Kokoomuksen Sarkomaa: Kotitalousvähennys kuuluu myös taloyhtiön osakkaiden remonteista

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa toistaa vaateensa kotitalousvähennyksen laajentamisesta asunto-osakeyhtiön osakkaille niin, että vähennyksen voi saada myös yhtiön teettämän remontin palkkakustannuksista. Omakotiasukkailla tämä oikeus on jo.

Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Toimenpide olisi oikeudenmukainen täsmätoimi helpottamaan nousevien arjen kustannusten kanssa kamppailevien ihmisten arkea. Asunto-osakeyhtiöissä osakkaat maksavat pääsääntöisesti kaikki taloyhtiön korjauskulut yhtiövastikkeina, joten heidän verotuksellisen asemansa tulee olla sama kuin omakotiasukkailla.

Sarkomaan mukaan asunto-osakeyhtiössä asuvien mittavan epäoikeudenmukainen kohtelu on perusteltua korjata, jotta myös heillä on yhdenvertainen mahdollisuus saada helpotusta kotitalousvähennyksestä remonttikustannuksiin. Sarkomaa on tehnyt asiasta lakialoitteen.

”Monille palkansaajille ja eläkeläisille, etenkin korkeiden asumiskustannusten Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla vaikkapa putkiremontit ovat taloudellisesti mittavia taakkoja. Isännöintiliiton putkiremonttibarometrin mukaan putkiremontti maksaa keskimäärin 770 euroa neliöltä koko Suomessa. Pääkaupunkiseudulla putkiremontti maksaa keskimäärin 1053 euroa neliöltä. Kasvavat korjausvastuut tekevät tilanteen monille lähes sietämättömäksi. Hallituksen on syytä tehdä päätös kotitalousvähennyksen ulottamisesta myös taloyhtiöiden toteuttamiin remontteihin syksyn budjettiriihessä”, Sarkomaa sanoo.

”Olen ajanut vähennyksen laajentamista jo pitkään. Ministeriöstä on vastattu kirjallisiin kysymyksiini, että kotitalousvähennys myönnetään vain luonnolliselle henkilölle. Tämä ei ole kestävä perustelu. Taloyhtiö on tosiasiassa vain yksi väliporras asukkaan ja remonttiyrityksen välissä. Taloyhtiö voisi antaa vuosittain osakkaalle verovuonna teetetyn remonttityön kustannuksista laskelman, josta näkyisivät verottajan tarvitsemat tiedot remontin työkustannuksista, remonttiyrityksestä sekä osakkaan vastikeperusteisesta osuudesta kustannuksista. Osakas ilmoittaisi tietojen perusteella vähennyksen verohallintoon”, Sarkomaa sanoo.

”Kotitalousvähennyksen laajentaminen asunto-osakeyhtiöiden toteuttamiin remontteihin vauhdittaisi korjausrakentamista ja hidastaisi korjausvelan kasvua. Kotitalousvähennyksen uudistaminen toisi lisätyötä sekä verotuloja ja vauhdittaisi siten kansantaloutta”, päättää Sarkomaa.

Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett