisällä”, Naton parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskuntaa johtava Elina Valtonen sanoo.

“Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet avaavat uudenlaisia mahdollisuuksia pohjoismaisen yhteistyön syventämiselle. Kun jatkossa kaikki Pohjoismaat kuuluvat samaan liittokuntaan, mahdollistuu sekä aiempaa syvempi yhteinen puolustussuunnittelu että turvallisuuspoliittinen yhteistoiminta”, Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston jäsen Wille Rydman sanoo.

"We are pleased that this close Swedish-Finnish dialogue and cooperation between our two parties continues also after the formal applications have been handed in by our respective govermnments. We go into this hand in hand, and there continue to be issues to discuss", Ruotsin puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Pål Jonson sanoo.

"The Nato application process, and our future Nato-memberships, are starting points, not endpoints. Therefore we are eager to also share ideas on how Sweden and Finland, jointly in the alliance, can contribute to enhancing secury for the entire alliance in the best possible ways", Ruotsin ulkoasianvaliokunnan varapuheenjohtaja Hans Wallmark sanoo.

"Our parties see eye to eye on a Nato, and are pleased that we do this together, hand and hand. We are adament to play the most contructive role possible thorughout this process", moderaattien ulkopoliittinen neuvonantaja Diana Janse sanoo.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett