”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Kuva: Antti Karjaluoto

Lehdistötiedote 26.3.2018 klo 10.30

Antti Karjaluoto siirtyy Suomen teollisuuden innovaatioalustan DIMECC Oy:n palvelukseen Accenture Researchista, missä hän vastasi digitaaliseen murrokseen ja siirtymään liittyvästä tutkimuksesta ja analyysista globaalisti. Tamperelainen Karjaluoto on vaikuttanut myös Maailman talousfoorumissa (WEF) terveydenhuollon digimurroksen projektipäällikkönä.

”Uudet teknologiat, toimialarajojen hämärtyminen, muuttuvat liiketoimintamallit ja asiakasodotukset sekä uudet ketterät kilpailijat muokkaavat teollisuutemme toimintaympäristöä ennennäkemättömällä tavalla.Yrityksille haasteena on,että tämä kaikki tapahtuu yhtäaikaisesti”, maalaa Karjaluoto teollisuuden digitalisoitumisen kokonaiskuvaa.

”Kokemukseni mukaan avoimeen innovointiin perustuvat ekosysteemit vastaavat parhaiten digitalisaation haasteeseen ja uskon, että DIMECC ennakkoluulottomana ja uudistava voimana pystyy luomaan aidosti uusia avauksia teolliseen toimintaan”, arvioi Karjaluoto, joka on koulutukseltaan sekä kauppatieteiden että hallintotieteiden maisteri.

Karjaluodon mukaan pelkkä innovatiivisuus ei kuitenkaan enää riitä.

”Kilpailuedun ylläpitämiseksi yritysten on myös itse muokattava markkinoita ja otettava loikkia kohti avautuvia mahdollisuuksia. Uudessa roolissani pyrin yhdessä asiakasyritysten kanssa etsimään, integroimaan ja skaalaamaan disruptiivisia ratkaisuja, joiden avulla voidaan luoda uutta liiketoimintaa”, linjaa Karjaluoto.

”On hienoa saada Antti luotsaamaan käänteentekevää ekosysteemiämme, sillä hän tuo mukanaan mittavan kokemuksen digitalisaation tutkimuksesta, analyysista ja konsultoinnista”, toteaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Uutta luova ekosysteemi tuo älyn koneisiin

”Viime joulukuussa käynnistämämme ekosysteemin nimeksi on tarkentunut Intelligent Industry”, kertoo johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”Ekosysteemi on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Ensimmäiset hankkeet liittyvät datan jakamiseen ja tarvittaviin alustoihin. Datan hyödyntäminen on keskiössä, sillä tutkimusten mukaan jopa yli 90 prosenttia yrityksiin kertyvästä strukturoimattomasta datasta jää tällä hetkellä kokonaan hyödyntämättä. Lisäksi panostamme henkilöstön ymmärryksen syventämiseen erityisesti koneoppimisen saralla”, kertoo Pankakoski.

Intelligent Industry -ekosysteemin avaintoimijat näkevät datan jalostamisen luovan täysin uutta liiketoimintaa ja tuovan asiakkaille radikaalia lisäarvoa – Cargotec älykkään lastinkäsittelyn kehittäjänä, Fastems robotisaation ratkaisutoimittajana, HT Laser komponenttivalmistuksen edelläkävijänä, Konecranes logistisen lisäarvon luojana, Nokia kommunikaatiopalvelujen kehittäjänä, Ponsse puunkorjuuratkaisujen teknologiajohtajana, Prima Power levyntyöstöteknologian innovoijana, Raute puutuotteiden teknologiajohtajana, SSAB terästuotannon digitalisoijana ja Tieto datapalvelujen tarjoajana.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Kuva: Antti Karjaluoto

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EESTPress release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETPress release

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.