Korjaus: MTK:n Tiainen MTK-Kaakkois-Suomen kevätkokouksessa 27.3: hallituksen syytä tarkistaa EU-linjaansa

EU:ssa valmistellaan parhaillaan vuoden 2020 jälkeistä aikaa koskevaa monivuotista rahoituskehystä. Komission esitystä asiasta odotetaan toukokuun alussa. Nykyisellä kaudella Suomi on saanut EU:n budjetista maatalouspolitiikan ja maaseudun kehittämispolitiikan rahoitukseen keskimäärin lähes 850 miljoonaa euroa vuodessa. Suomen maatalouden tulevien toimintaedellytysten kannalta edessä olevilla budjettipäätöksillä on ratkaisevan suuri merkitys - hallituksen onkin syytä tarkistaa EU-linjaansa, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtaja Simo Tiainen MTK-Kaakkois-Suomen kevätkokouksessa 28.3.2018 Lappeenrannassa.

EU:n rahoituskehyksestä sopiminen on perinteisesti vaikea päätös. Tällä kertaa tilannetta muuttaa suuren nettomaksajan Britannian lähtö unionista, mikä tarkoittaa vuosittain yli 10 miljardin euron nettomääräistä vähennystä EU:n budjettiin. Samaan aikaan EU:n pitäisi sopia siitä, kuinka unioni rahoittaa uudet haasteensa, kuten pakolaiskysymyksiin, sisäiseen turvallisuuteen tai puolustukseen liittyvät asiat. Uhkakuvana on, että supistuva rahoitus ja toisaalta uudet rahoitustarpeet leikkaavat EU:n perinteisten politiikkojen rahoitusta. Tällöin myös suomalainen talonpoika joutuisi maksumieheksi.

Suomen hallituksen linja tulevaan EU:n budjettiin on erittäin tiukka. Hallitus on muun muassa linjannut, että Britannian jättämä aukko otetaan täysimääräisesti huomioon EU:n tulevan rahoituskehyksen kokonaistasossa. Suomalaisen viljelijän ja maaseudun kannalta kyseinen linjaus on erittäin tyly. Brysseliläinen ajatuspaja Farm Europe on laskenut, että Brexitin täysimääräinen huomioon ottaminen voi leikata Suomen saamaa maatalousrahoitusta jopa yli 160 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomen hallituksen olisi syytä reivata EU-linjaansa myös yleisemmin. Hallituksen pitäisi reilusti tunnustaa, että tulevaisuuden EU tarvitsee nykyistä suuremman budjetin. Edessämme olevat haasteet ovat todellisia. EU:n piirissä tapahtuvalla yhteistyöllä perinteisillä ja uusilla alueilla on mahdollista saavuttaa lisäarvoa, josta myös Suomi pienenä ja avoimena maana hyötyy. MTK on esittänyt EU:n budjetin maksusitoumusten ylärajaksi 1,2 prosenttia jäsenmaiden bruttokansantulosta. EU:n parlamentin kanta asiassa on 1,3 prosenttia. Nykyisellä kaudella kyseinen yläraja on 1,0 prosenttia.

Yhteisen maatalouspolitiikan (YMP) osuus EU:n budjetista on nyt noin 38 prosenttia. Jäsenmaiden bruttokansantulosta maatalouspolitiikan osuus rahoituskehyksessä on siten alle 0,4 prosenttia, mikä on vähemmän kuin vastaava budjetti Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Myös EU:n yhteisen maatalouspolitiikan on kyettävä vastaamaan moniin edessä oleviin suuriin haasteisiin tulevaisuudessa. Alalle ollaan jälleen asettamassa uusia vaatimuksia. Meille suomalaisille on tärkeää, että kestävää maataloutta voidaan harjoittaa kaikkialla EU:ssa. Nykyistä EU:n maatalousbudjettia ei ole varaa leikata tulevalla kaudella.

Lisätietoja: Johtaja Simo Tiainen, MTK, puh. 040 553 3131

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.