KORJATTU LINKKI /// Keskuskauppakamarin uusi @romakka-podcast pureutuu koronaan ja muihin ajankohtaisiin aiheisiin – ensimmäinen vieras Mikael Jungner

Keskuskauppakamarin uusi podcast-sarja @romakka julkaistiin lauantaina 11.4.2020. Podcastin jaksot julkaistaan Spotifyssa, Applen podcasteissa ja osoitteessa https://kauppakamari.fi/podcastit/. /// Huom! Linkki korjattu tiedotteen lopusta.

@romakka on Keskuskauppakamarin uusi podcast, joka yhdistää The Economistin maailmankuvan savolais-brysseliläiseen suorapuheisuuteen. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen vetämä podcast pystyttää tienviittoja 2020-luvun Suomelle. Ensimmäisenä vieraana on Mikael Jungner ja aiheena demokratian kriisi.

Kevään jaksoissa pohditaan, miten koronaviruskriisi vaikuttaa Suomen talouteen ja miten Suomi saadaan nousemaan takaisin maailman kilpailukykyisimmäksi maaksi. Jaksoissa pohditaan noin 30 minuutin verran sitä, millaista on uuden vuosikymmenen kapitalismi ja olemmeko kaikki valmiita muuttumaan.

Romakkaniemen vieraat edustavat koko suomalaista yhteiskuntaa laidasta laitaan: taloutta, politiikkaa, mediaa, EU:ta, kirkkoa, ammattiliittoja ja yrityksiä. Luvassa on suuria linjoja, rohkeita ratkaisuja ja pientä vääntöä. Mikrofonin ääreen istuu Jungnerin lisäksi muun muassa Antti Palola, Teemu Laajasalo ja Merja Ylä-Anttila. @romakka ei hymistele eikä surkuttele – kaikki ei ole hyvin, mutta emmeköhän kykene muutokseen.

Jaksot julkaistaan kerran viikossa lauantaisin. Jokaisen jakson kohdalla kerrotaan, mikäli se on nauhoitettu ennen koronavirusepidemian puhkeamista. Ohjelman voi kuunnella Spotifysta,Applelta ja osoitteesta www.kauppakamari.fi/podcastit.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.