Kokoomuksen Sirén: Hallitus unohti intersukupuoliset lapset

Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ihmettelee, miksei hallitus turvaa intersukupuolisten lasten koskemattomuutta osana hallituksen esitystä laiksi sukupuolen vahvistamisesta (ns. translaki). Hallituksen esitys oli lausuntokierroksella aiemmin keväällä.

Saara-Sofia Sirén. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Intersukupuolisille lapsille eli lapsille, joilla on sukupuolipiirteiden variaatiota, tehdään peruuttamattomia kirurgisia toimenpiteitä, vaikka monet näistä eivät ole lapsen terveyden kannalta välttämättömiä. Tämä loukkaa vakavalla tavalla intersukupuolisten itsemääräämisoikeutta ja oikeutta koskemattomuuteen. On kestämätöntä, jos hallitus jättää korjaamatta näin räikeän epäkohdan”, Sirén sanoo.

Kokoomus on esittänyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusohjelmassaan, ettei intersukupuolisille vauvoille tulisi tehdä sellaisia toimenpiteitä, jotka eivät ole lapsen terveyden kannalta välttämättömiä. Sirénin mielestä mahdollisia toimenpiteitä tulisi voida tehdä vasta, kun lapsi on iässä, jossa voi antaa tietoon perustuen oman suostumuksensa niihin.

”Nykyinen lainsäädäntö ei turvaa intersukupuolisten lasten koskemattomuutta. Valitettavasti hallituksen translain luonnos ei tuo asiaan korjausta. Jostain syystä hallitus unohti intersukupuoliset lapset ja heidän oikeutensa”, Sirén sanoo.

Saara-Sofia Sirén. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.