Konsernijaosto päätti lausunnosta HSL:lle
HSL:n 2016 hyväksytty suunnitteluohje tulee tarkastella uudelleen Espoon osalta, jotta nopeasti kehittyneiden alueiden palvelutasoluokitukset saadaan vastaamaan nykytarpeita ja asiakastyytyväisyyteen päästään vastaamaan erityisesti alueilla, joilla asiakastyytyväisyys on merkittävästi heikentynyt (Latokaski, Laurinlahti, Nöykkiö, Soukka, Tillinmäki, Westend viimeisimmän asiakastyytyväisyysmittauksen perusteella). Espoo myös esittää, että heikoimman asiakastyytyväisyyden alueille tehdään konkreettiset suunnitelmat tilanteen parantamiseksi huomioiden alueilta saatu asiakaspalaute.
HSL:n tulisi jatkaa etenkin Espoon metron liityntäliikenteen vaikutusten tiivistä seuraamista ja kehittää Espoon joukkoliikenteen palveluja tarpeen mukaisesti. Liityntälinjojen reititysten nopeutta tulee edelleen kehittää erityisesti alueilla, joilla liityntälinjat eivät kulje Länsiväylää pitkin, asiakastyytyväisyys on heikentynyt ja matka-ajat ovat pidentyneet.
Espoo näkökulmista runkoyhteyksien solmupisteitä tulisi kehittää erityisesti matka-aikojen minimoimisen, palvelutason ja käyttäjäkokemuksen parantamisen näkökulmasta. Runkoyhteyksien lisäksi tulee tarjota myös suoria yhteyksiä niin, että matka-ajat eivät pitene ja matkaketjut pysyvät sujuvina.
Laaksolahti-Lähderanta-Järvenperä-alueen suora yhteys pitää varmistaa vähintään nykyisen linjan 321 palvelutasoa vastaavasti sekä turvata suora yhteys Niipperi-Kalajärvi-alueelta palvelutason heikentämättä. Poikittaisliikenteen tarjontaa kuten poikittaisliikenteen vuoroväliä ja liikennöintiaikaa tulee tarvittaessa tarkastaa kysynnän kasvua vastaavaksi. Yhteyksiä tulee myös nopeuttaa esimerkiksi Meilahteen, jossa useat vaihdot hidastavat työmatka- ja asiointiyhteyksiä Espoosta. Vaihtoyhteyksiä tulee sujuvoittaa esimerkiksi Espoon keskuksessa ja Bembölessä. Nupurin suunnan yhteyksien muututtua vaihdollisiksi toisistaan kaukana sijaitsevat pysäkit ja heikko synkronointi hidastavat matkaketjuja.
Huhtikuussa 2019 voimaantulleen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelumalli vaikuttaa paitsi lippujen hintoihin, myös matkustuskäyttäytymiseen ja joukkoliikennepalvelujen kysyntään. Espoon kaupunki edellyttää, että vyöhykemallin vaikutustarkastelut aloitettaisiin heti syksyllä 2019, jotta HSL voisi vuoden 2020 keväällä tuoda päätettäväksi Espoon esittämän vyöhykerajan muutoksen, jossa koko Kehä3:n sisäinen Espoo kuuluisi AB -vyöhykkeeseen.
Espoo esittää, että metron 3/4 liikennöintiä Matinkylään aletaan toteuttaa heti kun se on teknisesti mahdollista. Näin voidaan lyhentää Länsi-Espoon matka-aikoja, tasata metrolinjojen välistä kuormituseroa ja helpottaa Matinkylän terminaalin ruuhkaisuutta.
Espoo ei kannata Uudenmaan asukkaille kohdistuvia tie- tai ruuhkamaksuja. Yksityisautoilua on mahdollisuus kuitenkin vähentää, jos joukkoliikennettä kehitetään asiakkaiden tarpeiden perusteella käyttäjälähtöisesti ja Espoon moninainen kaupunkirakenne huomioiden.
HSL:n tulisi tarkistaa toimintamenojen kustannusrakennetta siten, että lipputuottojen kasvu on suhteellisesti vähintään kokonaiskustannusten kasvua vastaava.
Espoo kannattaa HSL:n esittämää tarkastusmaksun korotusta 80 eurosta 100 euroon..
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria GuzeninaEspoon konsernijaoston puheenjohtaja
Puh:+358 50 512 2282maria.guzenina@eduskunta.fiwww.mariaguzenina.netLinkit
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tee oma taidereitti: EMMA – Espoon modernin taiteen museon julkiset taideteokset löytyvät nyt Espoon kaupungin karttapalvelusta18.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
EMMAn taide ulottuu ympäri Espoon kaupunkia. Yhteensä 70 julkista taideteosta on kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa eri puolilla Espoota ja määrä tulee täydentymään. Kesäkuun alussa teokset on lisätty Espoon kaupungin avoimeen karttapalveluun yhteistyössä Espoon kaupunkitekniikan keskuksen kanssa. Taide kaupungilla -karttapalvelun tavoitteena on parantaa tiedon jakamista ja teosten löydettävyyttä.
Kaupunginhallitus: Espoontorin asemakaavan muutos mahdollistaa asemanseudun kehittämisen16.6.2025 19:55:34 EEST | Tiedote
Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Espoontorin kauppakeskuksen laajentaminen hypermarketilla, lisätä asuntorakentamista sekä kehittää asemanseutua joukkoliikenteen solmukohtana.
Konserni- ja tilajaosto kokoontui ensimmäistä kertaa16.6.2025 14:06:20 EEST | Tiedote
Konserni- ja tilajaosto tukee kaupunginhallitusta kaupungin tytäryhteisöjen johtamisessa sekä muiden yhteisöjen ohjauksessa ja seurannassa.
Stadsträdgårdens trädbank hjälper Esbo att anpassa sig till klimatförändringen12.6.2025 11:19:59 EEST | Pressmeddelande
Den globala uppvärmningen kommer inom en snar framtid att leda till liknande väderförhållanden i Esbo som i Centraleuropa. Därför bereder sig staden på och anpassar sig till klimatförändringen genom ett nytt försök, där trädslag importeras från sydliga länder och odlas som framtida gatuträd.
Kaupunginpuutarhan puupankki auttaa Espoota sopeutumaan ilmastonmuutokseen12.6.2025 11:19:59 EEST | Tiedote
Ilmaston lämpeneminen tuo lähitulevaisuudessa Espooseen Keski-Euroopan olosuhteet. Siksi kaupunki varautuu ja sopeutuu ilmastonmuutokseen uudella kokeilulla, jossa etelästä tuotuja puulajeja kasvatetaan tulevaisuuden katupuiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme