”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Kuva: Antti Karjaluoto

Lehdistötiedote 26.3.2018 klo 10.30

Antti Karjaluoto siirtyy Suomen teollisuuden innovaatioalustan DIMECC Oy:n palvelukseen Accenture Researchista, missä hän vastasi digitaaliseen murrokseen ja siirtymään liittyvästä tutkimuksesta ja analyysista globaalisti. Tamperelainen Karjaluoto on vaikuttanut myös Maailman talousfoorumissa (WEF) terveydenhuollon digimurroksen projektipäällikkönä.

”Uudet teknologiat, toimialarajojen hämärtyminen, muuttuvat liiketoimintamallit ja asiakasodotukset sekä uudet ketterät kilpailijat muokkaavat teollisuutemme toimintaympäristöä ennennäkemättömällä tavalla.Yrityksille haasteena on,että tämä kaikki tapahtuu yhtäaikaisesti”, maalaa Karjaluoto teollisuuden digitalisoitumisen kokonaiskuvaa.

”Kokemukseni mukaan avoimeen innovointiin perustuvat ekosysteemit vastaavat parhaiten digitalisaation haasteeseen ja uskon, että DIMECC ennakkoluulottomana ja uudistava voimana pystyy luomaan aidosti uusia avauksia teolliseen toimintaan”, arvioi Karjaluoto, joka on koulutukseltaan sekä kauppatieteiden että hallintotieteiden maisteri.

Karjaluodon mukaan pelkkä innovatiivisuus ei kuitenkaan enää riitä.

”Kilpailuedun ylläpitämiseksi yritysten on myös itse muokattava markkinoita ja otettava loikkia kohti avautuvia mahdollisuuksia. Uudessa roolissani pyrin yhdessä asiakasyritysten kanssa etsimään, integroimaan ja skaalaamaan disruptiivisia ratkaisuja, joiden avulla voidaan luoda uutta liiketoimintaa”, linjaa Karjaluoto.

”On hienoa saada Antti luotsaamaan käänteentekevää ekosysteemiämme, sillä hän tuo mukanaan mittavan kokemuksen digitalisaation tutkimuksesta, analyysista ja konsultoinnista”, toteaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Uutta luova ekosysteemi tuo älyn koneisiin

”Viime joulukuussa käynnistämämme ekosysteemin nimeksi on tarkentunut Intelligent Industry”, kertoo johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”Ekosysteemi on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Ensimmäiset hankkeet liittyvät datan jakamiseen ja tarvittaviin alustoihin. Datan hyödyntäminen on keskiössä, sillä tutkimusten mukaan jopa yli 90 prosenttia yrityksiin kertyvästä strukturoimattomasta datasta jää tällä hetkellä kokonaan hyödyntämättä. Lisäksi panostamme henkilöstön ymmärryksen syventämiseen erityisesti koneoppimisen saralla”, kertoo Pankakoski.

Intelligent Industry -ekosysteemin avaintoimijat näkevät datan jalostamisen luovan täysin uutta liiketoimintaa ja tuovan asiakkaille radikaalia lisäarvoa – Cargotec älykkään lastinkäsittelyn kehittäjänä, Fastems robotisaation ratkaisutoimittajana, HT Laser komponenttivalmistuksen edelläkävijänä, Konecranes logistisen lisäarvon luojana, Nokia kommunikaatiopalvelujen kehittäjänä, Ponsse puunkorjuuratkaisujen teknologiajohtajana, Prima Power levyntyöstöteknologian innovoijana, Raute puutuotteiden teknologiajohtajana, SSAB terästuotannon digitalisoijana ja Tieto datapalvelujen tarjoajana.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Kuva: Antti Karjaluoto

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.