”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Lähes 60% SaaS-yrityksistä on merkittävässä kasvussa – SaaS toimialana voi kasvaa Suomen viennin veturiksi.

Lehdistötiedote 30.6.2022

Pandemian vasta lieventyessä iski taloutta heikentämään Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Vaikeissakin oloissa kasvuun kykenevät toimialat ja yritykset ovat siten entistäkin tärkeämpiä koko Suomen taloudelle ja hyvinvoinnille. Tältä pohjalta tarkasteltuna Jyväskylän yliopiston koordinoima uunituore Ohjelmistoyrityskartoitus tarjoaa Suomelle erittäin kiinnostavan näkymän.

”Kun muualla taloudessa iskevät monenlaiset valitettavat vaikeudet, ohjelmistoala onneksemme painelee silti jopa kiihtyvää vauhtia eteenpäin. Olemme tietenkin erittäin tyytyväisiä siitä, että ohjelmistoalan kasvu kokonaisuudessaan näyttää erittäin hyvältä, merkittävää kasvua ennakoi yli 40% ja maltillisempaa kasvua toiset lähes 40%”, avaa tuloksia ohjelmistoalan avaintoimijan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ohjelmistoalan huikeaa kasvua alleviivaa vertailu muihin toimialoihin. Teollisuusyrityksistä on voimakkaasti kasvuhakuisia 14%, kaupoista 8%, palveluyrityksistä 7%, rakennusyrityksistä vain 3%*. Luvut ovat vaatimattomia etenkin verrattuna ohjelmistoalan sisältä löytyvään omaan superkasvualaan.

”Koko alan hyvää kehitystäkin mielenkiintoisempaa on software as a service eli lyhyesti SaaS. Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki. Koska talous ja ylipäänsä kaikki toiminta digitalisoituvat koko ajan nopeammin, mihin tahansa maailmaan helposti verkossa vietävä SaaS-liiketoiminta on suuri kansallinen valtti”, summaa Roiha Suomen digitalisoituvia vientinäkymiä.

SaaSilla miljardinäkymät – jos koodareita löytyy

Ohjelmisto- ja e-business ry:ssä toivotaan, että valtakunnan päättäjät ovat hereillä.

”Tulos kertoo Suomen tulevaisuuden potentiaalin, SaaS-viennin kasvunäkymät lasketaan miljardeissa. Mutta saadaksemme potentiaalista suurimman mahdollisen hyödyn, pitää saada ratkaistua monia osaamiseen ja työmarkkinoihin liittyviä haasteita. Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin. Näihin kysymyksiin tarvitaan kansallisia ja alueellisia päätöksiä, ja pian”, peräänkuuluttaa Roiha.

”Suomen pitää kouluttaa enemmän ihmisiä alalle, alanvaihtajia on tuettava, Suomen kansainvälisen vetovoiman tulee olla kohdillaan ja tänne tulevat täytyy ottaa hyvin vastaan – ja naiset on saatava paljon vahvemmin alalle”, kuuluu Roihan tiivistetty toivelista koodaripulan osalta.

Ainutlaatuinen SaaS-aineisto

Roihan tilannekuva pohjaa poikkeukselliseen aineistoon. Jyväskylän yliopiston, Ohjelmisto- ja e-business ry:n, Vaasan yliopiston ja Teknologiateollisuus ry:n yhteishankkeena toteutettu Ohjelmistoyrityskartoitus kuvaa tällä kertaa erityisen osuvasti juuri SaaS-sektorin kehitystä. Tutkimusta Jyväskylän yliopiston puolesta koordinoinut Anssi Sorvisto pitää aineistoa ainutlaatuisena.

”Usein SaaS-yritykseksi saatetaan tulkita sellainenkin firma, jonka liikevaihdosta SaaS muodostaa verraten pienen osuuden, mutta tällä kertaa asetimme riman erittäin korkealle. Aineistossamme SaaS-yrityksellä on SaaS-liiketoiminnan osuuden oltava vähintään 75%. Tämä tarkoittaa sitä, että merkittävästi kasvavien SaaS-yritysten huikea 56% osuus on täyttä totta vailla pienintäkään epäilystä. Vahvempaa näyttöä emme olisi voineet saada”, iloitsee Sorvisto.

Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologiatiedekunnan dekaani Pasi Tyrväinen huomauttaa, että tulokset paljastavat muutenkin kiinnostavaa tietoa suomalaisten ohjelmistoyritysten kansainvälistymisestä.

"Yllättävä löydös tutkimuksessa on se, ettei yrityksen koko tai liikevaihto lisää tai poista vientihalukkuutta. Yritykset tekevät kansainvälista kauppaa yhtä paljon koosta riippumatta. Mikroyritykset yllättävät positiivisesti vientikyvykkyydellään ja se näkyy tuloksissa. Melkein puolet paljon vievistä yrityksistä ovat kooltaan alle 10 henkilöä.”

Tutkimuksen kaikkiaan 250 ohjelmistoyrityksen otos takaa tulosten luotettavuuden kokonaisuudessaan. Sorviston mukaan vastaaviin syväluotaaviin analyyseihin pitää jatkossa panostaa yhtä enemmän.

”Kävimme erittäin monipuolisesti läpi ohjelmistoalan tilaa. Tällä kertaa SaaS-kasvun tärkeys nousi selkeästi ylitse muiden, mutta ohjelmistoala elää ja hengittää ja sormen pitää olla monin tavoin pulssilla, jotta pysymme kärryillä. Kyse on Suomen tärkeimmästä kasvualasta”, tiivistää Sorvisto.

*Ohjelmistoyrityskartoitus 2022 – Jyväskylän Yliopisto

*PK-yritysbarometri Kevät 2022, Suomen Yrittäjät, Finnvera ja Työ- ja elinkeinoministeriö

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Anssi Sorvisto, Jyväskylän yliopisto, tutkimuspäällikkö, 050 473 9830, anssi.j.sorvisto@jyu.fi

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.