Konsernijaosto päätti lausunnosta HSL:lle
HSL:n 2016 hyväksytty suunnitteluohje tulee tarkastella uudelleen Espoon osalta, jotta nopeasti kehittyneiden alueiden palvelutasoluokitukset saadaan vastaamaan nykytarpeita ja asiakastyytyväisyyteen päästään vastaamaan erityisesti alueilla, joilla asiakastyytyväisyys on merkittävästi heikentynyt (Latokaski, Laurinlahti, Nöykkiö, Soukka, Tillinmäki, Westend viimeisimmän asiakastyytyväisyysmittauksen perusteella). Espoo myös esittää, että heikoimman asiakastyytyväisyyden alueille tehdään konkreettiset suunnitelmat tilanteen parantamiseksi huomioiden alueilta saatu asiakaspalaute.
HSL:n tulisi jatkaa etenkin Espoon metron liityntäliikenteen vaikutusten tiivistä seuraamista ja kehittää Espoon joukkoliikenteen palveluja tarpeen mukaisesti. Liityntälinjojen reititysten nopeutta tulee edelleen kehittää erityisesti alueilla, joilla liityntälinjat eivät kulje Länsiväylää pitkin, asiakastyytyväisyys on heikentynyt ja matka-ajat ovat pidentyneet.
Espoo näkökulmista runkoyhteyksien solmupisteitä tulisi kehittää erityisesti matka-aikojen minimoimisen, palvelutason ja käyttäjäkokemuksen parantamisen näkökulmasta. Runkoyhteyksien lisäksi tulee tarjota myös suoria yhteyksiä niin, että matka-ajat eivät pitene ja matkaketjut pysyvät sujuvina.
Laaksolahti-Lähderanta-Järvenperä-alueen suora yhteys pitää varmistaa vähintään nykyisen linjan 321 palvelutasoa vastaavasti sekä turvata suora yhteys Niipperi-Kalajärvi-alueelta palvelutason heikentämättä. Poikittaisliikenteen tarjontaa kuten poikittaisliikenteen vuoroväliä ja liikennöintiaikaa tulee tarvittaessa tarkastaa kysynnän kasvua vastaavaksi. Yhteyksiä tulee myös nopeuttaa esimerkiksi Meilahteen, jossa useat vaihdot hidastavat työmatka- ja asiointiyhteyksiä Espoosta. Vaihtoyhteyksiä tulee sujuvoittaa esimerkiksi Espoon keskuksessa ja Bembölessä. Nupurin suunnan yhteyksien muututtua vaihdollisiksi toisistaan kaukana sijaitsevat pysäkit ja heikko synkronointi hidastavat matkaketjuja.
Huhtikuussa 2019 voimaantulleen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelumalli vaikuttaa paitsi lippujen hintoihin, myös matkustuskäyttäytymiseen ja joukkoliikennepalvelujen kysyntään. Espoon kaupunki edellyttää, että vyöhykemallin vaikutustarkastelut aloitettaisiin heti syksyllä 2019, jotta HSL voisi vuoden 2020 keväällä tuoda päätettäväksi Espoon esittämän vyöhykerajan muutoksen, jossa koko Kehä3:n sisäinen Espoo kuuluisi AB -vyöhykkeeseen.
Espoo esittää, että metron 3/4 liikennöintiä Matinkylään aletaan toteuttaa heti kun se on teknisesti mahdollista. Näin voidaan lyhentää Länsi-Espoon matka-aikoja, tasata metrolinjojen välistä kuormituseroa ja helpottaa Matinkylän terminaalin ruuhkaisuutta.
Espoo ei kannata Uudenmaan asukkaille kohdistuvia tie- tai ruuhkamaksuja. Yksityisautoilua on mahdollisuus kuitenkin vähentää, jos joukkoliikennettä kehitetään asiakkaiden tarpeiden perusteella käyttäjälähtöisesti ja Espoon moninainen kaupunkirakenne huomioiden.
HSL:n tulisi tarkistaa toimintamenojen kustannusrakennetta siten, että lipputuottojen kasvu on suhteellisesti vähintään kokonaiskustannusten kasvua vastaava.
Espoo kannattaa HSL:n esittämää tarkastusmaksun korotusta 80 eurosta 100 euroon..
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria GuzeninaEspoon konsernijaoston puheenjohtaja
Puh:+358 50 512 2282maria.guzenina@eduskunta.fiwww.mariaguzenina.netLinkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon vuoden 2026 talousarviosta neuvottelutulos19.11.2025 13:00:58 EET | Tiedote
Valtuuston neuvottelutoimikunta on saavuttanut neuvottelutuloksen Espoon kaupungin vuoden 2026 talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Neuvotteluissa lisäpanostuksia kohdistettiin erityisesti lapsiin ja nuoriin.
Espoo järjestää Katse Espooseen -runokilpailun senioreille17.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Espoon kaupunki järjestää runokilpailun, johon kutsutaan mukaan kaikki 65 vuotta täyttäneet kirjoittajat. Osallistujan ei tarvitse olla espoolainen. Runokilpailu on osa Katse Espooseen -kokonaisuutta, johon kuuluu kirjan, mediataideteoksen ja podcastin lisäksi biisipajoja senioritaloissa sekä Sukupolvet yhdessä -toimintaa asukaspuistoissa.
Lukemaan innostavan Kirjaherkkukisan voitto Jupperin ja Nöykkiönlaakson kouluille14.11.2025 15:49:10 EET | Tiedote
Espoon koulujen välinen kilpailu innostaa 5.–6.-luokkalaiset lukemaan ja testaa koululaisten kirjallisuus- ja kirjastotaitoja.
Uusi mikroliikennelupa otetaan käyttöön14.11.2025 06:57:10 EET | Tiedote
Espoon kaupungin Tekninen lautakunta päättää uuden mikroliikenneluvan käyttöönotosta 19.11.2025. Kesällä 2025 tehty lakimuutos vaatii, että kaupungit luvittavat alueellaan toimivat mikroliikennepalveluita tarjoavat yritykset viimeistään vuoden 2026 alusta alkaen.
Esbo stads traditionella självständighetsfest för sjätteklassare ordnas den 28 november13.11.2025 13:10:21 EET | Pressmeddelande
Sjätteklassarnas självständighetsfest ordnas även i år enligt tradition. I år samlas sjätteklassarna för att fira tillsammans fredagen den 28.11.2025 på Opinmäki campus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme