Kokoomuksen Laiho: Hei Schoolsin valtionavustuksen käytöstä on käynnistettävä selvitys

Kokoomusedustaja Mia Laiho vaatii hallitukselta selvitystä valtion tukeman Hei Schools -yrityksen saamien valtion tukien käytöstä. Laiho on jättänyt tänään 1.6. asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.

Mia Laiho. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

YLE:n ajankohtaisohjelma MOT:n mukaan valtion tukirahaa saava Hei Schools -koulutusvientiyritys on laiminlyönyt työntekijöiden sairasvakuutukset, palkanmaksun ja ohjeistanut Euroopan ulkopuolelle lähteviä opettajia hakemaan työntekoon vääränlaista, omiin tarkoitusperiinsä sopivaa viisumia.

”On erittäin vastuutonta lähettää suomalaisia opetusalan ammattilaisia puutteellisiin olosuhteisiin ilman vakuutuksia ja asianmukaisia työlupia. Väärä ja puutteellinen viisumi on kohdemaassa laiton ja työntekijät voivat joutua hengenvaaraan terveytensä osalta ja heidän oikeusturva voi olla uhattuna puutteellisten vakuutusten ja asiakirjojen takia”, Laiho sanoo.

”Huolestuttavinta tässä on se, että Hei Schools toimii valtion tukirahoilla ja Helsingin yliopiston siivellä. Asia vaatii ehdottomasti perusteellista selvitystä”, Laiho vaatii.

Hei Schools -yritys sai Business Finlandin tukia 2 miljoonaa. Tukea Hei Schoolsille on antanut myös Suomen teollisuussijoitus, joka on valtion pääomasijoitusyhtiö.

”Kysyin vuonna 2019 valtionavustusten jaosta ja avustusten saavien taustojen selvittämisestä kirjallisella kysymyksellä (KK 348/2019 vp). Kysymys liittyi kulttuurialan toimijan toiminnassa esille nousseisiin alaikäisten epäasialliseen kohteluun. Ministeriön vastauksessa sanottiin, että "Opetus- ja kulttuuriministeriössä on aloitettu selvitykset valtionavustusprosessien kehittämiseksi ja tiedonkulun varmistamiseksi." Nyt esille nousseen Hei Schoolsin tapauksen myötä onkin tärkeää tietää, onko toimenpiteitä tehty valtiontuen osalta”, Laiho sanoo.

”Valtion tukirahaa ja avustuksia saavilta yrityksiltä on edellytettävä asianmukaista ja lainmukaista toimintaa. On varmistettava, että vastuun kanto ei lopu siihen, kun opettajat ovat päässeet kohdemaahan. Hallituksen on käynnistettävä Hei Schoolsin tapauksesta selvitys. Valtiolla on viime kädessä vastuu mitä toimintaa tukee ja velvollisuus seurata, että veronmaksajien rahoja käytetään vastuullisesti, harkiten ja työntekijöitä kohdellaan asianmukaisesti”, Laiho päättää.

Mia Laiho. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett