Kokoomuksen Sirén: Luonnon monimuotoisuus osaksi talous- ja kasvupolitiikkaa

Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén haluaa vahvistaa Suomen kansantalouden kestävyyttä ja ihmisten hyvinvointia ehkäisemällä luontokatoa systemaattisemmin.

Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén muistuttaa, miten ilmastonmuutosta ja sen aiheuttamia vakavia seurauksia ihmiskunnalle ei pysäytetä ilman luontokadon pysäyttämistä.

”Yrityksenkin tulevaisuudennäkymät ovat heikot, jos se syö jatkuvasti pääomaansa. Sama pätee luontopääomaan ja kansantalouteen. Pääoman heikkenemisen maksavat tulevat sukupolvet”, Sirén sanoo.

Luontokadon torjumisessa on suuressa määrin kyse kestävän talouspolitiikan tekemisestä. Luonnon tarjoamat ekosysteemipalvelut, kuten puhdas ilma ja vesi, ovat ihmiskunnalle mittaamattoman arvokkaita. Mutta niiden arvoa pitää mitata, jotta saamme ne osaksi hyvinvointiyhteiskunnan tilinpitoa.

”Meidän pitää ottaa käyttöön systemaattisempi ote luontokadon pysäyttämiseksi ja integroida se osaksi kaikkea päätöksentekoa. Lisäksi tarvitsemme yritykset mukaan. Olenkin valtavan iloinen, että yrityskenttää on jo lähtenyt ratkaisemaan tätä yhteistä kohtalon kysymystä”, Sirén sanoo.

Päästöjen vähentämisessä olemme saaneet onnistumisia esimerkiksi päästökaupan eli päästöjen hinnoittelun ja toimialojen laatimien vähähiilisyystiekarttojen kautta.

”Kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa olemme halunneet rahoittaa näitä ratkaisukeskeisiä tiekarttojen toimia päästöjen vähentämiseksi. Seuraavaksi on luontokadon ratkaisun vuoro, ja näkisin mielelläni siinä toimialojen monimuotoisuustiekartat työvälineenä. Lisäksi tarvitsemme luontoarvojen hinnoittelua”, Sirén päättää.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett