Kokoomuksen Kopra ihmettelee sisäministeri Mikkosen puheita Ykkösaamussa – Kokoomus haluaa nostaa poliisien määrää

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopra ihmettelee sisäministeri Krista Mikkosen (vihr.) väitteitä siitä, ettei kokoomus esittäisi vaihtoehtobudjetissa lisärahaa poliiseille. Kokoomus esittää vaihtoehtobudjetissaan poliisin resurssien vahvistamista 8 miljoonalla jo ensi vuodelle.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopran mukaan kokoomus haluaa nostaa poliisien määrän 8000 poliisiin. Kopra muistuttaa, että kokoomus esittää vaihtoehtobudjetissa sisäisen turvallisuuden ja oikeusvaltion vahvistamiseen 37 miljoonaa euroa.

”En ymmärrä sisäministeri Mikkosen puheita ollenkaan. Hän väitti Ylen Ykkösaamussa, etteivät oppositiopuolueet ole esittäneet vaihtoehtobudjeteissaan lisärahaa poliiseille. Ainakaan kokoomuksen osalta tämä ei pidä paikkaansa. Esitämme hallituksen budjetin päälle sisäisen turvallisuuden ja oikeusvaltion vahvistamiseen 37 miljoonaa euroa, josta poliisitoimelle 8 miljoonaa”, Kopra avaa.

”Haluamme vahvistaa koko sisäisen turvallisuuden resurssointia. Epävakaina aikoina on panostettava maanpuolustuksen ja huoltovarmuuden lisäksi mm. poliisin, syyttäjälaitoksen, tuomioistuinten, rikosseuraamuslaitoksen ja pelastustoimen määrärahoihin”, Kopra sanoo.

Sisäministeri Kirsta Mikkonen (vihr.) esitti Ykkösaamussa poliisin reserviä. Mikkosen mukaan vapaaehtoisista koostuva poliisin reservi voisi toimia poliisin apuna rajatuissa tehtävissä kriisitilanteissa, joissa ammattipoliisien voimavarat tai muiden viranomaisten virka-apu eivät riittäisi.

”Suomi tarvitsee lisää nimenomaa virkapoliiseja. Reservissä olevilla poliiseilla emme ratkaise sisäisen turvallisuuden ongelmia, kuten jengiytymistä ja nuorisorikollisuutta. On välttämätöntä, että poliisien määrä nousee vähintään 8200 poliisiin viimeistään 2030 mennessä”, Kopra sanoo.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.