Korjaus: MTK:n Tiainen MTK-Kaakkois-Suomen kevätkokouksessa 27.3: hallituksen syytä tarkistaa EU-linjaansa

EU:ssa valmistellaan parhaillaan vuoden 2020 jälkeistä aikaa koskevaa monivuotista rahoituskehystä. Komission esitystä asiasta odotetaan toukokuun alussa. Nykyisellä kaudella Suomi on saanut EU:n budjetista maatalouspolitiikan ja maaseudun kehittämispolitiikan rahoitukseen keskimäärin lähes 850 miljoonaa euroa vuodessa. Suomen maatalouden tulevien toimintaedellytysten kannalta edessä olevilla budjettipäätöksillä on ratkaisevan suuri merkitys - hallituksen onkin syytä tarkistaa EU-linjaansa, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtaja Simo Tiainen MTK-Kaakkois-Suomen kevätkokouksessa 28.3.2018 Lappeenrannassa.

EU:n rahoituskehyksestä sopiminen on perinteisesti vaikea päätös. Tällä kertaa tilannetta muuttaa suuren nettomaksajan Britannian lähtö unionista, mikä tarkoittaa vuosittain yli 10 miljardin euron nettomääräistä vähennystä EU:n budjettiin. Samaan aikaan EU:n pitäisi sopia siitä, kuinka unioni rahoittaa uudet haasteensa, kuten pakolaiskysymyksiin, sisäiseen turvallisuuteen tai puolustukseen liittyvät asiat. Uhkakuvana on, että supistuva rahoitus ja toisaalta uudet rahoitustarpeet leikkaavat EU:n perinteisten politiikkojen rahoitusta. Tällöin myös suomalainen talonpoika joutuisi maksumieheksi.

Suomen hallituksen linja tulevaan EU:n budjettiin on erittäin tiukka. Hallitus on muun muassa linjannut, että Britannian jättämä aukko otetaan täysimääräisesti huomioon EU:n tulevan rahoituskehyksen kokonaistasossa. Suomalaisen viljelijän ja maaseudun kannalta kyseinen linjaus on erittäin tyly. Brysseliläinen ajatuspaja Farm Europe on laskenut, että Brexitin täysimääräinen huomioon ottaminen voi leikata Suomen saamaa maatalousrahoitusta jopa yli 160 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomen hallituksen olisi syytä reivata EU-linjaansa myös yleisemmin. Hallituksen pitäisi reilusti tunnustaa, että tulevaisuuden EU tarvitsee nykyistä suuremman budjetin. Edessämme olevat haasteet ovat todellisia. EU:n piirissä tapahtuvalla yhteistyöllä perinteisillä ja uusilla alueilla on mahdollista saavuttaa lisäarvoa, josta myös Suomi pienenä ja avoimena maana hyötyy. MTK on esittänyt EU:n budjetin maksusitoumusten ylärajaksi 1,2 prosenttia jäsenmaiden bruttokansantulosta. EU:n parlamentin kanta asiassa on 1,3 prosenttia. Nykyisellä kaudella kyseinen yläraja on 1,0 prosenttia.

Yhteisen maatalouspolitiikan (YMP) osuus EU:n budjetista on nyt noin 38 prosenttia. Jäsenmaiden bruttokansantulosta maatalouspolitiikan osuus rahoituskehyksessä on siten alle 0,4 prosenttia, mikä on vähemmän kuin vastaava budjetti Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Myös EU:n yhteisen maatalouspolitiikan on kyettävä vastaamaan moniin edessä oleviin suuriin haasteisiin tulevaisuudessa. Alalle ollaan jälleen asettamassa uusia vaatimuksia. Meille suomalaisille on tärkeää, että kestävää maataloutta voidaan harjoittaa kaikkialla EU:ssa. Nykyistä EU:n maatalousbudjettia ei ole varaa leikata tulevalla kaudella.

Lisätietoja: Johtaja Simo Tiainen, MTK, puh. 040 553 3131

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.