”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Kuva: Antti Karjaluoto

Lehdistötiedote 26.3.2018 klo 10.30

Antti Karjaluoto siirtyy Suomen teollisuuden innovaatioalustan DIMECC Oy:n palvelukseen Accenture Researchista, missä hän vastasi digitaaliseen murrokseen ja siirtymään liittyvästä tutkimuksesta ja analyysista globaalisti. Tamperelainen Karjaluoto on vaikuttanut myös Maailman talousfoorumissa (WEF) terveydenhuollon digimurroksen projektipäällikkönä.

”Uudet teknologiat, toimialarajojen hämärtyminen, muuttuvat liiketoimintamallit ja asiakasodotukset sekä uudet ketterät kilpailijat muokkaavat teollisuutemme toimintaympäristöä ennennäkemättömällä tavalla.Yrityksille haasteena on,että tämä kaikki tapahtuu yhtäaikaisesti”, maalaa Karjaluoto teollisuuden digitalisoitumisen kokonaiskuvaa.

”Kokemukseni mukaan avoimeen innovointiin perustuvat ekosysteemit vastaavat parhaiten digitalisaation haasteeseen ja uskon, että DIMECC ennakkoluulottomana ja uudistava voimana pystyy luomaan aidosti uusia avauksia teolliseen toimintaan”, arvioi Karjaluoto, joka on koulutukseltaan sekä kauppatieteiden että hallintotieteiden maisteri.

Karjaluodon mukaan pelkkä innovatiivisuus ei kuitenkaan enää riitä.

”Kilpailuedun ylläpitämiseksi yritysten on myös itse muokattava markkinoita ja otettava loikkia kohti avautuvia mahdollisuuksia. Uudessa roolissani pyrin yhdessä asiakasyritysten kanssa etsimään, integroimaan ja skaalaamaan disruptiivisia ratkaisuja, joiden avulla voidaan luoda uutta liiketoimintaa”, linjaa Karjaluoto.

”On hienoa saada Antti luotsaamaan käänteentekevää ekosysteemiämme, sillä hän tuo mukanaan mittavan kokemuksen digitalisaation tutkimuksesta, analyysista ja konsultoinnista”, toteaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Uutta luova ekosysteemi tuo älyn koneisiin

”Viime joulukuussa käynnistämämme ekosysteemin nimeksi on tarkentunut Intelligent Industry”, kertoo johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”Ekosysteemi on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Ensimmäiset hankkeet liittyvät datan jakamiseen ja tarvittaviin alustoihin. Datan hyödyntäminen on keskiössä, sillä tutkimusten mukaan jopa yli 90 prosenttia yrityksiin kertyvästä strukturoimattomasta datasta jää tällä hetkellä kokonaan hyödyntämättä. Lisäksi panostamme henkilöstön ymmärryksen syventämiseen erityisesti koneoppimisen saralla”, kertoo Pankakoski.

Intelligent Industry -ekosysteemin avaintoimijat näkevät datan jalostamisen luovan täysin uutta liiketoimintaa ja tuovan asiakkaille radikaalia lisäarvoa – Cargotec älykkään lastinkäsittelyn kehittäjänä, Fastems robotisaation ratkaisutoimittajana, HT Laser komponenttivalmistuksen edelläkävijänä, Konecranes logistisen lisäarvon luojana, Nokia kommunikaatiopalvelujen kehittäjänä, Ponsse puunkorjuuratkaisujen teknologiajohtajana, Prima Power levyntyöstöteknologian innovoijana, Raute puutuotteiden teknologiajohtajana, SSAB terästuotannon digitalisoijana ja Tieto datapalvelujen tarjoajana.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Kuva: Antti Karjaluoto

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.