Kokoomus jättää välikysymyksen julkisen talouden velkaantumisesta

Kokoomus jättää hallitukselle välikysymyksen hallituksen talouspolitiikasta. Kokoomus syyttää hallitusta holtittomasta velkaantumisesta ja talouden ongelmien sysäämisestä seuraavan hallituksen hoidettavaksi. Puolueen mukaan hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden rahoitus on vaarantunut.
Petteri Orpo. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

“Hallituksen vastuuton velkapolitiikka uhkaa hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden tulevaisuutta. Me olemme koko vaalikauden vaatineet hallitukselta ryhtiliikettä taloudenhoidossa, mutta tämä ei ole selkeästi ollut tämän hallituksen työlistalla. Suomi ansaitsee hallituksen, joka kykenee vastuulliseen talouspolitiikkaan ja julkisen talouden ongelmien korjaamiseen”, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoo.

“Velkaantuminen johtuu nopeasti kasvaneista julkisista menoista. Rahaa on tällä vaalikaudella laitettu koronakriisin hoidon ja turvallisuuden vahvistamisen lisäksi miljardikaupalla myös muihin menokohteisiin aivan vaalikauden alusta lähtien. Kun uusia tärkeitä menokohteita on tullut, hallitus ei ole pystynyt hillitsemään menoja missään vähemmän tärkeässä”, Orpo sanoo.

Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä ilmoitti tänään, että valtionvelan korkomenot nousevat ensi vuonna aiemmin arvioidusta 900 miljoonasta eurosta 2,4 miljardiin euroon. Summa vastaa koko sisäministeriön hallinnonalan budjettia, joka pitää sisällään mm. poliisin, rajavartiolaitoksen, hätäkeskuksen ja maahanmuuttoviraston toimintamenot.

“Hallituspuolueiden johtavat poliitikot on koko vaalikauden hokeneet, ettei velalla ole väliä. Valtionvelkaa ei kuulemma koskaan tarvitse maksaa takaisin, joten velkaa voidaan ottaa loputtomiin. Nyt sekä valtiontaloudessa että suomalaisissa kodeissa nähdään, että velalla todella on väliä, kun korot nousevat”, Orpo sanoo.

Kokoomuksen mielestä julkisen talouden velkaantuminen on pakko pysäyttää vuosikymmenen loppuun mennessä. Orpo peräänkuuluttaa seuraavalta hallitukselta uskottavaa suunnitelmaa julkisen talouden tasapainottamiseksi. Orpon mielestä työ olisi pitänyt käynnistää jo tämän vaalikauden aikana.

“Julkisen talouden suunta on pakko muuttaa. Hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden rahoitus ajautuu haaksirikkoon, jos alijäämiä ei paikata ja velkaantumista pysäytetä. Kyse on sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta. Tulevien sukupolvien palveluista ja verorahoista. Täytyy muistaa, että tämän päivän velka on huomisen veronkorotus”, Orpo sanoo.

Kokoomus ei tasapainottaisi taloutta veroja korottamalla. Samaa mieltä ovat Maaseudun tulevaisuuden kyselyn mukaan myös kaksi kolmasosaa suomalaisista. Puolueen mukaan ensi vaalikaudella on myös vahvistettava työllisyyttä ja parannettava talouskasvun edellytyksiä.

“Velkaantumisen ja veronkorotusten tie on kuljettu loppuun. Suomen kokonaisveroaste on korkea kilpailijamaihimme verrattuna. Suomalaiset kodit kamppailevat arjen kustannusten ja nousevien korkojen kanssa. Verotusta ei ole varaa kiristää. Tarvitsemme talouskasvua, pohjoismaisen työllisyysasteen sekä menojen priorisointia”, Orpo sanoo.

Petteri Orpo. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Kopra: Suomen ensimmäinen kansalliskaartin kanssa solmittu yhteisymmärryspöytäkirja vahvistaa Suomen turvallisuutta2.5.2024 15:07:40 EEST | Tiedote

Puolustusvoimien ja Virginian kansalliskaartin välille 2.5.2024 laadittu yhteisymmärryspöytäkirja on merkittävä uusi askel Suomen ja Yhdysvaltain välisessä puolustusyhteistyössä. Jokaisella Yhdysvaltain osavaltiolla on oma kansalliskaartinsa. Suomi ei ole aiemmin kansalliskaartien kanssa tehnyt nyt sovitun kaltaista pöytäkirjaa.

Kokoomusedustajat kieltäisivät Tiktokin: ”Haitalliset vaikutukset lapsiin ja nuoriin ilmeisiä”29.4.2024 07:04:00 EEST | Tiedote

Kokoomuslaiset kansanedustajat ovat tehneet toimenpidealoitteen, jolla ehdotetaan Tiktokin kieltämistä Suomessa. Heidän mukaansa sovellukseen liittyvät turvallisuusriskit sekä sen haitalliset vaikutukset lapsiin ja nuoriin ovat ilmeisiä. Väkivaltainen, ahdistava, koukuttava tai vaaraa aiheuttava sisältö ei kuulu lasten ruuduille, sanovat kokoomusedustajat.