Kokoomuksen Kopra: Naton arktisen sodankäynnin osaamisen ja koulutuksen keskusta harkittava perustettavaksi Suomeen

Kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan jäsen Jukka Kopra ehdottaa Naton arktisen sodankäynnin osaamisen ja koulutuksen keskuksen perustamista Suomeen.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kopra on parhaillaan puolustusvaliokunnan vierailulla Sodankylässä ja Rovaniemellä. Valiokunta vieraili ensin Sodankylässä, jossa se tutustui Jääkäriprikaatin harjoitustoimintaan ja varuskuntaan. Toisena päivänä valiokunta vieraili Rovaniemellä, jossa se perehtyi Lapin lennoston ajankohtaisiin asioihin ja pääjohtokeskuksen toimintaan.

”Lähestyvän Nato-jäsenyyden myötä Suomessa on pohdittava keinoja Pohjois-Euroopan yhteisen puolustuksen vahvistamiseksi ja tällöin meidän maantieteellinen asemamme sekä sitä kautta erikoisosaamisemme nousevat myös esille”, Kopra sanoo.

Esimerkiksi Sodankylän jääkäriprikaatissa on pitkä perinne kansainvälisesti kiinnostavista talvisodankäynnin peruskursseista. Osallistujia on perinteisesti tullut muun muassa Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta.

”Suomessa on vankkaa kokemusta kylmien olosuhteiden sodankäynnistä, joka on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta jo vuosikymmenten ajan. Käsitys Suomen huippuosaamisesta on vain vahvistunut nyt tehdyn tarkastuskäynnin aikana. Siksi meidän tulisi vakavasti harkita sitä, että Lappiin perustettaisiin Naton arktisen sodankäynnin osaamisen ja koulutuksen keskus. Tämä olisi konkreettinen aloite, jolla voisimme tarjota lisäarvoa sekä Suomen että liittokunnan puolustukselle”, Kopra toteaa.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett