Korjaus: MTK:n Tiainen MTK-Kaakkois-Suomen kevätkokouksessa 27.3: hallituksen syytä tarkistaa EU-linjaansa

EU:ssa valmistellaan parhaillaan vuoden 2020 jälkeistä aikaa koskevaa monivuotista rahoituskehystä. Komission esitystä asiasta odotetaan toukokuun alussa. Nykyisellä kaudella Suomi on saanut EU:n budjetista maatalouspolitiikan ja maaseudun kehittämispolitiikan rahoitukseen keskimäärin lähes 850 miljoonaa euroa vuodessa. Suomen maatalouden tulevien toimintaedellytysten kannalta edessä olevilla budjettipäätöksillä on ratkaisevan suuri merkitys - hallituksen onkin syytä tarkistaa EU-linjaansa, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtaja Simo Tiainen MTK-Kaakkois-Suomen kevätkokouksessa 28.3.2018 Lappeenrannassa.

EU:n rahoituskehyksestä sopiminen on perinteisesti vaikea päätös. Tällä kertaa tilannetta muuttaa suuren nettomaksajan Britannian lähtö unionista, mikä tarkoittaa vuosittain yli 10 miljardin euron nettomääräistä vähennystä EU:n budjettiin. Samaan aikaan EU:n pitäisi sopia siitä, kuinka unioni rahoittaa uudet haasteensa, kuten pakolaiskysymyksiin, sisäiseen turvallisuuteen tai puolustukseen liittyvät asiat. Uhkakuvana on, että supistuva rahoitus ja toisaalta uudet rahoitustarpeet leikkaavat EU:n perinteisten politiikkojen rahoitusta. Tällöin myös suomalainen talonpoika joutuisi maksumieheksi.

Suomen hallituksen linja tulevaan EU:n budjettiin on erittäin tiukka. Hallitus on muun muassa linjannut, että Britannian jättämä aukko otetaan täysimääräisesti huomioon EU:n tulevan rahoituskehyksen kokonaistasossa. Suomalaisen viljelijän ja maaseudun kannalta kyseinen linjaus on erittäin tyly. Brysseliläinen ajatuspaja Farm Europe on laskenut, että Brexitin täysimääräinen huomioon ottaminen voi leikata Suomen saamaa maatalousrahoitusta jopa yli 160 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomen hallituksen olisi syytä reivata EU-linjaansa myös yleisemmin. Hallituksen pitäisi reilusti tunnustaa, että tulevaisuuden EU tarvitsee nykyistä suuremman budjetin. Edessämme olevat haasteet ovat todellisia. EU:n piirissä tapahtuvalla yhteistyöllä perinteisillä ja uusilla alueilla on mahdollista saavuttaa lisäarvoa, josta myös Suomi pienenä ja avoimena maana hyötyy. MTK on esittänyt EU:n budjetin maksusitoumusten ylärajaksi 1,2 prosenttia jäsenmaiden bruttokansantulosta. EU:n parlamentin kanta asiassa on 1,3 prosenttia. Nykyisellä kaudella kyseinen yläraja on 1,0 prosenttia.

Yhteisen maatalouspolitiikan (YMP) osuus EU:n budjetista on nyt noin 38 prosenttia. Jäsenmaiden bruttokansantulosta maatalouspolitiikan osuus rahoituskehyksessä on siten alle 0,4 prosenttia, mikä on vähemmän kuin vastaava budjetti Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Myös EU:n yhteisen maatalouspolitiikan on kyettävä vastaamaan moniin edessä oleviin suuriin haasteisiin tulevaisuudessa. Alalle ollaan jälleen asettamassa uusia vaatimuksia. Meille suomalaisille on tärkeää, että kestävää maataloutta voidaan harjoittaa kaikkialla EU:ssa. Nykyistä EU:n maatalousbudjettia ei ole varaa leikata tulevalla kaudella.

Lisätietoja: Johtaja Simo Tiainen, MTK, puh. 040 553 3131

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.