Kokoomuksen Risikko: Pääministeri Marin väistää vastuutaan vanhuspalveluiden kriisissä

Kokoomuksen kansanedustaja, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Paula Risikko vaatii pääministeri Sanna Marinia (sd.) kertomaan, miten hallitus aikoo ratkaista vanhuspalveluiden kriisin. Risikon mukaan Marin on keskittynyt syyttämään kokoomusta hallituksen epäonnistumisista.

Paula Risikko. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Kokoomuksen vahtivuorolla 2007-2011 käynnistettiin vanhuspalveluiden kokonaisuudistus ja vanhuspalvelulain valmistelu. Kokoomuslaisen opetusministerin johdolla myös lisättiin tuntuvasti opiskelupaikkoja terveysalan osaajien lisäämiseksi. Kokoomus on sitoutunut vanhuspalveluiden parantamiseen. Mitä hallitus on tehnyt?” Risikko kysyy.

Kokoomus on toistuvasti vaatinut vanhuspalveluiden kokonaisuudistusta, jossa laitoshoito, kotihoito ja omaishoito uudistettaisiin kokonaisuudessaan.

”On epärehellistä syyttää kokoomusta tilanteesta. Vuodesta 2011 SDP ja keskusta ovat vuoroin olleet vastuussa ja pitäneet hallussaan vanhuspalveluista vastanneen ministerin salkkua. Nyt on aika katsoa peiliin”, Risikko sanoo.

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa luvattiin palauttaa luottamus vanhuspalveluiden laatuun, oikea-aikaisuuteen ja saatavuuteen. Hoitajamitoitus oli hallituksen keskeinen vaalilupaus. Risikon mukaan nyt tilanne näyttää kuitenkin siltä, ettei lupauksia voida lunastaa.

”Oppositiosta käsin olemme tehneet sen, mitä oppositio voi. Olemme esittäneet vaihtoehtobudjeteissa määrärahoja vanhuspalveluihin ja hoitajien määrän kasvattamiseksi. Olemme myös toistuvasti kirittäneet hallitusta tekemään toimia sosiaali- ja terveysalan veto- ja pitovoiman lisäämiseksi”, Risikko sanoo.

Risikko huomauttaa, että hallitus on ministereidensä suulla todennut hoitajamitoituksen toteuttamisen olevan mahdotonta tulevana keväänä. Käytännössä hoitajamitoituksen kiristystä joudutaan lykkäämään.

”Tämä ei kuitenkaan riitä vanhuspalveluiden ongelmien korjaamiseksi, vaan hallituksen on esitettävä uskottava suunnitelma hoitajapulan ratkaisemiseksi. Tätä odotamme nyt”, Risikko sanoo.

Paula Risikko. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.