Digi- ja väestötietovirasto

Korjaus tiedotteeseen: Ovatko digitaidot hallussa Suomen yrityksissä ja yhteisöissä? Kartoitus digituen tarpeesta käynnistyy

Jaa

Tiedotetta on korjattu. Elinkeinoharjoittajilla ei ole velvoitetta käyttää viranomaisasioinnissa vain digitaalisia kanavia vuoteen 2023 mennessä. Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta velvoittaa viranomaiset tarjoamaan sähköisen asiointikanavan, mutta ei velvoita palveluiden käyttäjiä kuten yrityksiä.

Digi- ja väestötietovirasto selvittää loppuvuoden aikana yrittäjien ja yhteisöjen digituen tarpeita ja sen tarjontaa valtakunnallisesti. Nykytiedot tuen tarpeesta digitaalisten palveluiden käyttöön ovat hajanaisia. Kokonaiskuvaa tarvitaan, jotta yrityksiä ja yhdistyksiä voidaan paremmin tukea digitaalisten palveluiden käytössä.

– Koronan myötä myös yhdistykset ja yritykset ovat tänä vuonna siirtyneet nopeasti digitaalisten palvelujen käyttöön, eikä kaikilla ole ollut siihen valmiuksia. Kansalaisten digituen tarvetta on selvitetty viimeksi tänä keväänä. Yritysten ja yhteisöjen digitaitojen kartoitustyö on ollut satunnaista eikä kattavaa kokonaiskuvaa ole syntynyt, kertoo projektipäällikkö Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta.

Julkiset palvelut kansalaisten ja yritysten saataville digitaalisesti vuoteen 2023 mennessä

Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi tunnetaan edelläkävijänä, jossa digitalisaation ja teknisen kehityksen tuomia mahdollisuuksia kehitetään ja otetaan käyttöön yli hallinto- ja toimialarajojen. Digi- ja väestötietoviraston Elinkeinotoimintaa harjoittavien digituki -projekti on osa valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmaa, joka toimeenpanee hallitusohjelmaa.

Digitalisaation edistämisen ohjelman tavoitteina on vähentää elinkeinotoimintaa harjoittavien paperi- ja käyntiasiointia tarjoten samalla enemmän digitaalisia kanavia. Myös digitaalisten palveluiden käytön tukea eli digitukea laajennetaan samalla elinkeinotoimintaa harjoittavat kattavaksi.

Yritysten ja yhteisöjen digituen tarpeen ja tarjonnan kartoittamisen jälkeen luodaan yksi tai useampi toimintamalli, joilla yrityksiä ja yhteisöjä palvelevaa digitukea voidaan kokeilla. Ensimmäiset toimintamallikokeilut nähdään vielä ennen ensi kesää. Kokeilujen pohjalta muodostuu alustava toimintamalli yritysten ja yhteisöjen tukemiseksi vuoden 2021 loppuun mennessä.

Tule mukaan kartoitustyöhön!

Nyt käynnistyvän projektin tärkein tavoite on elinkeinotoimintaa harjoittavien ja muiden sidosryhmien tavoittaminen ja kuuleminen. Digi- ja väestötietovirasto etsii laajasti yhteistyökumppaneita digituen tarpeiden ja tarjonnan kartoittamiseen.

– Toivomme yhteydenottoja erityisesti yrityksiin ja yhdistyksiin liittyviltä järjestöiltä. Tiedämme, että moni taho on tehnyt jo omia kartoituksiaan. Haluamme yhdistää tiedot ja tehdä lisäkartoituksia eri menetelmin saadaksemme kattavan kuvan elinkeinoharjoittajien digitalisaatioasteesta ja tuen tarpeesta, sanoo Piirainen.

Kartoitustyön tulokset ja siitä luotu tilannekuva julkaistaan vuoden 2020 loppuun mennessä ja ne tarjotaan kaikkien toimijoiden vapaasti hyödynnettäviksi.

Lisätietoja
Projektipäällikkö Minna Piirainen, Digi- ja väestötietovirasto, puh. 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi

Lisätietoja projektista DVV:n verkkopalvelussa

Pahoittelemme klo 9 lähetetyssä tiedotteessa ollutta virhettä.

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Har man tillräcklig digital kompetens inom finska företag och samfund? En kartläggning av behovet av digitalt stöd inleds4.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utreder under slutet av året behovet av digitalt stöd bland företagare och samfund samt utbudet av det på riksnivå. Den nuvarande informationen om behovet av stöd i användningen av digitala tjänster är splittrad. Det behövs en helhetsbild för att man på ett bättre sätt ska kunna ge företag och föreningar stöd i användningen av digitala tjänster.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme