Kokoomuksen Mykkänen: SDP:n talousohjelma on irtaantunut todellisuudesta

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen kritisoi pääministeripuolue SDP:n tuoretta talouspoliittista ohjelmaa. Mykkäsen mukaan ohjelma näyttää, ettei SDP ymmärrä julkisen talouden ongelmien vakavuutta.
Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen on hämmästynyt SDP:n talouspoliittisen ohjelman linjauksista. Mykkäsen mukaan ohjelman perusteella SDP hyväksyy rajun velkaantumisen jatkumisen.

“SDP esittää leikkauksia 0,5 miljardia euroa ja veronkorotuksia 1,8-2,4 miljadia euroa. Julkisen talouden tasapainotus jätetään pitkälti talouskasvun ja työllisyyden vahvistumisen varaan, mutta keinot näiden edistämiseksi puuttuvat täysin”, Mykkänen sanoo.

“SDP:n talousohjelma on jopa epärealistisempi kuin vasemmistoliiton. SDP ei näytä ollenkaan ymmärtävän julkisen talouden ongelmien vakavuutta. Puolue ei näytä hyväksyvän asiantuntijoiden yksituumaista näkemystä siitä, mitä julkisen talouden tasapainottaminen vaatii. On SDP:n arvovalinta jatkaa tulevien sukupolvien kustannuksella elämistä”, Mykkänen lisää.

Mykkänen huomauttaa, että työllisyysasteen nostaminen 80 prosenttiin SDP:n keinoilla ensi vaalikauden aikana on epärealistista. SDP esittää työllisyysasteen nostamisen keskeisimmäksi keinoksi korkeakoulutettujen osuuden nostamista 60 prosenttiin ikäluokasta.

“TKI-panosten kasvattaminen ja koulutustason nostaminen ovat tulevaisuuden kasvun kannalta aidosti tärkeitä tavoitteita. Vaikutus näkyy kasvussa kuitenkin vasta kymmenien vuosien viiveellä. Korkeakoulun läpäisy kestää keskimäärin seitsemän vuotta. Vaikka pääsisimme 60 prosentin tavoitteeseen, ei siitä valitettavasti ole ensi vaalikaudella apua”, Mykkänen sanoo.

“TKI-menojen kasvattaminen on Kokoomuksellekin tärkeää tulevan kasvun kannalta. On kuitenkin oltava rehellinen kuinka nopeasti vaikutus näkyy. Valtiovarainministeriön selvityksen mukaan vaikutus näkyy 10-20 vuoden jälkeen”, Mykkänen jatkaa.

“SDP haluaa vahvistaa talouskasvua ja työllisyyttä, mutta esittää samaan aikaan historiallisen kovia veronkorotuksia yrittämiseen ja investointeihin. Suomi on jo nyt maailman innokkaimpia verottajia. Uskooko SDP todella, että talouskasvuun päästäisiin yrityksiä ja ahkeruutta sakottamalla?” Mykkänen kysyy.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.