”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Kuva: Antti Karjaluoto

Lehdistötiedote 26.3.2018 klo 10.30

Antti Karjaluoto siirtyy Suomen teollisuuden innovaatioalustan DIMECC Oy:n palvelukseen Accenture Researchista, missä hän vastasi digitaaliseen murrokseen ja siirtymään liittyvästä tutkimuksesta ja analyysista globaalisti. Tamperelainen Karjaluoto on vaikuttanut myös Maailman talousfoorumissa (WEF) terveydenhuollon digimurroksen projektipäällikkönä.

”Uudet teknologiat, toimialarajojen hämärtyminen, muuttuvat liiketoimintamallit ja asiakasodotukset sekä uudet ketterät kilpailijat muokkaavat teollisuutemme toimintaympäristöä ennennäkemättömällä tavalla.Yrityksille haasteena on,että tämä kaikki tapahtuu yhtäaikaisesti”, maalaa Karjaluoto teollisuuden digitalisoitumisen kokonaiskuvaa.

”Kokemukseni mukaan avoimeen innovointiin perustuvat ekosysteemit vastaavat parhaiten digitalisaation haasteeseen ja uskon, että DIMECC ennakkoluulottomana ja uudistava voimana pystyy luomaan aidosti uusia avauksia teolliseen toimintaan”, arvioi Karjaluoto, joka on koulutukseltaan sekä kauppatieteiden että hallintotieteiden maisteri.

Karjaluodon mukaan pelkkä innovatiivisuus ei kuitenkaan enää riitä.

”Kilpailuedun ylläpitämiseksi yritysten on myös itse muokattava markkinoita ja otettava loikkia kohti avautuvia mahdollisuuksia. Uudessa roolissani pyrin yhdessä asiakasyritysten kanssa etsimään, integroimaan ja skaalaamaan disruptiivisia ratkaisuja, joiden avulla voidaan luoda uutta liiketoimintaa”, linjaa Karjaluoto.

”On hienoa saada Antti luotsaamaan käänteentekevää ekosysteemiämme, sillä hän tuo mukanaan mittavan kokemuksen digitalisaation tutkimuksesta, analyysista ja konsultoinnista”, toteaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Uutta luova ekosysteemi tuo älyn koneisiin

”Viime joulukuussa käynnistämämme ekosysteemin nimeksi on tarkentunut Intelligent Industry”, kertoo johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”Ekosysteemi on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Ensimmäiset hankkeet liittyvät datan jakamiseen ja tarvittaviin alustoihin. Datan hyödyntäminen on keskiössä, sillä tutkimusten mukaan jopa yli 90 prosenttia yrityksiin kertyvästä strukturoimattomasta datasta jää tällä hetkellä kokonaan hyödyntämättä. Lisäksi panostamme henkilöstön ymmärryksen syventämiseen erityisesti koneoppimisen saralla”, kertoo Pankakoski.

Intelligent Industry -ekosysteemin avaintoimijat näkevät datan jalostamisen luovan täysin uutta liiketoimintaa ja tuovan asiakkaille radikaalia lisäarvoa – Cargotec älykkään lastinkäsittelyn kehittäjänä, Fastems robotisaation ratkaisutoimittajana, HT Laser komponenttivalmistuksen edelläkävijänä, Konecranes logistisen lisäarvon luojana, Nokia kommunikaatiopalvelujen kehittäjänä, Ponsse puunkorjuuratkaisujen teknologiajohtajana, Prima Power levyntyöstöteknologian innovoijana, Raute puutuotteiden teknologiajohtajana, SSAB terästuotannon digitalisoijana ja Tieto datapalvelujen tarjoajana.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Kuva: Antti Karjaluoto

Finnish Shipowners to reinforce One Sea: The high profile Ecosystem boosts its Position as the Spearhead of the Autonomous Future of the Maritime World24.4.2018 09:00Tiedote

The Finnish Shipowners’ Association (FSA) has started an intensive cooperation with the international One Sea Ecosystem, striving to enable commercial autonomous maritime traffic by 2025. The aim is to create better conditions for significantly more energy-efficient and safer shipping. ‘We want to be part of the leading edge of digitalizing shipping with One Sea’, states CEO Tiina Tuurnala of the FSA.

Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä: Suomi yhä tukevammin keihäänkärjeksi maailman merenkulun digitalisoituvalle tulevaisuudelle24.4.2018 09:00Tiedote

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä23.2.2018 17:00Tiedote

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua19.12.2017 09:00Tiedote

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.