Kommunerna önskar större förtroende och friheter – Kommunförbundet publicerade sina mål för regeringsprogrammet

Utgångspunkten för kommunpolitiken bör vara att beakta olikheterna i kommunsektorn. De varierande behoven i kommuner som utvecklas olika bör beaktas bättre än hittills. Kommuner som är olika till sin storlek eller på annat sätt måste garanteras den frihet som hör till kommunal självstyrelse att besluta hur de tillhandahåller service i rätt tid, hållbart och effektfullt. För detta ändamål behöver ett försöksprogram inledas.

– Statens normstyrning är nu inriktad på att i detalj styra genomförandet av kommunens uppgifter. För samhällets funktion är det viktigare med jämlika tjänster i kommunerna än att alla kommuner har likadan förvaltning. Staten bör övergå till att styra verksamhetens mål och effektfullhet och ge kommunerna svängrum att utarbeta verksamhetsformer som passar dem, säger styrelseordförande Joona Räsänen.

För att de nya kommunerna efter vårdreformen och reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 ska kunna bygga en livskraftig framtid måste kommunernas finansieringssystem förnyas och de lagstadgade tjänsternas finansiering tryggas.

– Varje kommun bör ges tillräckliga resurser för tillhandahållandet av tjänster. Statsandelssystemet behöver förnyas och kommunerna måste få full ersättning för ekonomiska förluster till följd av statliga beslut. Finansieringssystemet bör möjliggöra och främja flexibla och varierande lösningar och samarbete vid tillhandahållandet av tjänster, säger verkställande direktör Minna Karhunen.

Kommunernas stora nya uppgift är att tillhandahålla sysselsättningstjänster från år 2024. Kommunerna bör ges en genuin möjlighet att organisera tjänsten kostnadseffektivt på ett sätt som smidigt beaktar lokala förhållanden. Också arbetskraftsunderskottet måste åtgärdas med alla medel.

– Sysselsättnings- och företagstjänster, integrationsfrämjande tjänster samt utbildningstjänster kommer att vara den starka grunden för kommunens livskraftsuppgift. Bland annat behöver man kraftigt öka arbetskraftsinvandringen. Det finns nu flera hinder för detta och hindren måste undanröjas snabbt, säger relationschef José Valanta.

Bekanta dig med alla våra 13 mål för regeringsprogrammet i bilagan och på vår webbplats (på finska, kommer snart på svenska).

Joona Räsänen, styrelseordförande, 050 547 5590, joona.rasanen@lohja.fi

Minna Karhunen, verkställande direktör, 09 771 2000, minna.karhunen@kommunforbundet.fi

José Valanta, relationsdirektör, 050 523 1116, jose.valanta@kommunforbundet.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaliiton viestit EU-vaaleihin: Työperäisen maahanmuuton edistäminen ja vihreässä siirtymässä onnistuminen ovat kohtalonkysymyksiä kuntien elinvoimaisuudelle18.4.2024 15:29:19 EEST | Tiedote

EU-vaaleissa ei määritellä pelkästään Euroopan suuntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi vaan myös kuntien tulevaisuuskysymyksiä - siksi EU-vaalit ovat myös kuntavaalit! Kuntaliiton tavoitteena on, että kunnilla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa vihreää ja digitaalista siirtymää, houkutella investointeja sekä vahvistaa EU:n tukemana elinvoimaa alueellaan. Tavoittelemme myös työperäisen maahanmuuton ja kotouttamisen voimakasta edistämistä, sillä työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa.

Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote

Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.

Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote

Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.