///KORJATTUTIEDOTE/// Hallitus helpottaisi työttömyysetuudelle pääsyä

///KORJATTUTIEDOTE/// Korjattu leipätekstin sisältö kokonaan. Epidemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi hallitus on esittänyt muutoksia työttömyysturvalakiin. Muutoksilla on pyritty turvaaman ihmisten toimeentulo työttömyysturvan piirissä.

Hallitus on koonnut pakettia, jolla epidemian talousvaikutuksia vastaan aletaan taistelemaan. Mukana on muutosesityksiä myös työttömyysturvaan. Nämä eivät ole vielä voimassa olevaa lainsäädäntöä, eikä yksityiskohtia ole tiedossa. Tiedotamme asiasta heti, kun tiedämme enemmän.

Muutokset tulisivat esityksen mukaan voimaan takautuvasti 16.3. alkaen ja ne olisivat voimassa 16.6.2020 asti.  Ei ole tiedossa millä aikataululla lait saadaan valmisteltua ja hyväksyttyä.

YRITTÄJÄT saavat väliaikaisesti oikeuden työttömyyspäivärahaan. Tämä koskee myös itsensätyöllistäjiä ja freelancereita. Yrittäjien pitää perustella, miten koronaviruskriisi on heikentänyt yritystoimintaa. Tulot otetaan huomioon soviteltua työttömyysturvaa varten.

TYÖTTÖMYYSTURVAN tasoa parannetaan väliaikaisesti poistamalla työttömyyden alun viisi omavastuupäivää, joilta etuutta ei normaalisti makseta. Omavastuupäivien poiston rahoittaa valtio. Omavastuupäivien poistaminen helpottaa hakemusten käsittelyä.

TYÖTTÖMYYSTURVAN enimmäisaika ei kulu lomautuksen aikana. Lisäksi on esitetty myös, että lomautusilmoitusaika lyhenee viiteen päivään, päivärahan maksamisen este ei ole se, että lomautuksesta on sovittu, ja vielä se, että lomautusoikeus on myös määräaikaisiin työsopimuksiin

TYÖTTÖMYYSTURVAN työssäoloehtoa lyhennetään väliaikaisesti 13 viikkoon nykyisestä noin puolesta vuodesta. Muutos koskee työsuhteita, jotka ovat alkaneet 1.1.2020 jälkeen. Tämän esityksen yksityiskohtia emme vielä tiedä.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa noin 450 000 palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Loimaalla ja Turussa työskentelee 155 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi

YTK haluaa omistaa Katri Ylanderin tulkitseman kappaleen kiitokseksi kaikille Suomen hiljaisille puurtajille22.5.2020 08:01:24 EESTTiedote

Maaliskuussa YTK:ssa alettiin valmistautua kevään mittaan valtavaksi kasvavaan työmäärään. YTK:n hallitus pohti paljon sitä, miten hakemusruuhkasta selviytyminen edellyttää jokaiselta YTKlaiselta venymistä, jaksamista ja väsymätöntä puurtamista. Tänä poikkeuskeväänä valtava joukko ihmisiä puurtaa yhteisen hyvän eteen – ei vain Loimaalla vaan läpi Suomen.