Kokoomuksen Marttinen: Nuuska lailliseksi ja verotulot Suomeen

Kokoomuksen kansanedustaja Matias Marttinen kantaa huolta nuuskan käytöstä Ruotsille valuvista valmisteverotuloista. Marttisen laillistaisi nuuskan, jotta sen kaupasta saataisiin verotulot Suomeen.
Matias Marttinen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän verovastaava, kansanedustaja Matias Marttinen vaatii nuuskan myynnin laillistamista Suomessa. Valtiovarainministeriön Ylelle antaman karkean arvion mukaan Suomi menettää vuosittain sadan miljoonan euron verotulot Ruotsille. Marttinen näkee nuuskan laillistamisen keinona torjua harmaata taloutta.

“Nuuskan käyttö on Suomessa yleistä ja harmaat markkinat laajat. Nuuskan terveyshaittoja ei pidä vähätellä, mutta näyttää siltä, ettei myyntikielto estä nuuskan laajamittaista käyttöä. Nuuskasta aiheutuvat terveyshaitat jäävät Suomeen, mutta verotulot valuvat Ruotsiin. Seuraavan hallituksen on syytä korjata tilanne”, Marttinen sanoo.

Kokoomus on puoluekokouksessaan asettunut nuuskan myynnin laillistamisen kannalle. Nuuskan tuominen markkinoille on kielletty EU:n tupakkadirektiivissä, mutta jäsenmaista Ruotsi on neuvotellut itselleen poikkeusluvan perinteisen nuuskan myymiselle. EU-direktiivin mukainen kielto ei kuitenkaan koske purutupakkaa, jota monissa maissa myydään ja käytetään nuuskan tavoin.

“Suomen pitäisi ensisijaisesti pyrkiä Ruotsin kanssa samaan asemaan tai vaihtoehtoisesti hyödyntää direktiivin purutupakkapoikkeusta. Me kaikki tiedämme valtiontalouden heikon tilan. Erityisesti vasemmisto etsii sopeutuksen tueksi veropohjasta tilkittäviä aukkoja. Tässä on yksi ilmiselvä aukko”, Marttinen sanoo ja heittää pallon vasemmistopuolueiden suuntaan.

Nuuskan käyttö on kasvanut vuosi vuodelta. Yksityishenkilöiden matkustajatuonnin lisäksi haasteena on ammattimainen nuuskan salakuljetus. Tarkkaa tietoa salakuljetetun nuuskan kokonaismäärästä ei ole.

“Nuuskan saatavuus pimeiltä markkinoilta on hyvä kaikkialla Suomessa. Valtiovarainministeriö arvioi että verotuloja menetetään sata miljoonaa euroa vuodessa. Se on pysäyttävä luku”, Marttinen sanoo.

“Haave nuuskattomasta Suomesta on katteeton niin kauan kuin nuuskan myynti Ruotsissa on laillista. Nuuskan matkustajatuonnin tai edes laittoman salakuljetuksen lopettaminen kokonaan ei siis ole realismia. On paljon parempi ratkaisu säännellä nuuskakauppaa ja saada verotuotto Suomen valtiolle, kun käyttö joka tapauksessa jatkuu”, Marttinen sanoo.

Matias Marttinen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.