Konsernijaosto päätti lausunnosta HSL:lle
HSL:n 2016 hyväksytty suunnitteluohje tulee tarkastella uudelleen Espoon osalta, jotta nopeasti kehittyneiden alueiden palvelutasoluokitukset saadaan vastaamaan nykytarpeita ja asiakastyytyväisyyteen päästään vastaamaan erityisesti alueilla, joilla asiakastyytyväisyys on merkittävästi heikentynyt (Latokaski, Laurinlahti, Nöykkiö, Soukka, Tillinmäki, Westend viimeisimmän asiakastyytyväisyysmittauksen perusteella). Espoo myös esittää, että heikoimman asiakastyytyväisyyden alueille tehdään konkreettiset suunnitelmat tilanteen parantamiseksi huomioiden alueilta saatu asiakaspalaute.
HSL:n tulisi jatkaa etenkin Espoon metron liityntäliikenteen vaikutusten tiivistä seuraamista ja kehittää Espoon joukkoliikenteen palveluja tarpeen mukaisesti. Liityntälinjojen reititysten nopeutta tulee edelleen kehittää erityisesti alueilla, joilla liityntälinjat eivät kulje Länsiväylää pitkin, asiakastyytyväisyys on heikentynyt ja matka-ajat ovat pidentyneet.
Espoo näkökulmista runkoyhteyksien solmupisteitä tulisi kehittää erityisesti matka-aikojen minimoimisen, palvelutason ja käyttäjäkokemuksen parantamisen näkökulmasta. Runkoyhteyksien lisäksi tulee tarjota myös suoria yhteyksiä niin, että matka-ajat eivät pitene ja matkaketjut pysyvät sujuvina.
Laaksolahti-Lähderanta-Järvenperä-alueen suora yhteys pitää varmistaa vähintään nykyisen linjan 321 palvelutasoa vastaavasti sekä turvata suora yhteys Niipperi-Kalajärvi-alueelta palvelutason heikentämättä. Poikittaisliikenteen tarjontaa kuten poikittaisliikenteen vuoroväliä ja liikennöintiaikaa tulee tarvittaessa tarkastaa kysynnän kasvua vastaavaksi. Yhteyksiä tulee myös nopeuttaa esimerkiksi Meilahteen, jossa useat vaihdot hidastavat työmatka- ja asiointiyhteyksiä Espoosta. Vaihtoyhteyksiä tulee sujuvoittaa esimerkiksi Espoon keskuksessa ja Bembölessä. Nupurin suunnan yhteyksien muututtua vaihdollisiksi toisistaan kaukana sijaitsevat pysäkit ja heikko synkronointi hidastavat matkaketjuja.
Huhtikuussa 2019 voimaantulleen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelumalli vaikuttaa paitsi lippujen hintoihin, myös matkustuskäyttäytymiseen ja joukkoliikennepalvelujen kysyntään. Espoon kaupunki edellyttää, että vyöhykemallin vaikutustarkastelut aloitettaisiin heti syksyllä 2019, jotta HSL voisi vuoden 2020 keväällä tuoda päätettäväksi Espoon esittämän vyöhykerajan muutoksen, jossa koko Kehä3:n sisäinen Espoo kuuluisi AB -vyöhykkeeseen.
Espoo esittää, että metron 3/4 liikennöintiä Matinkylään aletaan toteuttaa heti kun se on teknisesti mahdollista. Näin voidaan lyhentää Länsi-Espoon matka-aikoja, tasata metrolinjojen välistä kuormituseroa ja helpottaa Matinkylän terminaalin ruuhkaisuutta.
Espoo ei kannata Uudenmaan asukkaille kohdistuvia tie- tai ruuhkamaksuja. Yksityisautoilua on mahdollisuus kuitenkin vähentää, jos joukkoliikennettä kehitetään asiakkaiden tarpeiden perusteella käyttäjälähtöisesti ja Espoon moninainen kaupunkirakenne huomioiden.
HSL:n tulisi tarkistaa toimintamenojen kustannusrakennetta siten, että lipputuottojen kasvu on suhteellisesti vähintään kokonaiskustannusten kasvua vastaava.
Espoo kannattaa HSL:n esittämää tarkastusmaksun korotusta 80 eurosta 100 euroon..
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria GuzeninaEspoon konsernijaoston puheenjohtaja
Puh:+358 50 512 2282maria.guzenina@eduskunta.fiwww.mariaguzenina.netLinkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Info från nämnden Svenska rum 30.10.202530.10.2025 18:25:09 EET | Pressmeddelande
På torsdagens möte fastställde nämnden de svenskspråkiga förskolornas, grundskolornas och gymnasiets arbets- och lovtider för de två följande läsåren samt godkände antagningskriterierna till idrottslinjen i Mattlidens gymnasium från och med hösten 2026.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 29.10.202529.10.2025 21:26:41 EET | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta päätti kokouksessaan suomenkielisen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen työ- ja loma-ajoista lukuvuosille 2026–2027 ja 2027–2028.
Kaupunginjohtajan talousarvioesitys 2026: Lasten ja nuorten pääkaupunki satsaa kouluihin ja päiväkoteihin28.10.2025 15:02:18 EET | Tiedote
Kaupunginjohtajan talousarvioesitys vuodelle 2026 korostaa koulutusta ja kasvatusta, talouden tasapainottamisen välttämättömyyttä sekä hallittua ja kestävää kasvua.
Kaupunginhallitus: Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishankkeelle lisärahoitus27.10.2025 18:28:43 EET | Tiedote
Kaupunginhallitus esittää hankkeen kustannusten korotuksen hyväksymistä. Hankkeen toteutuksen edellytyksenä on Espoon ja Helsingin valtuustojen päätökset.
Konserni- ja tilajaosto: Siirtokelpoiset päiväkodit edistävät investointiohjelman hankkeiden toteutumista27.10.2025 13:56:05 EET | Tiedote
Jaosto hyväksyi hankesuunnitelmat kolmelle siirtokelpoiselle päiväkodille. Siirtokelpoiset päiväkodit toteutetaan Pohjois-Tapiolaan, Olariin ja Kaitaalle ja niiden on tarkoitus valmistua joulukuussa 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme