Korjausavustuksiin 100 miljoonaa torjumaan korjausrakentamisen pudotusta

Suomen asuntokantaa on viime vuosina korjattu vuosittain yli kuudella miljardilla eurolla, mistä runsaat puolet ovat olleet asunto-osakeyhtiöihin tehtyjä, niiden omistajien rahoittamia korjauksia.

Koronakriisi on viivästyttänyt taloyhtiöiden korjaushankkeista päättämistä ja töiden aloittamistaHuomattavassa osassa Kiinteistöliiton kyselyyn vastanneita taloyhtiöitä tämän vuoden varsinainen yhtiökokous oli vielä pitämättä elokuun puolivälissä. Myös korjaushankkeista päättäviä yhtiökokouksia on lykätty

Koronakriisi voi leikata tänä vuonna asunto- osakeyhtiöiden korjausrakentamisesta peräti 300 - 400 miljoonaa euroa eli jopa 10 prosenttia. Koronakriisi tulee vähentämään korjausrakentamista myös pitkälle vuoteen 2021.

Kiinteistöliitto esittää, että valtion vuoden 2021 talousarvioon varataan 100 miljoonaa euroa taloyhtiöiden korjausavustuksiin, millä saadaan aikaan noin miljardin euron korjauselvytys,

Korjausavustuksilla uutta potkua korjauksiin, työllisyyteen ja ilmastotavoitteiden toteutukseen

Taloyhtiöiden korjausavustukset ovat koeteltu keino vauhdittaa koronakriisin hidastamaa asuinrakennusten korjaamistaKorjausrakentamisen tukeminen vauhdittaa yksityisiä investointeja ja kasvattaa työvoimavaltaista kotimaista rakennustoimintaa. Korjaushankkeita suunnittelevat erityisesti pienet suunnittelutoimistot sekä toteuttavat pienet ja keskisuuret korjaamiseen erikoistuneet rakentajat. Työkustannusten osuus taloyhtiöiden korjauskustannuksista on noin puolet.

Taloyhtiöille on saatavissa energia-avustus, mutta avustusehdoista johtuen sen käyttömahdollisuudet ovat hyvin rajalliset. Monet avustuksesta kiinnostuneet taloyhtiöt ovatkin pettyneet avustukseen. Energia-avustuksen hakeminen on työmäärältään ja oheiskustannuksiltaan raskasta, mikä käytännössä rajaa avustuksen vain kaikkein suurimpiin korjaushankkeisiin.

Suunnitelmallista kiinteistönpitoa tuettava

Varteenotettava tapa edistää asuinrakennusten kuntoa ja energiatehokkuutta on tukea suunnitteluavustuksilla taloyhtiöiden suunnitelmallista kiinteistönpitoa. Avustusta tulisi myöntää kuntoarvioiden ja kuntotutkimusten teettämiseen, esimerkiksi kymmenen prosenttikustannuksistaSuunnitelmallisen kiinteistönpidon tukeminen kohdentaisi korjaustoimintaa pidemmällä aikavälillä tarpeellisiin korjaushankkeisiin.

Perusparannusten täytetakaus kaipaa laajemman remontin

Lausuntopalautteen perusteella ympäristöministeriö päätti ottaa aikalisän asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausjärjestelmän uudistamisessa.  Pelkkä esitetty takausmaksun leikkaus olisi ollut riittämätön keino tehdä takauksesta toimiva järjestelmä. Kiinteistöliiton mielestä takausjärjestelmää tulee pikaisesti uudistaa korottamalla takauslainan osuutta hankkeen kokonaisrahoituksesta, alentamalla takausmaksua sekä keventämällä täytetakauksen hyväksymiselle asetettuja vakuusvaatimuksia. Koska takaukset hyväksyy valtion budjetin ulkopuolinen valtion asuntorahasto, eivät ne kasvata valtion menoja.

Kotitalousvähennys taloyhtiöiden korjauksiin

Kotitalousvähennys tulisi uudistaa kattamaan taloyhtiöiden kautta toteutettavat korjaushankkeet, joiden kustannukset osakkaat maksavat kertasuorituksina tai vastikkeissaan. Tätä on esittänyt mm. Energiatehokkuus-työryhmä vuonna 2019. Kotitaloudet ovat oppineet käyttämään vähennystä, joten sen ulottaminen taloyhtiöiden korjauksiin olisi helppo toteuttaa.

Rovaniemi ja Savonlinna kunnallisten kiinteistökustannusten kalleimmat – Kempele ja Kokkola edullisimmat10.9.2020 08:59:00 EESTTiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna keskimäärin viime vuotta maltillisemmin. Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin vuodesta 2019. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja. Edellisenä vuonna nousua kustannuksissa oli keskimäärin noin 2,5 prosenttia.

Pitämättä jääneet yhtiökokoukset järjestettävä syyskuun loppuun mennessä26.8.2020 08:50:00 EESTTiedote

Taloyhtiöille keväällä koronan vuoksi myönnetty lisäaika yhtiökokousten pitämiseen on päättymässä, ja taloyhtiöiden tulee pitää mm. varsinainen yhtiökokouksensa syyskuun loppuun mennessä. Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan yhtiökokous oli elokuun alkupuolella vielä pitämättä lähes joka kolmannella taloyhtiöllä. Suurista taloyhtiöistä kokous oli pitämättä yli puolella.

Yhtiökokouksissa syytä noudattaa edelleen koronavarovaisuutta13.8.2020 11:15:12 EESTTiedote

Koronatilanteen vuoksi voimaan astunut poikkeuslaki mahdollistaa kevään yhtiökokouksen pitämisen syyskuun loppuun mennessä, ja moni taloyhtiö onkin lykännyt yhtiökokoustaan keväästä syksyyn. Tulevina viikkoina odotettavissa on varsinainen yhtiökokousten suma. Kiinteistöliitto haluaa muistuttaa yhtiökokousta järjestäviä taloyhtiöitä edelleen huomioimaan koronavirukseen liittyvät varotoimet kokousjärjestelyissään.