Korkeakoulutetut yrittäjät ovat ruoka-alan haasteiden ratkaisijoita

Monitahoinen yleinen keskustelu maatalouden kannattavuusongelmista ja ruokaketjun haasteista on muuttunut yhä vakavammaksi ajankohtaisesta geopoliittisesta tilanteesta sekä huoltovarmuustarpeista johtuen. Korkeakoulutettuja yrittäjiä edustava AKY - Akavalaiset yrittäjät ry painottaa yrittäjyyden, kaupallistamisen ja vahvaa liiketoiminnan kehittämisen näkökulmaa pitkän aikavälin ratkaisuna ruoka-alan kehittämiseksi. Viljelyn kannattavuus linkittyy keskeisellä tavalla takaamaan Suomen huoltovarmuuttakin.

Edistetään korkeakoulutettujen yrittäjien kaupallista kansainvälistymis- ja vientiosaamista

Ruoka-alan menestys edellyttää kansainvälistymistä ja viennin kasvua. Siksi suomalaisten yritysten kaupallista osaamista ja resursseja kansainvälisiin markkinointi-investointeihin tulisi vahvistaa. Ruoka-alan kasvu edellyttää tukea myös pienten ja keskisuurten yritysten vientiin. Myös korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja elinkeinoelämän tiiviimmällä yhteistyöllä voidaan edesauttaa yritysten tuote- ja palveluviennin kasvua.

Edistetään korkeakoulutettujen yrittäjien innovaatioiden kaupallistamista

Ruoka-alan yrityksille tulee luoda mahdollisuuksia kokeilla ja kehittää uusia tuotteita ja palveluja kansainvälisille markkinoille. Ruoka-alan korkeakoulutettujen yrittäjien innovaatiot tuovat arvonlisäystä ja ovat osaltaan ratkaisemassa myös ruoka-alan vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyviä akuutteja, globaaleja haasteita.

Vahvistetaan korkeakoulutettujen yrittäjien liiketoimintaosaamista

Kannattava liiketoiminta, laskentaosaaminen ja asiakaslähtöinen, pitkäjänteinen rahavirtojen suunnittelu on alasta riippumatta myös vaikeiden aikojen yli kantava ja kestävä tapa menestyä. Selkeä liikeidea sekä myynti- ja markkinointiosaaminen auttavat yritystä kasvamaan.

AKY - Akavalaiset yrittäjät ry pitää tärkeänä niin ruoka- kuin muillakin aloilla edistää ja tukea kaikin tavoin korkeakoulutettujen yrittäjien liiketoimintaosaamista, kansainvälistymis- ja vientiosaamista sekä alan huippuosaajien tutkimus- ja innovointiyhteistyötä.

Helsingissä 2.5.2022

Timo Saranpää, puheenjohtaja
P. 050 523 6005

Linda Kanniainen, neuvottelupäällikkö
Agronomiliitto ry
P. 040 901 1644

Akavan julkaisema ruokaohjelma sekä Agronomiliiton viljelijävaliokunnan kannanotto antavat välineitä ruoka-alan haasteiden ratkaisuun. Ruoka-alan korkeakoulutetut yrittäjät ovat tärkeässä roolissa alan yritysten kehittämisen kannalta. Yrittäjät tarvitsevat tietoa toimintaympäristön ja ruokaketjun erilaisista liiketoimintamahdollisuuksista: ruokaketjussa tarvitaan monipuolista osaamista ja yhteistyötä. AKY - Akavalaiset yrittäjät ry kokoaa yhteen akavalaisten liittojen korkeakoulutetut yrittäjäjäsenet. AKY edustaa 23 akavalaisen liiton ja Ornamon 16.000 pää- ja sivutoimista yrittäjäjäsentä. AKY on Suomen yrittäjien toimialajärjestöjäsen.

Kahden kassan jäsenyydellä työttömyysturvaa kaikesta tehdystä työstä8.4.2024 12:17:46 EEST | Blogi

Sosiaali- ja terveysministeriö on ilahduttavasti ryhtynyt työhön hallitusohjelmaan kirjatun työttömyysturvan yhdistelmävakuutuksen toteuttamiseksi. Uudistuksen taloudelliset reunaehdot ovat tiukat (kulut eivät saa kasvaa) eikä kysynnästä ole varmuutta. Matalan kynnyksen malli olisikin ensimmäiseksi yhdistelmävakuutukseksi järkevin. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa vakuuttamisen työttömyyden varalle vain palkansaajana tai yrittäjänä, mutta ei molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Työelämä on kuitenkin monimuotoisempaa kuin koskaan ennen ja yhä useammat henkilöt vaihtelevat palkkatyön ja yrittäjyyden välillä tai toimivat molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Tulevaisuudessa perinteisten työnteon muotojen rinnalle tulevat vielä alustatalouden tarjoamat mahdollisuudet. Vanhat työttömyysturvan ratkaisut eivät enää vastaa kaikkien osalta näiden työskentelymuotojen tarpeisiin ja siksi tarvitaan malli molemmissa rooleissa tehdyn työn vakuuttamiseksi työttömyyden varalle samanaikaisesti.

Akavalle ensimmäisenä palkansaajakeskusjärjestönä oma yrittäjyysohjelma: ”Kestävää kasvua yrittäjyydestä”3.4.2024 11:35:01 EEST | Blogi

Akavan hallitus hyväksyi 19.3.2024 kokouksessaan historiansa ensimmäisen yrittäjyysohjelman. Sen laatimisen taustalla on korkeakoulutettujen pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden kasvu. Yrittäjyys on yhä useamman korkeakoulutetun uravalinta. Ohjelmassa nostetaan esille keskeisimmät ehdotukset korkeakoulutetun yrittäjyyden ja monimuotoisen työn edistämiseksi, yksinyrittäjän aseman parantamiseksi sekä kasvun ja kasvuyrittäjyyden vahvistamiseksi. Tavoitteena on, että Suomessa arvostetaan yrittäjyyttä, yrittäjäksi on helppo ryhtyä sekä mahdollistetaan yrittäjänä kehittyminen ja menestyminen. Seuraavassa muutamia poimintoja ohjelmasta.